مقالات آموزشی, گربه

علت استفراغ گربه (راهنمای کامل) + درمان خانگی استفراغ گربه

استفراغ گربه

به همان اندازه که نگهداری از حیوانات خانگی کاری پسندیده و لذت بخش است، می‌تواند پیچیده و سخت باشد. اگر برای نگهداری حیوانات خانگی نسبت به آن ها آگاهی و شناخت وجود نداشته باشد باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

بیماری های حیوانات خانگی نه تنها برای خود حیوان مشکلاتی ایجاد می‌کنند؛ بلکه ممکن است بیماری به انسان هم سرایت کند. ما در این محتوا قصد داریم علت استفراغ گربه و درمان آن را برای شما شرح دهیم.

 

استفراغ گربه

افرادی که گربه در خانه خود نگهداری می‌کنند یکی از مسائلی که باعث نگرانی آن ها می‌شود، استفراغ گربه است. این نگرانی در برخی مواقع نا به جا و برخی دیگر به جا می‌باشد. دلایل مختلفی مانند مسمومیت غذایی تا انگل های روده ای می‌تواند باعث بالا آوردن گربه شود.

استفراغ می‌تواند به دو صورت مزمن یا حاد باشد اگر در بازه های زمانی در مدت طولانی گربه استفراغ کند، استفراغ از نوع استفراغ مزمن است. به طور مثال اگر در مدت یک ماه یک بار گربه استفراغ کند را استفراغ مزمن می‌گویند.

اگر به طور معمول گربه استفراغ نمی‌کند و به طور ناگهانی و یک مرتبه بالا بیاورد و بیشتر از سه بار در روز این اتفاق بیفتد، استفراغ حاد محسوب می‌شود. استفراغ نوع حاد نشان دهنده ای نوعی بیماری در گربه است؛ بنابراین اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند باعث مرگ گربه شود.

 

درمان استفراغ گربه

 

جهت آشنایی با طرز تهیه سوپ خانگی برای سگ مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

شناخت انواع رنگ استفراغ گربه و شکل آن

در این قسمت از محتوا قصد داریم شناخت انواع رنگ استفراغ گربه و شکل آن را بررسی کنیم:

  • علت استفراغ زرد رنگ: رنگ زرد استفراغ می‌تواند، نشانه این باشد که گربه چیز زردی خورده یا بیماری کبدی داشته است.
  • استفراغ روشن یا استفراغ سبز: نشانه برگشت اسید معده یا خطر رفلاکس معده است.
  • دلیل آب بالا آوردن گربه: برگشت اسید معده به مری یا از معده خالی و رفلاکس معده می‌تواند، علت کف بالا آوردن گربه باشد.
  • استفراغ خونی: خون می‌تواند از مری، معده و دهان گربه بیاید.
  • شکل های قهوه مانند توی استفراغ گربه: به جهت خونریزی معده می‌تواند، اتفاق بیفتد.
  • استفراغ قهوه ای و بد بو: خوردن چیز قهوه ای و بد بو یا خونریزی از دستگاه گوارش باعث ایجاد این نوع استفراغ می‌شود.
  • وجود غذای هضم نشده توی استفراغ: به این معنی است که غذا هیچ گاه از معده خارج نشده که این به دلیل انسداد، حساسیت غذایی و هر چیزی دیگری است که موجب شده دستگاه گوارش تحریک شود. ‎

 

در رابطه با روش های تربیت گربه در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

مفهوم ظاهر استفراغ گربه

بالا آوردن گربه اشکال منظمی ندارد مفهوم ظاهر استفراغ گربه شامل سه دسته زیر می‌شود:

توده ای: استفراغ توده ای همان غذای تازه بلعیده شده یا توده له شده غذا است.

گلوله ای: استفراغ گلوله ای همان گلوله مویی یا هر باله می‌باشد.

مایع: این مورد شفاف و سبک است.

تو هر کدام از موارد بالا به جز گلوله مویی گیاهان خورده شده، تکه علف خورده شده و جسم خارجی از اشیای بلعیده همراه آن ها دیده می‌شود. استفراغ یکی از نشانه های اولیه مسمومیت گربه است و باید سریع به رفع مسمومیت اقدام کرد.

بعد از این که تمام اطلاعات لازم را دامپزشک از شما گرفت، گربه را معاینه می‌کند و برای تشخیص علت بیماری های مختلف اقدام به آزمایش خون، آندوسکوپی، عکس برداری و جراحی اکتشافی می‌کند.

 

علت استفراغ گربه

 

جهت خرید ناخن گیر گربه با مناسب ترین قیمت، کلیک کنید.

 

 

علت استفراغ گربه

در این جا لازم است به این نکته جالب اشاره کنیم که گاهی علت استفراغ مزمن و حاد می‌تواند یک چیز باشد. به عنوان نمونه، گربه ای که یک گیاه سمی خورده به استفراغ مزمن دچار می‌شود؛ ولی گربه ای ممکن است ماده ای سمی خورده باشد و به استفراغ حاد دچار شود.

خوردن ماده سمی در هر دو مورد علت استفراغ می‌باشد علت استفراغ گربه می‌تواند، دلایل زیادی داشته باشد که از این دلایل می‌توان به گرمازدگی، مصرف غذای جدید، تند و زیاد خوردن غذا و گلوله مو Hairball اشاره کرد.

گلوله مویی Hairball یکی از رایج ترین علت استفراغ در گربه می‌باشد. بلند شدن موهای گربه باعث می‌شود یکی دوبار در ماه گربه استفراغ کند و گلوله مویی داخل استفراغ دیده شود‌.

برای جلوگیری از به وجود آمدن گلوله مویی در استفراغ گربه باید روش های زیر انجام شود:

  • به صورت مرتب موهای گربه را شانه بزنید: شانه زدن موهای گربه باعث می‌شود، موهایی که لای موهای گربه هستند از بدنش جدا شود تا هنگام لیسیدن وارد بدن گربه نشوند.
  • غذا های مخصوصی که گلوله های مویی را کاهش می‌دهند به او بدهید: این غذاها دارای فیبر هستند که باعث کاهش ریزش مو می‌شوند و به خارج شدن موهایی که داخل بدن گربه شده اند از طریق مدفوع کمک می‌کنند.
  • استفاده از داروی مخصوص گلوله‌ی مویی: این دارو ها فیبر دارند علاوه بر این به دلیل طعم خوبی که دارند برای گربه طعم آن ها را جذاب می‌کند تا گربه راحت تر بتواند داروها را مصرف کند. برای رفع این مشکل می‌توانید از خمیر مالت گربه هم استفاده کنید.
  • اگر گربه شما دوست دارد و عادت کرده خودش را لیس بزند باید حواس او را پرت کنید تا کمتر این کار را انجام دهد.

اگر گربه بعد از غذا خوردن دچار استفراغ شد باید بررسی کنید و مشاهده نمایید تا بدانید استفراغ آن به چه شکلی است اگر گربه با سر و صدای بالا استفراغ می‌کند و حتی وسط بالا آوردن چیزی را قورت داده این نشانه استفراغ بوده و قابل درمان است.

ولی اگر بدون صدا باشد و بدون این که هضم غذا انجام شود استفراغ روی دهد باید به دامپزشک مراجعه شود؛ چون ممکن است گربه دچار نارسایی شده باشد. بالا آوردن گربه بعد از غذا خوردن می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • حساسیت
  • فاسد بودن غذا
  • هربال یا گلوله مویی
  • یبوست
  • تند غذا خوردن

 

حتما بخوانید: درمان جرب گوش گربه

 

درمان استفراغ گربه

 

درمان خانگی استفراغ گربه

 

برای درمان استفراغ گربه باید به نکات زیر توجه کنید:

  • به تشنگی و تغییرات رژیم غذای گربه خود دقت کنید: برای این که بتوانید به درمان استفراغ گربه خود کمک کنید باید به غذا و مقدار آبی که گربه شما در طول روز خورده، توجه نمایید. به سراغ ظرف خاک گربه خود بروید تا ببینید که آیا گربه اسهال داشته و چند بار از ظرف خاک استفاده کرده است (جهت آشنایی با روش های درمان اسهال گربه مقاله دیگر ما را بخوانید). در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که بدن گربه به راحتی با کمبود آب مواجه می‌شود و این به نوبه خودش می‌تواند، موجب استفراغ شود.
  • مشاهده غذای هضم نشده: اگر غذای هضم نشده در استفراغ گربه وجود دارد باید وعده های غذایی او را کم کنید. غذاهای خام باعث می‌شود در استفراغ گربه غذای هضم نشده دیده شود. برای درمان استفراغ گربه باید غذاهای پخته شده مانند مرغ پخته به او بدهید. فاصله غذا دادن و میزان غذایی که به گربه می‌دهید را باید کاهش دهید. جهت کسب اطلاع از قیمت غذای گربه کلیک کنید.
  • بررسی رنگ و حالت استفراغ گربه: برای این که بتوانید استفراغ گربه خود را درمان کنید باید به میزان استفراغ، حالت و رنگ آن توجه نمایید. به عنوان نمونه، مشکل معده باعث می‌شود در استفراغ گربه خون دیده شود. بوی تند و بد استفراغ گربه به دلیل مسدود شدن روده می‌باشد.
  • برس کشیدن گربه: برای جلوگیری از جمع شدن مو در معده گربه باید موهای گربه را برس بکشید. دیدن مو در استفراغ گربه طبیعی است و برای درمان آن می‌توانید از داروهایی که برای این منظور وجود دارد، استفاده کنید.
  • اگر گربه شما جراحی کرده به او غذا ندهید تا استفراغ نکند مقدار آب تازه به او بدهید تا دچار کم آبی نشود و روز بعد از جراحی مقدار کمی غذا می‌توانید به او بدهید.
  • کاهش استرس گربه: برای کاهش استرس گربه باید برای او وقت بیشتری بگذارید؛ چون استرس باعث ایجاد استفراغ در او می‌شود.

 

حتما بخوانید: درمان افسردگی گربه

 

برای درمان خانگی استفراغ گربه باید به دو نکته توجه کنید اولین نکته این است که گربه فقط استفراغ کند و نشانه های دیگری نداشته باشد و دومین نکته این است که برای درمان استفراغ بچه گربه ها و گربه های پیر باید به دامپزشک مراجعه کنید؛ چون نمی‌توانند کاهش آب بدن خود را تحمل کنند.

اگر داخل استفراغ گربه شما جسم خارجی وجود دارد هیچ خوراکی به مدت 12 ساعت به گربه خود ندهید و بگذارید تا معده گربه خالی بماند. در صورت تشنگی یک تکه یخ به او بدهید ته لیس بزند اگر بعد از 12 ساعت استفراغ نکرد، می‌توانید مقداری آب با محلول الکترولیت کودکان به او بدهید.

اگر مشکلی بعد از این برای گربه ایجاد نشد، می‌توانید اندکی گوشت قرمز کم چرب و بدون پیاز به مقدار کمی به گربه بدهید. تا دوز روز باید این غذا را به او بدهید و اگر مشاهده کرده اید، مشکلی برای گربه ایجاد نشد می‌توانید رژیم غذایی که قبل داشته را ادامه دهید.

برای تقویت معده گربه می‌توانید به او عرق نعنا بدهید تا نفخ او از بین برود در ضمن اگر گربه دچار یبوست شده به هیچ عنوان به او نعناع ندهید.

سرم‌ درمانی یکی از روش درمان است که باعث می‌شود آب مورد نیاز بدن گربه که به دلیل کم آبی کاهش پیدا کرده جبران شود. علاوه بر این موجب می‌شود آب تازه ای وارد بدن گربه شود و بدن او شسته شود مصرف داروی ضد استفراغ یکی دیگر از روش های درمان محسوب می‌شود.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *