مقالات آموزشی, گربه

دلایل اسهال گربه ( تشخیص + راه های درمان اسهال بچه گربه )

اسهال گربه

یکی از بیماری های ناراحت کننده در گربه که معمولا زودگذر و موقتی بوده، اسهال است و درمان آن با کمی رسیدگی و مراقبت، امکان پذیر می‌باشد.

یکی از دغدغه های افرادی که در خانه خود گربه نگهداری می‌کنند شناخت بیماری اسهال و درمان آن می‌باشد. اگر گربه شما شناسنامه دارد حتما زمان مصرف قرص ضد انگل، ضد اسهال و زمان تزریق واکسن گربه در آن ثبت شده؛ چون این برای سلامت گربه و پیشگیری از این بیماری ها بسیار اهمیت دارد.

اسهال گربه می‌تواند نشانه یک بیماری خطرناک یا یک واکنش بدن به محیط می‌باشد. برای این که با دلایل اسهال گربه و راه های درمان آن آشنا شوید تا پایان این محتوا همراه ما باشید.

اسهال در گربه ها به معنی دفع مدفوع آبکی از بدن و حرکات مکرر روده می‌باشد. یک اسهال ساده می‌تواند به دلیل تغییر در رژیم غذایی ایجاد شده باشد؛ ولی یک اسهال وخیم به جهت عفونت می‌تواند، بروز کند توجه داشته باشید که ووم گربه هم جزو غذاهای آبکی بوده و می‌تواند تاثیر زیادی در اسهال گربه داشته باشد.

اگر تا یک روز اسهال گربه خوب شد، جای نگرانی نیست؛ ولی اگر بیشتر ادامه داشت باید آن را جدی بگیرید و برای درمان آن به دامپزشک مراجعه کنید.

 

علت اسهال گربه

علت اسهال بچه گربه: بچه گربه نسبت به گربه بالغ بدن ضعیف تری دارد؛ بنابراین هنگامی که بچه گربه به اسهال مبتلا شد باید برای درمان او به دامپزشک مراجعه کرد و به هیچ عنوان از شیر برای غذای بچه گربه استفاده نشود تا اسهال او درمان شود.

برای درمان اسهال بچه گربه کدو حلوایی پخته شده، می‌تواند برای او مفید باشد. برای عملکرد سالم روده مصرف پروبیوتیک هم مفید است.

 

جهت خرید پوچ گربه رویال کنین و یا اطلاع از لیست قیمت محصولات، کلیک کنید.

 

اگر گربه دچار اسهال خونی شده، دردهای شکمی و افسردگی دارد برای درمان حتما باید به دامپزشک مراجعه شود.

علت اسهال گربه بالغ: هنگامی که غذا سریع از روده رد شود، اسهال بروز می‌کند علت اسهال گربه به دلایل مختلفی می‌تواند، باشد. از دلایلی که باعث بروز اسهال در گربه می‌شود به گزینه های زیر می‌توان اشاره کرد:

 

علت اسهال گربه

 

  • استرس و هیجان: آوردن حیوان خانگی دیگر به خانه، وارد شدن گربه به محیط جدید، تعویض خانه و فشار وارد کردن به گربه که با گربه دیگری بازی کند از عواملی هستند که باعث ایجاد هیجان و استرس در گربه ها می‌شود.
  • انواع انگل ها: مانند کرم نواری و کرم های لوله ای که بیشتر در بچه گربه ها و گربه های جوان وجود دارد، باعث ایجاد اسهال و مشکلات گوارشی در کودک می‌شود.
    برای جلوگیری از چنین مشکلاتی علاوه بر این که واکسیناسیون کردن گربه باید انجام شود باید به گربه قرص انگل هر دو هفته یکبار از سن دو هفتگی تا 12 هفتگی داده شود تا هیچ گونه انگل داخلی و خارجی وارد بدن گربه نشود.
  • انواع عفونت های باکتریایی: از شایع ترین عفونت ها در گربه ها به ویژه بچه گربه ها، عفونت باکتریایی مانند کمپیلوباکتر و سالمونلا هستند.
  • انواع ویروس ها: علاوه بر این گربه ها ممکن است به ویروس هایی مانند ویروس لوسمی FeLV، روتاویروس، پنلوکوپنی و ویروس نقص ایمنی گربه دچار شده باشند که اسهال یکی از علائم آن ها است.
    در برابر خیلی از بیماری ها واکسن های چندگانه می‌توانند از گربه شما محافظت کنند و برای جلوگیری از ابتلا شدن گربه خود به این عفونت ها، باید واکسیناسیون را برای گربه خود انجام دهید.
  • واکنش آلرژیک: آلرژی نسبت به غذاهای جدید در برخی از مواقع باعث اسهال در گربه ها می‌شود.
    بنابراین به صورت ناگهانی نباید، غذای گربه خود را تغییر دهید اگر غذای جدیدی می‌خواهید به رژیم غذایی گربه اضافه کنید، باید کم کم این کار را انجام دهید.
  • تومورهای دستگاه گوارش یا سرطان: وجود تومور در دستگاه گوارش گربه، باعث بروز اسهال می‌شود.
    اسهال ناشی از این تومور باعث ایجاد خون در اسهال گربه، کمبود اشتها و بی حالی همراه با حالت استفراغ می‌شود.
  • خوردن برخی گیاهان: گربه باید از خوردن برخی از گیاهان پرهیز کند؛ چون برای او مضر هستند گیاهانی که باعث ایجاد حساسیت و اسهال می‌شوند، می‌توان مارچوبه، سرخس، گل های لاله و سنبل، نرگس زرد، آلوئه ورا را نام برد.
  • مصرف لبنیات: برخی از افراد تصور می‌کنند که یکی از غذاهای مورد علاقه گربه ها، لبنیات است که این کاملا اشتباه می‌باشد.
    شیر خشک مخصوص جایگزین مناسب لبنیات برای بچه گربه است که به وسیله شیشه شیر مخصوص بچه گربه می‌توانید به بچه گربه ها بدهید.
    شیر بدون لاکتوز برای گربه های بالغ ‌و جوان استفاده می‌شود؛ چون بدن آن ها برای هضم برخی مواد غذایی، آنزیم لازم را ندارد و موجب خواهد شد، دچار اسهال شوند.
  • ویروس ها و باکتری ها: شایع ترین علت اسهال گربه در ایران بیماری های ویروسی و خطرناک است. بیماری ویروسی می‌تواند باعث ایجاد خون در اسهال گربه شود.
  • مصرف خوراک خراب شده و فاسد: این که گربه ها می‌توانند هر نوع ماده غذایی مصرف کنند کاملا اشتباه است؛ چون برای همه موجودات مصرف غذاهای فاسد مضر است. بنابراین به گربه خود نباید غذای فاسد بدهید، چون موجب بیماری گربه و اسهال می‌شود.
  • بیماری های روده از جمله التهاب روده یا lBD: اسهال و کاهش وزن از علایم بیماری های روده به ویژه التهاب روده محسوب می‌شوند.
  • بیماری هایی مانند پرکاری تیروئید، مشکلات قلبی، کلیه و کبد: بروز اسهال می‌تواند علامت برخی از بیماری های خطرناک و مهلک مانند پرکاری تیروئید، عفونی مشکلات قلبی، پریتونیت، پانکراس و بیماری های کبد می‌باشد.
  • یبوست: در برخی موارد در کولون های گربه های پیرتر مشکلات حرکتی ایجاد می‌شود در چنین مواقعی در اطراف محلی که دچار گرفتگی شده اند، مقدار کمی مدفوع با مایع زیادی دفع می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با استفراغ گربه کلیک کنید.

 

علت اسهال خونی در گربه

گاهی مدفوع آبکی و شل دیواره داخلی دستگاه گوارش را تحریک می‌کند که این موجب اسهال خونی و خونریزی می‌شود. برخی از بیماری های خطرناک مانند انواع عفونت ها، آسیب به اندام های داخلی، سرطان، پنلوکوپنی و غیره باعث ایجاد اسهال خونی علت اسهال خونی در گربه محسوب می‌شوند.

اسهال خونی و وجود خون در اسهال بسیار خطرناک است و عدم درمان آن می‌تواند با مرگ گربه همراه باشد؛ بنابراین اگر در مدفوع گربه خون مشاهده کرده اید باید سریع به دامپزشک مراجعه کنید.

 

جهت خرید خاک گربه و یا اطلاع از لیست قیمت محصولات، کلیک کنید.

 

تشخیص و درمان اسهال گربه

دامپزشک با توجه به نوع اسهال برای تشخیص و درمان اسهال گربه اقدام به کارهایی مانند سونوگرافی، رادیولوژی، کشت مدفوع، بافت برداری، آندوسکوپی و آزمایش خون می‌کند.
آزمایش هایی که توسط متخصص دامپزشک انجام می‌شود اگر اسهال به دلیل بیماری انگل باشد قرص های ضد انگل تجویز می‌شود.

 

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با گرفتن ناخن گربه این مقاله را بخوانید.

 

داروی اسهال گربه

 

داروی اسهال گربه

 

 

شامل قرص ضد اسهال گربه، تیلوسین، پیش بینیولون و مترونیدازول می‌شود.

یکی از سخت ترین کارها برای بسیاری از افرادی که گربه خانگی دارند، درمان اسهال گربه می‌باشد. به همین دلیل همیشه سوال می‌کنند که برای درمان اسهال گربه چه چیزی خوب است برای پاسخ به این سوال باید به شما عزیزان عرض کنیم که اگر در استفراغ و اسهال گربه خون دیده نشود، گربه بی حال و افسرده نباشد این بیماری را می‌توان به راحتی در خانه درمان کرد.

برای درمان اسهال خفیف و ساده باید به میزان چهار وعده در روز به گربه مقدار خیلی کمی غذای سهل الهضم، ملایم و کم چرب بدهید.

 

درمان خانگی اسهال گربه

 

جهت خرید غذای گربه با مناسب ترین قیمت، کلیک کنید.

 

مراحل درمان خانگی اسهال گربه

• مرحله اول: در روز اول اسهال گربه باید به او هیچ غذایی به مدت 12 تا 24 ساعت ندهید و برای این که بدن گربه دچار کم آبی نشود در تمام این مدت به او آب بدهید.

• مرحله دوم: در روز دوم به صورت کته می‌توان مقداری برنج درست کرد؛ سپس همراه با مرغ پخته که استخوان و پوست ندارد به گربه بدهید.

• مرحله سوم: در روز سوم کمی سبزیجات به برنج اضافه کنید؛ سپس به مرور درصد مرغ پخته و برنج کته را کاهش دهید تا فیبر غذا بتواند مایعات روده ها را جذب و مدفوع قوام و سفت شود.

• مرحله چهارم: در این مرحله برای این که مواد از دست رفته و ویتامین های مورد نیاز بدن گربه بعد از اسهال تامین شود داروهایی را دامپزشک تجویز می‌کند را باید مصرف کند. توجه داشته باشید هیچ دارویی را نباید بدون مشورت دامپزشک به گربه بدهید.

جهت خرید مولتی ویتامین گربه در انواع مختلف، کلیک کنید.

 

برای درمان اسهال، تغذیه گربه باید با توجه به نکات زیر انجام می‌شود:

  • به مدت هفت روز به غذای گربه خود 1 یا 2 قاشق چای خوری متاموسیل METAMUCIL بیفزایید.
  • کدو حلوایی به دلیل فیبر بالایی که دارد برای گربه مفید است؛ لذا باید از کمپوت کدو حلوایی استفاده کرد.
  • در کنار رژیم غذایی پر فیبر پروبیوتیک ها برای غذای گربه ها مفید هستند.
  • کم آبی و از دست دادن آب بدن یکی از مشکلات ناشی از اسهال گربه می‌باشد؛ بنابراین تا زمانی که اسهال درمان شود باید به گربه آب بدهید و برای این که گربه به آب همیشه دسترسی داشته باشد باید در قسمت های مختلف خانه، ظرف های مختلف آب قرار دهید. اگر گربه میلی به خوردن آب ندارد عصاره آب مرغ یا کمی روغن ماهی را به آب اضافه کنید.
  • غذای کنسرو گربه که حاوی آب است را در طول دوره درمان اسهال باید به گربه بدهید سوپ و غذاهای خانگی، آبکی، پوره شده و سوپ مرغ سبزیجات را باید در طول دوره درمان اسهال گربه به او بدهید.
  • یکی از درمان های خانگی برای اسهال گربه، ماست پروبیوتیک بدون افزودنی، کم چرب و ساده است. اگر گربه شما ماست دوست دارد می‌توانید در حدود یک تا دو قاشق به گربه بدهید.

 

درمان اسهال گربه

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *