مقالات آموزشی, سگ

آیا بستنی برای سگ ضرر دارد؟ | طرز تهیه بستنی سگ

بستنی سگ

این موضوع که آیا بستنی برای سگ ضرر دارد یا خیر، مورد توجه خیلی از افرادی است که به این موجودات دوست داشتنی اهمیت می‌دهند. پیدا کردن یک پاسخ دقیق برای این مسئله به خصوص با در نظر گرفتن علاقه شدید سگ‌ها به بستنی و این حقیقت که سگ‌ها بعد از گذراندن دوران شیرخوارگی خود دیگر نمی‌توانند شیر را به خوبی هضم کنند، جنبه‌های حساس‌تری پیدا می‌کند.

از یک طرف نمی‌توان میل آن‌ها را به خوردن بستنی نادیده گرفت و از طرف دیگر محدود کردن سگ در زمینه مواد غذایی غیرمجاز کار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد. با توجه به متغیرهای موضوع بستنی برای سگ و خطرات احتمالی این ماده غذایی برای سلامتی آن‌ها، نمی‌توان راهکاری بهتر از شناخت دقیق ضررهای احتمالی بستنی برای سگ و یاد گرفتن طرز تهیه بستنی مخصوص سگ در نظر گرفت، مواردی که در زیر به تشریح به آن‌ها پرداخته شده است.

 

بستنی برای سگ‌ها ضرر دارد؟

پاسخ کوتاه به این سؤال بله و نه است؛ بله به این علت که وجود شیر و یا برخی از دیگر مواد برای سگ ضرر دارد، و نه بر این اساس که می‌توان به جای بستنی‌های موجود در بازار که در آن‌ها احتمال موجود داشتن یکی از مواد مضر برای سگ وجود دارد، انواع بستنی سگ یا بستنی خانگی برای آن‌ها در نظر گرفت. برای روشن‌تر شدن این موضوع بهتر است با مواد مضر برای سگ در ترکیب بستنی‌های مختلف آشنا شویم:

 

بستنی خانگی برای سگ

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طرز تهیه سوپ سگ این مقاله را بخوانید.

 

ضرر شیر در بستنی برای سگ

به طور کلی سگ‌های بالغ به دلیل کمبود آنزیم هضم شیر (لاکتاز) در بدن، نمی‌توانند شیر را خوب هضم کنند، بنابراین مصرف آن در قالب مواد غذایی مختلف مانند بستنی، می‌تواند منجر به بروز مشکلات دستگاه گوارشی مانند نفخ، اسهال، استفراغ و… شود. این موضوع برای گربه ها نیز به همین شکل است، به همین دلیل از بستنی مخصوص گربه استفاده می‌شود.

 

 

ضرر قند در بستنی برای سگ

مصرف زیاد قند همان‌طور که برای بدن انسان‌ها مضر است، برای سگ‌ها هم مثبت ارزیابی نمی‌شود. این مسئله به دلیل نیاز کم‌تر بدن سگ به‌ویژه بدن سگ‌های کوچک جثه به انرژی حاصل از دریافت مقادیر بالای قند از راه خوردن بستنی، حساس‌تر می‌شود. مصرف صد تا دویست گرم بستنی شاید برای انسان‌های درگیر با بیماری قند خون هم چندان مضر تلقی نشود، اما مصرف همین میزان بستنی توسط سگ، ممکن است منجر به اضافه وزن سگ و حتی بروز مشکلات خطرناک‌تری شود.

 

ضرر مواد افزودنی و طعم‌دهنده‌ها در بستنی برای سگ

به‌طور خلاصه می‌توان وجود برخی از مواد غذایی را در بستنی که بیشتر به شکل طعم و رنگ دهنده اضافه می‌شوند، برای سگ مضر دانست. به‌طور مشخص بستنی سگ نباید حاوی موادی مانند دانه‌ها یا عصاره قهوه، شکلات و ماده شیرین‌کننده زایلیتول باشد. در قهوه و شکلات مقدار زیادی کافئین وجود دارد که برای سگ مفید نیست و ممکن است باعث ایجاد تپش قلب، بیهوشی و تشنج شود و در صورت بیشتر بودن مقادیر حتی منجر به مرگ سگ شود.

در مورد ماده شیرین کننده زایلیتول هم که در بعضی از مواد غذایی به جای شکر استفاده می‌شود باید گفت که بستنی و اصولاً مواد غذایی حاوی این ماده برای سگ ضرر دارد، چون باعث افت قند خون سگ و مشکلات خطرناک ناشی از آن می‌شود.

از دیگر مواد طعم‌دهنده‌ای که استفاده از آن در بستنی مرسوم است و به دلیل محتوای بالای الکل برای سگ ضرر دارد، وانیل است. البته در این مورد بیشترین نگرانی در مورد سگ‌های کم‌سن و کوچک جثه وجود دارد، اما در کل بهتر است بستنی سگ حاوی عصاره وانیل نباشد.

 

بستنی مخصوص سگ

 

برای خرید غذای سگ و مشاهده لیست محصولات آن کلیک کنید.

 

تأثیر مقدار مصرف بستنی برای سگ

طی مرور موارد مضر و تشریح این سؤال که آیا بستنی برای سگ ضرر دارد، مشخص شد که سلامتی سگ هم از نظر ماهیت خودِ بستنی (شیر و قند موجود در آن) و هم از نظر مواد افزودنی و طعم‌دهنده ممکن است به خطر بیفتد. اما نکته‌ای که در اینجا مطرح است و ممکن است ذهن خیلی از مخاطبان را به خصوص مخاطبانی را که سابقه خوراندن بستنی با شرایط منع شده به سگ را دارند، به خود مشغول کرده باشد، این است که دُز و مقدار زیان رسان این موارد چقدر است. برای پاسخ به این سؤال باید گفت که احتمال آسیب به سلامتی سگ در صورت مصرف بستنی توسط این موجوادت حتی در مواردی که حاوی مواد مضر است، به مقدار چند لیس کم است و احتمال خطرات جدی‌تر فقط برای مصرف مقادیر بالاتر بستنی برای سگ تقویت می‌شود. این شرایط با توجه سن و جثه سگ متفاوت است اما به‌طور کلی می‌توان مقادیر بالای ۵۰ گرم بستنی را برای سگ غیر ایمن دانست و در مواردی که بستنی سگ حاوی مواد ذکر شده در بالا است، باید حتی در حد چند لیس هم از آن پرهیز کرد تا هیچ گونه خطری متوجه سلامتی سگ نشود.

 

بستنی برای سگ

 

جهت خرید تشویقی سگ با مناسب ترین قیمت و انواع مختلف، کلیک کنید.

 

آموزش طرز تهیه بستنی سگ

 

طرز تهیه بستنی مخصوص سگ؛ ماست بستنی

یکی از ساده‌ترین و سلامت‌ترین دستورهای بستنی خانگی برای سگ، ماست بستنی است. ماست به طور کلی میزان لاکتوز کم‌تری نسبت به شیر دارد و هضم آن برای سگ راحت‌تر است.

این بستنی سگ را می‌توان به روش‌های مختلف و با طعم‌های مختلفی درست کرد، اما اصول تهیه آن شیرین کردن ماست با استفاده از میوه‌هایی مانند موز، توت فرنگی، آناناس و… به جای شکر است، تا از نظر خطرات مرتبط با قند خون هم ضرری برای سگ نداشته باشد. به این ترتیب کافی است که مقدار مشخصی ماست و پوره موز یا هر میوه ایمن دیگری برای سگ را در مخلوط کن ریخته و بعد از همگن شدن مواد با یکدیگر، آن را درون قالب بستنی (یا لیوان و هرگونه ظرف دیگری که مانند قالب عمل کند) ریخته و در فریز قرار داد.

مرسوم است که به این ترکیبات پایه مواد غذایی دیگری مانند کره بادام زمینی، بلغور جو و… هم اضافه شود تا ارزش غذایی بستنی سگ بیشتر شود.

جهت خرید مولتی ویتامین سگ در انواع مختلف، کلیک کنید.

 

طرز تهیه بستنی مخصوص سگ؛ قالب‌های یخی

بیشتر افرادی که با سگ‌ها زندگی می‌کنند و بخشی از زندگی خود را به مراقبت و هم‌زیستی با این موجودات اختصاص داده‌اند، می‌دانند که سگ‌ها از لیسیدن هر نوع تکه یخی لذت می‌برند. به همین دلیل خیلی از مواد غذایی مانند آب‌گوشت‌ها، پوره‌های میوه، سبزی‌ها… را می‌توان از این راه به سگ‌ها خوراند و به علاقه آن‌ها احترام گذاشت.

این دسته از غذا و بستنی‌ها به‌خصوص در مواقعی که خودمان هم به دلیل گرمای هوا تمایل زیادی به خوردن بستنی داریم انتخابی عالی خواهد بود، چون یک جواب قانع کننده به نگاه‌های ملتمسانه سگ برای بستنی محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه انواع بستنی خانگی برای سگ، طرز تهیه بسیار راحت و کم دردسری دارد.

 

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *