مقالات آموزشی

تمام آنچه که باید در مورد عقیم سازی سگ و گربه بدانید!

مقدمه

آیا سگ یا گربه دارید؟ فکر کردن به عقیم سازی سگ یا عقیم سازی گربه، موضوعی است که به آن فکر کرده‌اید. با خواندن این مقاله در مورد آن بیشتر یاد خواهید گرفت. اصلا عقیم سازی چیست، فواید و معایب آن، کارهای قبل از عمل، بهترین زمان عمل و مراقبت های پس از عمل از جمله مواردی است که درباره آن خونده‌اید.

از تجارب خود در این باره بگویید. تجربه‌ها گران بها ترین اطلاعات مفید درباره هر موضوعی است. از تجارب بقیه استفاده کنید و تجارب خود را در اختیار دیگری قرار دهید. سوالی دارید بپرسید و جواب آن را دریافت کنید. سوالات را بخوانید شاید پرسش شما نیز بین آن‌ها باشد.

عقیم سازی گربه و سگ چیست

برای این‌که بدانید عقیم سازی گربه و سگ چیست ، اول از همه بیایید تا در مورد عقیم سازی بدانیم. عقیم سازی یعنی برداشتن اندام‌های جنسی . در نر یعنی بیضه‌ها، در ماده‌ها یعنی تخمدان که معمولا رحم را نیز همراه آن برمی‌دارند.

این‌که‌ عقیم سازی درست است یا خیر؟ سوالی است که شاید شما هم داشته باشید. برای جواب به آن تنها کافی است فواید و مضرات عقیم سازی را بررسی کنید.

با عقیم سازی توانایی تولید مثل از حیوان گرفته می‌شود. تجربه فرزندپروری از او گرفته می‌شود. برای کنترل جمعیت حیوانات از این  روش استفاده می‌شود. البته که فواید متعدد زیادی دارد برای همین از عقیم سازی استفاده می‌شود. در بعضی از کشور ها عقیم سازی اجباری بوده و در بعضی از کشورها انجام آن ممنوع است.

سن بلوغ گربه چه زمانی ست؟ در رابطه با آن بیشتر بخوانید.

مواردی که قبل از عقیم سازی سگ و گربه باید رعایت کرد

وقتی تصمیم به عقیم سازی گرفتید، اولین کار گرفتن یک آزمایش خون از حیوان است. این آزمایش میزان آمادگی حیوان را برای عمل مشخص می‌کند. ضمن آن با مشخص شدن نوع خون، داروی بی‌هوشی مناسب برای حیوان انتخاب می‌شود تا تاثیر بدی روی حیوان نداشته و بهترین اثر را داشته باشد. از آن‌جا که داروی بی‌هوشی حالت تهوع را ایجاد می‌کند، توصیه به نخوردن غذا حدود ۸ الی ۱۰ ساعت قبل از عمل می‌شود. در این مدت خوردن آب مساله‌ای ندارد، فقط دو ساعت مانده به عمل توصیه به نخوردن آب می‌شود. موهای محل عمل توسط دامپزشک برداشته می‌شود.

حتما بخوانید: علت مدفوع خواری سگ

مزایا و معایب عقیم سازی در سگ و گربه

مثل خیلی از چیزهای دیگر، عقیم سازی مزایا و معایب خود را دارد. این‌جا درباره مزایا و معایب عقیم سازی  در سگ و گربه بیشتر آگاه می‌شوید.

معایب عقیم سازی

خطر افزایش وزن، تنها عیب عقیم سازی است که وجود آن ثابت شده است. پیامد پس از چاق شدن، ابتلا به دیابت است. اما به سادگی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. در بخش مراقبت بعد عقیم سازی بیشتر می‌خوانید.

فواید عقیم سازی

به طور کلی فواید عقیم سازی شامل:

  • کنترل جمعیت
  • افزایش سن
  • کاهش بد رفتاری می‌شود. مثل: پرخاشگری و تعیین قلمرو و… که به واسطه هورمون جنسی رخ می‌دهد.
  • جلوگیری گم شدن
  • ممانعت از فرار کردن

فواید عقیم سازی در ماده‌ها

  • خطر ابتلا به سرطان مرتبط با اندام جنسی کاهش می‌یابد.
  • خطر ابتلا به چرا رحم کاهش می‌یابد و حتی در درمان آن موثر است.
  • سرطان‌های مرتبط با رحم و تخمدان را کاهش و حتی درمان می‌کند.
  • طول عمر به طرز چشم گیری افزایش می‌یابد.
  • سختی‌های دوران قاعدگی و بارداری اتفاقی رخ نخواهد داد.
  • از عفونت ادراری جلوگیری می‌شود.

فواید عقیم‌ سازی در نرها

  • خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری بسیار کاهش پیدا می‌کند.
  • خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با اندام‌های جنسی کاهش می‌یابد یا حتی از بین می‌رود.
  • طول عمر افزایش می‌‌یابد.

البته فواید عقیم سازی بسیار بیشتر از معایب آن است. معایب نیز قابل پیشگیری هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه جرب گوش گربه چیست کلیک کنید.

مراقبت های بعد از عقیم سازی

باید مراقب چاق شدن بعد عقیم سازی باشید؛ راه حل آن بسیار ساده است. جیره بندی کردن غذا و کنترل میزان غذای مصرفی راه‌حل پیشگیری از بروز چاقی است. توجه داشته باشید که کنترل نکردن غذای مصرفی می‌تواند دیابت را ایجاد کند.

عقیم سازی نیز یک عمل جراحی است. مثل بقیه عمل‌های جراحی به رعایت بهداشت برای سلامتی نیازمند است. خوردن غذاهای مقوی یک نیاز در ایام بهبودی است تا سریع‌تر سلامتی کامل خود را پیدا کند، در تهیه غذاهای مقوی حیوان خود کوشا باشید.

اشتها سگ به دلیل داروی بی‌هوشی بعد از عمل تا یک الی دو روز کاهش می‌یابد. این مورد طبیعی است، اصرار به خوردن نداشته باشید.

جدا کردن حیوان شما بعد از عمل از بقیه حیوانات، برای مدتی به بهبود سریع‌تر اون کمک می‌کند. محیط آرام را برایش تامین کنید تا استراحت کنند.

حدود دو هفته بعد از عمل، از بالا و پایین پریدن حیوان‌ خود، جلوگیری کنید. زودتر جای بقسه‌هایش بهبود می‌یابد.

از شستن او تا ده روز بعد عمل جلوگیری کنید. در ضمن از کلاه الیزابت، همان مخروط معروف، برای جلوگیری از لیس زدن خود و بازی کردن با محل بقیه، استفاده می‌شود.

به رفتارهای او توجه کنید، رفتار غیرعادی، بی‌حالی اسهال و استفراغ از جمله مواردی است که در صورت بروز به دامپزشک مراجعه کنید.

قرمزی، تورم و بدبویی از جمله مواردی است که باید در محل بقیه هر روز بررسی شود. در صورت مشاهده نیاز است به دامپزشک مراجعه کنید.

استفاده از داروهایی چون آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت و بیماری حیوان شما، الزامی است و به بهبود سریع‌تر او کمک خواهد کرد.

آب و غذا را همیشه در دسترس او نگه دارید. برای کمک به استراحت گربه، این کار مفید ست.

دقت داشته باشید که گربه‌ها در مقابل دارو حساس هستند به گونه‌ای که حتی ممکن است دارو به جای بهبود سبب مرگ او شود. برای همین دارو را فقط با اجازه دامپزشک به او بدهید و از استفاده خود سر آن جدا خودداری کنید.

بلند کردن گربه در این زمان توصیه نمی‌شود. زیرا احتمال باز شدن بخیه وجود دارد. در صورت لزوم به بلند کردن گربه، این کار را از پاهای او شروع کنید و از هر دو دست کمک بگیرید.

حتما بخوانید: گربه dsh

بهترین زمان عقیم سازی در سگ و گربه

هر کاری در زمان مناسب خود انجام شود، نتیجه بهتری دارد. برای همین سعی می‌شود عقیم سازی نیز در زمان مناسب آن صورت گیرد.

بهترین زمان عقیم سازی در سگ و گربه پس از انجام برنامه واکسیناسیون است. زمان حدودی ۴ ماهگی به بعد زمان مناسب عقیم سازی است. زیرا بعد از چهار ماهگی اندام‌های جنسی رشد کرده و تا شش ماهگی به حدی می‌رسد که می‌توان اندام جنسی را برداشت، رشد تکمیل شده و پس از نشانه‌های رفتاری و جسمی بلوغ رخ می‌دهد.

دقت کنید که برای حیوان خود بهتر است این موارد را رعایت کنید. حدود ده ساعت قبل از عمل بهتر است هیچ غذایی نخورد و دو ساعت قبل عمل نیز از خوردن آب امتناع کند. بعد از عمل نیز مراقبت‌های لازم و غذاهای مناسب به بهبودی سریع‌تر او کمک می‌کند.

هزینه عقیم سازی گربه و سگ

عمل جراحی برای انجام عقیم سازی گربه و سگ استفاده می‌شود. برای جنس نر کمتر از چند دقیقه زمان لازم است. اما در جنس ماده حدود نیم ساعت  زمان می‌برد. هزینه عمل جراحی به میزان زمانی که صرف آن می‌شود، بستگی دارد. البته جراحی ماده خطرناک‌تر است. همه این موارد باعث می‌شود که هزینه جراحی بیشتر باشد.

به این نکته مهم توجه  داشته باشید که جراحی عقیم سازی یک عمل ظریف است و برای انجام درست و بی خطر آن به دکتر توانا و ماهر نیاز است. اهمیت جراحی به حدی است که انجام اشتباه آن می‌تواند سلامت حیوان دوست داشتنی شما را تهدید کند. مطمئنا شما هزینه را مهم‌تر از سلامتی حیوان‌تان نمی‌دانید.

جمع بندی

نگهداری از سگ و گربه لذت‌های دلنشین خود را داشته و تجربه‌ای بی‌نظیر است. شما به عنوان سرپرست آن‌ها مسئولیت یک تصمیم‌گیری را به عهده دارید؛ عمل عقیم سازی سگ و گربه را انجام دهید یا خیر؟ با توجه به مطالب بالا، گرفتن این تصمیم راحت‌تر است.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *