دسته‌بندی نشده

عقیم سازی سگ نر و ماده؛ بررسی فواید، معایب + چگونگی عقیم سازی سگ نر

همه چیز درباره عقیم سازی سگ نر و ماده

عقیم سازی سگ در نژادهای مختلف از طریق جراحی اندام تناسلی انجام می گیرد. در سگ های ماده برای عقیم کردن رحم و تخمدان ها خارج می شود. همچنین در سگ های نر فرایند عقیم سازی با خارج کردن بیضه ها انجام می گیرد. بر اساس نژاد سگ زمان مناسب برای اخته کردن تعیین می شود. بازه سنی ۶ ماهگی تا یک سالگی تایم طلایی جهت عقیم سازی سگ نر می باشد. پس از انجام این عمل جراحی سگ قدرت باروری و تولید مثل خود را از دست می دهد. در ادامه به بررسی بیشتر عقیم سازی سگ نر و ماده و مزایا و معایب و نحوه انچام آن می‌پردازیم.

عقیم سازی سگ چیست؟

یکی از فرهنگ های بسیار پسندیده امروزی عقیم سازی سگ می باشد. اغلب سگ های خانگی در اثر بارداری و جفت گیری سلامت جسمی خود را از دست می دهند. همچنین رسیدگی به سگ های عقیم نشده پس از دوران بلوغ بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد؛ زیرا سگ نر و ماده در این دوران تمایل بسیار زیادی برای جفت گیری دارد. خصوصا اغلب سرپرستان این حیوان خانگی خود را مسئول باروری سگ می دانند. افرادی که بنا دلایل مختلف قدرت نگهداری بیش از یک سگ را ندارند؛ نسبت به عقیم سازی اقدام می کنند.

خصوصا در سال های گذشته تجارت سگ های نژاد دار بسیار پر رونق شده است. بسیاری از افراد سودجو به صورت مداوم از سگ های بالغ توله کشی می کنند، که این مسئله خود موجب مرکز زودرس سگ های خانگی می شود. فرایند عقیم سازی بر اساس جنسیت سگ متفاوت می باشد. در سگ های ماده تخمدان و رحم خارج می شود. همچنین در سگ های نر بیضه ها حذف می شوند، تا عمل باروری صورت نگیرد.

مزایای عقیم سازی سگ

عقیم سازی سگ به دلیل مزایای بی شماری که دارد؛ مورد توجه قرار گرفته است. این روش یک فرهنگ بسیار خوب و پسندیده برای رعایت منظورهای اخلاقی در بین حیوانات می باشد. به نوعی از طریق این عمل پسندیده می توانید تجارت توله سگ های نژاد دار را متوقف کنید.

همچنین گامی موثر در افزایش سلامت جسمی و جنسی سگ خود برخواهید داشت. عقیم سازی موجی توقف چرخه جفت گیری می شود. اغلب سرپرستان این حیوان خانگی در دوران بارداری سگ استرس و اضطراب بسیار زیادی را تحمل می کنند. حاملگی پوچ خطرات بسیار زیادی برای سگ های ماده دارد. برای جلوگیری از حاملگی پوچ می توانید نسبت به عقیم سازی اقدام کنید. همچنین خطر ابتلاء به سرطان رحم، تخمدان و پروستات تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کند.

مزایای عقیم سازی سگ

جلوگیری از حاملگی پوچ با عقیم سازی سگ

معایب عقیم سازی سگ

یکی از دغدغه های اصلی سرپرستان اصلی سگ های خانگی کسب اطلاعات بیشتر در خصوص معایب عقیم سازی سگ می باشد. بررسی های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است. بر اساس جدیدترین نتایج به دست آمده عقیم سازی در صورتی که توسط پزشک متخصص انجام شود؛ هیچ گونه عوارضی نخواهد داشت. همچنین قبل از هرگونه اقدامی باید آمادگی جسمی حیوان خانگی خود را مورد بررسی قرار دهید.

  • افزایش وزن: عدم تحرک و همچنین ایجاد شرایط جسمی موجب افزایش وزن سگ می شود.
  • افسردگی: افسردگی بعد از عقیم سازی سگ کاملا طبیعی می باشد. شما با حمایت از حیوان خانگی خود می توانید احتمال بروز این عارضه را کاهش دهید.
  • پرخاشگری: در دوران نقاهت بعد از عقیم سازی اغلب سگ ها پرخاشگر می شوند، که امری کاملا طبیعی می باشد.
  • بیماری های قلبی و عروقی: این عارضه نادر در برخی از نژادهای سگ بروز پیدا می کند. برای کسب اطمینان بیشتر دامپزشک قبل از جراحی نوار قلب می گیرد. ریسک بروز بیماری های قلبی و عروقی پس از عقیم سازی کمتر از ۷ درصد می باشد.

برای تصمیم‌گیری بهتر، مشاوره با دامپزشک ضروری است تا تمامی مزایا و معایب عقیم‌سازی بررسی شده و مناسب‌ترین راه‌حل برای سگ شما انتخاب شود.

روشهای عقیم سازی سگ ماده

بر اساس شرایط سنی و جسمی از روش های مختلف برای عقیم سازی سگ ماده کمک گرفته می شود. هر یک از شیوه های زیر کاملا مورد تایید انجمن دامپزشکی جهانی هستند:

  • برداشتن تخمدان ها: در برخی از نژادها عمل عقیم سازی فقط مختصر به برداشت تخمدان ها می باشد.
  • بستن لوله های رحمی: بهترین روش برای عقیم سازی بستن لوله های رحمی می باشد. تحت چنین شرایطی احتمال درگیری با عارضه های بعد از عمل نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
  • برداشتن کامل رحم و تخمدان ها: در برخی از موارد بر اساس صلاحدید پزشک رحم و تخمدان به طور کامل برداشته می شود. این روش میل جنسی را در سگ های ماده نیز به شدت کاهش می دهد.

انتخاب بهترین روش باید بر اساس شرایط خاص سگ، هدف صاحب سگ و مشاوره با دامپزشک انجام شود.

روشهای عقیم سازی سگ ماده

برداشتن تخمدان‌ها یکی از روش‌های عقیم سازی سگ ماده

نحوه عقیم سازی سگ نر

عقیم‌سازی سگ نر یک روش رایج برای جلوگیری از تولیدمثل و کاهش برخی مشکلات رفتاری و بهداشتی است. این فرآیند شامل برداشتن بیضه‌هاست که منجر به کاهش تولید هورمون‌های جنسی، به ویژه تستوسترون می‌شود. در ادامه، نحوه عقیم‌سازی سگ نر و نکات مرتبط با آن را توضیح می‌دهم.

نحوه انجام جراحی عقیم‌سازی (کاستریشن یا اخته)

عقیم‌سازی سگ نر معمولاً به صورت جراحی انجام می‌شود و به این روش به عنوان کاستریشن (Castration) یا اخته نیز شناخته می‌شود. این جراحی به صورت زیر انجام می‌شود:

مراحلانجام مراحلتوضیحات 
1آماده‌سازی سگ برای جراحیقبل از شروع عمل، سگ تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و سپس پوست ناحیه بیضه‌ها تمیز و ضدعفونی می‌شود. در برخی موارد ممکن است موهای این ناحیه کوتاه شوند تا جراحی بهتر انجام شود.
2انجام جراحی عقیم‌سازیدامپزشک برشی کوچک در ناحیه اسکروتوم یا درست بالای آن ایجاد می‌کند. پس از ایجاد برش، بیضه‌ها خارج می‌شوند و پس از خارج کردن بیضه‌ها، برش به کمک بخیه‌های قابل جذب یا نخ‌های جراحی بسته می‌شود.
3بهبودی پس از جراحیپس از جراحی، سگ به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود تا از بیهوشی خارج شود. دامپزشک وضعیت عمومی سگ را پس از جراحی تحت نظر می‌گیرد تا از بهبود ایمن مطمئن شود.

بهترین زمان عقیم سازی سگ ماده و نر

در حالت کلی برای عقیم سازی سگ ماده و نر باید در بهترین زمان ممکن اقدام کرد. تحت چنین شرایطی به دلیل آمادگی جسمی سگ بهترین نتایج ممکن را دریافت خواهید کرد. سن عقیم سازی سگ پیش از دوران بلوغ می باشد. همچنین بهترین سن عقیم سازی سگ ماده پس از اتمام ۶ ماهگی می باشد.

مراقبت های قبل از عقیم کردن سگ ها

برای دریافت نتایج مثبت باید قبل از عقیم سازی سگ ها به چند نکته مهم توجه داشت. با اجرای دستورالعمل های مراقبتی می توانید حیوان خانگی خود را از نظر روحی و جسمی برای انجام این عمل آماده کنید. در دوران قبل از عقیم سازی باید سگ خانگی شما بهترین رژیم غذایی را داشته باشد و سعی کنید بهترین غذای خشک برای سگ را تهیه کنید. معمولا سگ های نر و ماده ای که وزن کمتری دارند، بیشتر درگیر عوارض بعد از عمل می شوند.

همچنین در این دوران حساس حامی سگ ها باشید، تا احساس امنیت بیشتری داشته باشند. انواع مکمل ها و مولتی ویتامین های مختلف را در رژیم غذایی سگ خود قرار دهید، تا از نظر جسمی کاملا آماده باشد. ۸ ساعت قبل از جراحی سگ باید هیچ گونه ماده غذایی را میل نکند. برای سگ های ماده انجام سونوگرافی قبل از عقیم سازی ضروری می باشد. در صورت حامله بودن سگ، عقیم کردن به تعویق خواهد افتاد.

مراقبت های بعد از عقیم سازی سگ ماده

مراقبت های بعد از عقیم سازی سگ ماده بسیار مهم و ضروری می باشند. دوره نقاهت جراحی بین ۱۰ الی ۱۴ روز است. سگ های ماده در این دوران باید بیشتر استراحت کنند. همچنین محل نگهداری باید کاملا آرام و به دور از هرگونه تنش باشد. در صورت مواجه شدن با هرگونه رفتار و علائم غیر عادی باید به دامپزشک مراجعه کنید. در ۲۴ ساعت اول غذاهای تر را در رژیم غذایی سگ خانگی خود قرار دهید. حتما سگ عقیم شده را از دیگر حیوانات خانگی خود دور نگه دارید.

مراقبت های بعد از عقیم سازی سگ ماده

استراحت بعد از عقیم سازی سگ

مراقبت های بعد از عقیم سازی سگ نر

از مراقبت های بعد از عقیم سازی سگ نر می توان به مصرف آنتی بیوتیک های مختلف تحت نظر دامپزشک اشاره کرد. همچنین برای تعویض پانسمان ها می توانید به دامپزشک مراجعه کنید. حتما بخیه های سگ خود را به صورت مداوم چک کنید. در صورت مواجه شدن با هرگونه التهاب و خونریزی باید به دامپزشک مراجعه نمایید. در حالت کلی سگ های نر به دلیل عوارض ناشی از بیهوشی تا دو روز تمایلی به خوردن غذا ندارند. در همین راستا برای خوردن مواد غذایی اصرار نکنید.

بهتر است در صورت غذا دادن از غذاهای آبکی و نرم که هضم آسانتری دارند استفاده کنید. مثل خرید پوچ سگ رویال کنین که حاوی ترکیبات مغذی و ویتامین‌ های ضروری می‌باشد و میتواند به تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت گوارشی حیوان کمک می کند.

 

افسردگی بعد از عقیم سازی سگ

بر اساس جدیدترین بررسی های صورت گرفته بعد از عقیم سازی سگ های حدود ۶۹ درصد سگ های خانگی دچار افسردگی می شوند. این امر کاملا طبیعی می باشد؛ زیرا از نظر جسمی، روحی و جنسی سگ در شرایط جدیدی قرار می گیرد. حمایت عاطفی، توجه کافی و رژیم غذایی مناسب می تواند باعث بهبود این بیماری روحی شود.

همچنین در این دوران حساس باید بیشتر از هر زمانی به سگ خود محبت کنید. در غیر این صورت حیوان خانگی شما با چالش های جدیدی مواجه خواهد شد. در صورتی که افسردگی سگ خانگی پس از عقیم سازی ادامه پیدا کرد؛ حتما به دامپزشک مراجعه کنید. در حالت کلی بازی و سرگرمی می تواند به بهبود علائم افسردگی کمک بسیار زیادی کند.

هزینه عقیم سازی سگ

درصد قابل توجهی از سرپرستان سگ های خانگی قصد کسب اطلاعات کافی در خصوص هزینه عقیم سازی سگ دارند. در حالت کلی بسیاری از کلینیک ها و موسسات درمانی تحت شرایط کاملا استریل و بهداشتی با قیمت بسیار ایده آل و ارزانی عقیم سازی سگ را انجام می دهند. به نوعی برای عقیم سازی مستلزم پرداخت هزینه های مازاد و گزافی نیستید. با کمترین هزینه نیز می توانید سگ نر یا ماده خود را عقیم کنید.

از عوامل موثر در قیمت می توان به نژاد سگ، سن، شرایط جسمی و همچنین جنسیت اشاره کرد. دامپزشک بر اساس چنین فاکتورهایی هزینه عقیم سازی را تعیین می کند. در صورتی که ریسک جراحی بسیار بالا باشد؛ جراحی انجام نخواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *