مقالات آموزشی, سگ

برنامه زمانی واکسن سگ + جدول ( قیمت واکسن سگ )

برنامه واکسن سگ

یکی از مهم ترین قسمت های نگهداری از سگ، زدن واکسن می‌باشد که می‌تواند از بسیاری بیماری های کشنده پیشگیری کند. هر کسی که سگ خانگی دارد هیچ گاه دوست ندارد شاهد مریض شدن آن باشد؛ بنابرین واکسینه کردن حیوانات خانگی من جمله سگ مساله مهمی محسوب می‌شود. در این محتوا مهم ترین واکسن های سگ و برنامه زمانی آن ها شرح داده شده است.

 

دلایل مهم واکسینه کردن سگ ها

زدن واکسن به سگ ها همان عملکردی را دارد که واکسن انسان ها دارد. چرا واکسینه کردن سگ ها مهمه؟ اگر به سگ واکسن نزیم چه می‌شود؟ از کجا بفهمیم سگ واکسن زده؟

برای این که تمام پاسخ های سوالات بالا را پیدا کنید تا ادامه محتوا همراه ما باشید در واقع واکسیناسیون کردن سگ ها همانند دیگر حیوانات خانگی باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن آن ها در برابر انواع بیماری ها می‌شود.

آنتی ژن هایی داخل واکسن های سگ وجود دارند که این آنتی ژن ها عملکرد آن ها به میکرو ارگانیزم های بیماری زا شبیه است؛ ولی تفاوتی که بین آن ها وجود دارد این بوده که باعث بروز بیماری نمی‌شوند و فقط تحریک سیستم ایمنی بدن را انجام می دهند تا مقاومت بدن در برابر بیماری ها افزایش یابد.

پس تا این جا متوجه شده‌اید که واکسیناسیون کردن سگ شبیه به این است که به صورت ضعیف و به طور عمدی بیماری داخل بدن می‌شود. این کار موجب می‎‌شود هنگامی که بیماری به بدن نفوذ پیدا می‌کند، سیستم ایمنی بدن قوی شود و مقاومت کافی پیدا کند تا بتواند با این بیماری مبارزه کند و علائم بیماری کاهش یابد.

بنابرین اگر سگی در دوران مختلف زندگی خود واکسیناسیون نشود در برابر تعداد زیادی از بیماری ها آسیب پذیر می‌شود و حتی ممکن است، جان خود را از دست بدهد.

در نتیجه با زدن واکسن سنگ نمی‌گذاریم تا بیماری او را تهدید کند در ضمن سگ های خانگی چون با انسان ها زندگی می‌کنند اگر دچار بیماری شوند، می‌توانند سلامتی دیگر اعضای خانواده را به خطر بیندازند.

با واکسیناسیون کردن سگ می‌توانید با خیالی آسوده این نوع حیوان خانگی را در محیط زندگی خود نگهداری کنید و نگرانی بابت سلامتی خود و دیگر اعضای خانواده خود نداشته باشید.

حال ممکن است شما سگ بی سرپرستی را پیدا کنید یا این که سگ بزرگسالی را خریداری نمایید؛ در این جا مطمئن نیستید که آیا سگ واکسن زده یا خیر.

در این مورد از سگ معمولا خون گرفته می‌شود و تست تیتر آنتی بادی روی خون انجام می‌شود با این جواب این آزمایش خون دامپزشک می‌تواند، تشخیص دهد که آیا در بدن سگ آنتی بادی های لازم برای مبارزه با بیماری های مختلف وجود دارد یا نه؛ سپس در صورت لزوم واکسن مورد نیاز انجام می‌شود.

جهت خرید غذای خشک سگ و یا مشاهده لیست محصولات، کلیک کنید.

 

نکات مهم قبل از واکسیناسیون سگ

  • سعی کنید زمان واکسیناسیون سگ خود را طوری تنظیم کنید که خودتان همراه سگ باشید.
  • برای این که بتوانید بعد از واکسن زدن بی حالی سگ خود را تشخیص دهید باید بدانید که چند ساعت در روز سگ شما می‌خوابد.
  • از دامپزشک حتما یک شماره تماس داشته باشید تا در صورت لزوم اگر سوالی داشتید از او بپرسید.
  • اگر بعد از واکسیناسیون سگ علائمی را مشاهده کرده اید، حتما با دامپزشک این علائم را در میان بگذارید.

به سگ ها به طور کلی دو نوع واکسن تزریق می شود که شامل واکسن هفت گانه، واکسن چندگانه و واکسن هاری می‌شود.

ممکن است پس از انجام واکسیناسیون حیوان خانگی‌تان نیاز به خرید باکس سگ داشته باشید تا داخل آن سگ را قرار دهید و برای جابجایی سگ اذیت نشوید، برای خرید این محصول از پت شاپ حیوانات خانگی چیوو اقدام نمایید.

قیمت واکسن سگ

 

جهت خرید پرزگیر و برس سگ و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

از انواع بیماری های سگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هپاتیت عفونی سگسانان ICH: این نوع بیماری ویروسی ریه ها، چشم ها، کلیه ها و کبد سگ را درگیر می‌کند.
    این بیماری از طریق ترشحات بینی سگ های آلوده، خون، مدفوع، ادرار و تماس با بزاق منتقل می‌شود.
    تا یک سال ادرار سگ آلوده به این بیماری می تواند، عفونی شود و در محیط تا ماه ها ویروس می‌تواند، زنده بماند.
    تب خفیف تا مرگ ناگهانی علائم آن بوده که می‌تواند متفاوت باشد. اسهال، استفراغ، درد شکم، سرفه، ورم ملتحمه چشم، آبی شدن چشم، رنگ پریدگی لثه ها، از دست دادن اشتها از علائم دیگر این نوع بیماری محسوب می‌شوند. درمان خاصی برای آن وجود ندارد و خیلی سریع بروز می‌کند.

جهت مشاهده لیست محصولات پد بهداشتی سگ و اطلاع از قیمت کلیک کنید.

 

  • لپتوسپیروز: تماس با آب آلوده و ادرار باعث ایجاد این بیماری می شود. سگی که از آب کانال ها یا آب راکد می نوشد یا دوست دارد، شنا کند خطر ابتلا به این نوع بیماری برای او وجود دارد.
    یکی از بیماری های لپتوسپیروز، ویل نام دارد که انسان هم می تواند به آن مبتلا شود و می‌تواند در انسان و حیوان کشنده باشد.
    بی حالی، یرقان ( زردی )، بی اشتهایی، اسهال، درد عضلانی و تب از علائم این نوع بیماری محسوب می‌شوند.
    کلیه و کبد را در درجه اول درگیر می‌کند و در موارد شدید باعث نارسایی کبد و کلیه می‌شود.
    کنترل استفراغ، جایگزین مایعات و آنتی بیوتیک راه های درمان این نوع بیماری هستند.
    باکتری این بیماری پس از بهبودی در ادرار تا ماه ها دفع می‌شود.

 

 

  • دیستمپر: این ویروس کشنده به سیستم گوارشی، عصبی، تنفسی و حتی پوست حمله می‌نماید.
    در سگ هایی که این ویروس از بدن آن ها رفته؛ ولی تا مدت طولانی آن ها را درگیر مشکلات عصبی می‌کند.
    ترشح مخاط از چشم، سرفه، عطسه از اولین نشانه های دیستمپر هستند که به دنبال آن ها کاهش وزن، افسردگی، اسهال، استفراغ، بی حالی و تب همراه ایجاد می‌شود.
    گاهی اوقات این بیماری باعث می‌شود، سگ هایی که پوست بسیار ضخیمی دارند، پدهای دست و پای آن ها سفت و سخت شود.
    از طریق کاسه آب و غذا مشترک، سرفه، عطسه، خون یا بزاق و ادرار تازه این نوع ویروس منتقل می‌گردد.
    برای دیستمپر متاسفانه هیچ درمانی وجود ندارد و درمان های حمایتی و کاهش علائم تنها راه درمان برای آن محسوب می‌شود.
    فلج اندام، حملات عصبی و اسپاسم عضلانی از اثرات طولانی مدتی هستند که پس از بهبودی، سگ با آن ها دست و پنجه نرم می‌کند.

 

  • پاروویروس سگسانان یا پاروو یا پاروا: بیماری مسری بوده که توله سگ های زیر 6 ماه را تهدید می‌کند؛ ولی برای سگ های مسن هم خطر ابتلا به این نوع بیماری وجود دارد. سگ هایی که واکسن آن را تزریق نکرده اند، در معرض خطر این بیماری هستند. از طریق تماس مستقیم با مدفوع حیوان آلوده یا بزاق امکان انتقال آن وجود دارد.
    این بیماری را انسان ها می توانند از سگی به سگ دیگری با استفاده از لباس ها و دست های خود انتقال دهند. استفراغ و اسهال خونی، تب، افسردگی و بی اشتهایی از عوارض این بیماری محسوب می‌شوند. بسیاری از سگ هایی که به پاروویروس مبتلا هستند با این که درمان حمایتی شدید برای آن ها انجام می‌شود، زنده نمی مانند به همین دلیل واکسیناسیون برای پیشگیری از آن امری مهم محسوب می‌شود.

 

  • کنل کاف: توسط چندین باکتری و ویروس ایجاد می‌شود سرفه های شدید مدت دار از علائم این بیماری است.

 

  • هاری: بیماری قابل انتقال به انسان بوده و کشنده می‌باشد. حدود دو ماه پس از یک مرحله کمون علائم بالینی، سرگردانی و پرخاشگری آغاز می‌شود و در نهایت موجب مرگ خواهد شد.

 

واکسن سگ

 

حتما بخوانید: آموزش تربیت سگ

 

جدول واکسیناسیون سگ

 

واکسن های غیر اصلی و اختیاریواکسن های اصلی و ضروریسن توله سگ
بوردتلادیستمپر و پاراآنفلونزا6 تا 8 هفته
لیپتو سپیروز، لایم، بوردتلا و کرونا ویروسدیستمپر، ادنوویروس، پاراآنفلونزا، پاروویروس ( DHPP )10 تا 12 هفته
_هاری12 تا 24 هفته
لایم، بوردتلا، لپتو سپیروز و کرونا ویروسDHPP هاری14 تا 16 هفته
لایم، لپتوسپیروز و کرونا ویروسDHPPهر یک تا دو سال
_هاری ( در صورت لزوم )هر یک تا سه سال

 

در سگ ها با سن زیر 16 هفته یا کمتر از 3 تا 4 ماهه واکسن های چندگانه در زمان های زیر تزریق می‌شوند:

  • سن هشت تا شش هفتگی اولین زمان واکسن برای توله سگ است که حدود دو ماهگی سگ می‌باشد.
  • در نه تا یازده ماهگی دومین تزریق انجام می‌شود.
  • سومین تزریق در دوازده تا شانزده ماهگی انجام خواهد شد که گاهی هم نیازی به تزریق واکسن نیست.
  • تا یک سال بعد از آخرین تزریق، تزریقی لازم نیست؛ سپس هر سال باید تزریق انجام شود که به آن دوز یاد آور می‌گویند.

اگر سگ شما بیشتر از 16 هفته سن دارد یا این که مطمئن نیستید که قبلا تزریق واکسن های او انجام شده باید یک دوز چندگانه در اولین فرصت به او بزنید؛ سپس در فاصله زمانی سه تا چهار هفته باید دوز دیگر تکرار شود.

یک سال بعد باز هم دوزهای یادآوری تکرار می شوند در سن 12 تا 16 هفتگی یا سه تا چهار ماهگی باید اولین دوز آمپول هاری زده شود.

بعد از آن هم تا آخر عمر هر یک سال یکبار باید واکسیناسیون تکرار شود بسته به نوع برند و شرکت سازنده ممکن است هر شش ماه یکبار تزریق واکسن هاری تکرار شود.

بیشتر واکسن های تزریقی زیر پوستی subcutaneous tissue هستند محل تزریق بین تیغه های شانه، ناحیه اسکروف و محل تزریق پشت گردن است.

30 تا 45 درجه زوایه تزریق واکسن سگ به سمت پایین است؛ چون پوست سگ شل می‌باشد. اگر سگ بی تاب شده باید اسباب بازی و خوراکی مورد علاقه اش را در هنگام واکسن زدن به او بدهید.

به هیچ عنوان داخل منزل، خودتان به سگ واکسن نزنید؛ چون خطرناک است با این که احتمال شکستن سوزن پایین می‌باشد.

به وسیله دامپزشک باید لیبل های واکسن به ثبت برسد در برخی موارد واکسن می‌تواند، حساسیت شدید ایجاد کند به همین دلیل حتما باید توسط دامپزشک عمل واکسن زدن انجام گردد.

واکسن های سگ زیر جلدی هستند و جایی پشت گردن و کتف زیر پوست انجام می‌شوند و اگر واکسن عضلانی باشد تزریق باید توی عضله‌ی سگ انجام شود.

واکسن جلدی یا زیر پوستی به فضای زیر پوست، مایعات واکسن تزریق می‌شود تا به آرامی به بدن جذب گردد که از ایمن ترین و رایج ترین روش برای تزریق واکسن برای سگ می‌باشد.

بعد از تزریق واکسن به توله سگ ها، آن ها دچار بی حالی می‌شوند؛ ولی این بی حالی به مرور رفع می‌گردد. واکسن های سگ برای این زیر پوست تزریق می‌شوند تا با کمترین درد و به سادگی پروسه واکسن زدن انجام شود.

 

واکسیناسیون سگ

 

جهت کسب اطلاع از قیمت تشویقی سگ و یا مشاهده محصولات، کلیک کنید.

 

قیمت واکسن سگ چه قدر است؟

این سوالی است که بیشتر افرادی که در منزل خود سگ نگهداری می کنند، می‌پرسند. قیمت واکسن سگ بسته به نوع آن متفاوت است به عنوان نمونه قیمت واکسن های چند گانه با قیمت واکسن هاری متفاوت می‌باشد.

 

 

عوارض جانبی بعد از واکسیناسیون سگ

بعد از این که سگ های بالغ یا توله سگ ها واکسن تزریق کرده‌اند عوارض مختلفی در آن ها بروز می‌کند عوارض واکسن سگ بعد از واکسیناسیون بین چند دقیقه تا چند روز طول می‌کشد. اگر عوارض بعد از واکسن خیلی شدید نباشند، طبیعی هستند و جای نگرانی برای آن ها وجود ندارد.

از عوارض جانبی بعد از واکسیناسیون سگ می‌توان به اسهال خفیف، درد و ورم اطراف محل واکسیناسیون، بی اشتهایی، کندی، تب و بی حالی اشاره کرد.

بی حالی بعد از واکسیناسیون یکی از رایج ترین عوارض است که با تب همراه می‌باشد. تمام عوارض بعد از واکسن زدن سگ به مرور زمان از بین می‌روند.

یکی از رایج ترین واکنش ها بعد از واکسن زدن سگ ورم و باد کردن محل تزریق است که اگر بین یک تا دو روز طول بکشد، کاملا طبیعی بوده؛ ولی اگر بعد از چند روز ورم بزرگ تر یا دردناک تر شد باید به دامپزشک اطلاع دهید.

برای حفظ سلامت مادر و توله ها در زمان بارداری تزریق واکسن سگ نباید انجام شود. واکسن هایی که به صورت واکسن زنده ضعیف شده هستند، نباید به سگ باردار تزریق شود.

واکسن هایی که از مواد کشته، تشکیل شده‌اند مانند واکسن هاری را در مواقع اضطرار و لزوم می‌توان به سگ باردار تزریق کرد.

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *