مقالات آموزشی, سگ

نشانه ها و علائم بارداری سگ | طول مدت بارداری سگ چقدر است؟

بارداری سگ

یکی از شیرین ترین دغدغه ها و لحظات خوشی که حیوان خانگی شما نظیر سگ می‌تواند برای شما ایجاد کند، دوران شیرین بارداری سگ و بزرگ کردن توله های کوچک و زیبای سگ خانگی شما می‌باشد، بارداری سگ در دوره های مشخص می‌تواند صورت بگیرید و همچنین در این دوران شیرین و حساس شما می‌توانید تجربه های جدیدی را کسب کنید، بارداری سگ یک دوره کاملا منحصر به فرد است، که در صورت رعایت اصول پزشکی حاکم و تغییر زندگی پت خانگی خود می‌توانید توله های سالمی داشته باشید، بارداری سگ های خانگی به هیچ عنوان با سایر نژادهای دیگر متفاوت نیست، داشتن تعدادی توله سگ بامزه و بازیگوش تحت هر شرایطی می‌تواند چالش های جدیدی را در منزل برای شما ایجاد کند و روزهای زیبایی را در کنار پت خانگی خود همیشه رقم بزنید.

 

نشانه ها و علائم بارداری سگ

حاملگی سگ های مختلف با نژادهای گوناگون دارای علائم و نشانه های خاصی می‌باشد و شما با بررسی این نشانه ها می‌توانید از حامله بودن سگ ماده خود باخبر شوید، مشاهده یک یا چند مورد از این نشانه ها در سگ های ماده نشان از حاملگی آن ها می‌باشد، اما برای اطمینان بیشتر انجام آزمایشات بارداری بیشتر توصیه می‌شود.

 

حاملگی سگ

 

  • رشد نوک پستان ها

یکی از علائم شایع بارداری که می‌تواند خبر از حاملگی سگ شما باشد، تغییر رنگ نوک پستان ها و تغییر در ظاهر آن ها می‌باشد، البته در روزهای اول بارداری تغییری در نوک پستان سگ ظاهر نمی‌شود، این رشد نوک پستان ها یک نشانه قطعی از حاملگی سگ ماده شما می‌باشد، بزرگ شدن پستان سگ خبر از حاملگی او می‌دهد.

  • تغییر در اشتهای سگ

بر اساس شرایط حاملگی و هورمونی تغذیه سگ شما کاملا می‌تواند تغییر پیدا کند، برخی از سگ ها در این دوران خاص با بی اشتهایی مواجه می‌شوند و برخی دیگر نیز دچار پرخوری شدید می‌شوند، اگر تغذیه سگ ماده شما تغییر کرده است، می‌توانید نسبت به حامله بودن آن مشکوک شوید. (برای تشویق او به غذا خوردن و اشتها آوری می‌توانید غذای تشویقی سگ تهیه کنید.)

 

 

  • تغییر حالت روانی

از علل شایع رایج دیگر که نشانه حاملگی سگ شما می‌باشد، تغییر حالت روانی آن می‌باشد، گاهی اوقات حاملگی باعث عصبی شدن سگ شما می‌شود و شما حتی در صورت تغییر حالت روانی سگ خود می‌توانید نسبت به حاملگی سگ خود مشکوک شوید، هرگونه تغییر در رفتار می‌تواند نوید از حاملگی از سگ شما دهد.

 

  • حالت تهوع و تغییر وضعیت گوارشی

حاملگی در سگ ها همراه با بزرگ شدن رحم می‌باشد، در نتیجه فضای معده کوچک تر می‌شود و سگ شما با حاملگی مواجه می‌شود، این عامل یکی از نشانه های شایع بارداری سگ به شمار می‌آید.

 

  • بزرگ شدن شکم

یکی از راهکارهای آسان جهت بررسی وضعیت حاملگی سگ مشاهده ناحیه شکمی آن می‌باشد، اگر شکم سگ شما به نسبت قبل تغییر کرده است، می‌توانید نسبت به حاملگی آن مشکوک شوید.

 

  • اضافه وزن

از علل رایج دیگر که می‌تواند خبر از حاملگی سگ شما دهد، اضافه وزن آن می‌باشد، اضافه وزن در بارداری می‌تواند خبر از حاملگی سگ شما دهد، حاملگی سگ همیشه همراه با اضافه وزن شدید است.

 

  • کاهش فعالیت های روزانه

اگر فعالیت های روزانه سگ دلبند شما تا سر حد زیادی کاهش یافته است و دیگر مثل قبل بازیگوش نیست، شما می‌توانید نسبت به حاملگی آن مشکوک شوید، چون در این دوران خاص و حساس به سبب افزایش وزن سگ شما فعالیت های کمتری خواهد داشت.

 

حتما بخوانید: مشخصات سگ قدرجونی

 

طول مدت بارداری سگ چه قدر است؟

 

مدت زمان بارداری سگ

 

بارداری در سگ ها بعد از بلوغ آغاز می‌شود و معمولا از ۸ ماهگی سگ های ماده قابلیت حاملگی داشته و همچنین در صورت جفت گیری احتمال حامله شدن سگ شما افزایش می‌یابد، مدت زمان حاملگی سگ معمولا یک سیکل ۵۸ تا ۶۳ روزه می‌باشد و همچنین در هر دوره سگ شما بر اساس نژادی که دارد، می‌تواند بیش از ۴ تا ۸ توله را به دنیا بیاورد، همچنین این دوران حاملگی بر اساس شرایطی که سگ شما خواهد داشت، متغیر می‌باشد.

در واقع در پاسخ سوال حاملگی سگ چند ماه است؟ باید گفت مدت زمان بارداری سگ تقریبا ۲ الی ۳ ماه می‌باشد و مدت حاملگی سگ می‌تواند بر اساس شرایطی که سگ شما تجربه می‌کند، کمتر و یا بیشتر شود و در اتمام بارداری روند زایمان آغاز می‌شود.

 

 

شرایط نگهداری در دوره بارداری سگ چگونه است؟

نحوه نگهداری از سگ در این دوران حساس بسیار اهمیت دارد و شما باید به تمامی نکات پیرامون با دقت توجه کنید، تا در دوران حاملگی خود با مشکل مواجه نشوید، چون در غیر این صورت احتمال سقط افزایش می‌یابد. بهتر است توجه ویژه ای به تغذیه و نگهداری از سگ تان داشته باشید، تمام وسایل مورد نیاز در پت شاپ انلاین چیوو یافت می‌شود که در ادامه به بررسی موارد کلی تر خواهیم پرداخت.

 

حاملگی سگ چند ماه است

 

  • مراجعه به دامپزشک

شما در صورت آگاهی از حاملگی سگ خود باید حتما به پزشک مراجعه کنید، چون دامپزشک می‌تواند با بررسی وضعیت سگ شما نظریه خود را صادر کند و نکات مهم در خصوص نگهداری از سگ باردار را به شما یادآور می‌شوند.

 

  • تغذیه مناسب و اصولی

تغذیه اصولی می‌تواند باعث افزایش سلامت جسمی سگ شما در این دوران شود و همچنین می‌تواند از بروز بیماری های مختلف انگلی و همچنین ویروسی در این دوران حساس جلوگیری کند. همچنین برای تهیه غذای خشک سگ ارزان و تقویت سیستم ایمنی می‌توانید برای او مولتی ویتامین سگ تهیه نمایید.

 

  • ایجاد یک محیط جدید و امن

هرگونه استرس و اضطراب در این دوران برای سگ حامله شما سم است و شما برای این که احتمال بروز خطر را در این دوران کاهش دهبد، حتما باید شرایط لازم جهت آرامش بیشتر سگ خود را فراهم کنید.

 

  • پیاده روی برای سگ حامله

در ماه های آخر بارداری پیاده روی باعث زایمان راحت تر سگ حامله شما می‌شود‌.

 

  • ماساژ شکمی در روزهای آخر

انجام ماساژ شکمی در روزهای آخر می‌تواند باعث شود، فرآیند زایمان راحت تری را سگ شما تجربه کند.

 

 

سگ ها در طول سال چند بار زایمان می کنند؟

 

مدت حاملگی سگ

 

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که هم اکنون یکی از سرپرستان اصلی سگ های خانگی و خیابانی هستند، احتمال زایمان سگ در یک سال می‌باشد، به طور کلی بررسی ها و تحقیقات متنوعی در این زمینه صورت گرفته است و نتیجه حاکی از این بوده، که در صورت به بلوغ رسیدن سگ شما می‌تواند در سال بیش از ۲ بار زایمان داشته باشد، اما تحقیقات جدید نشان داده پس از اتمام سیکل حاملگی تا ۳۰ الی ۴۵ روز احتمال حاملگی سگ شما صفر است و پس از اتمام این دوره شانس حاملگی وجود دارد، بالغ شدن در برخی از سگ ها از ۶ ماهگی آغاز می‌شود و در برخی دیگر آغاز بلوغ از ۸ ماهگی است، همچنین پس از هر بار زایمان رسیدگی به سگ خود را باید در اولویت قرار دهید، چون در این دوران حساس سگ شما از وضعیت جسمی ضعیفی برخوردار می‌باشد و برای این که در این دوره خاص با بیماری مواجه نشوید، باید تغذیه صحیح و اصولی سگ خود را حتی در دوران پس از زایمان نیز فراموش نکنید.

حاملگی سگ در واقع یک اتفاق کاملا طبیعی در سگ های ماده می‌باشد و اگر شما یکی از دارندگان سگ ماده هستید، می‌توانید این دوران شیرین را تجربه کنید، البته حاملگی آغاز رسیدگی تکمیلی به سگ ماده می‌باشد، چون در غیر این صورت احتمال از دست دادن توله ها پس از اتمام حاملگی وجود دارد، پس از قطعی شدن حاملگی سگ حتما به دامپزشک مراجعه کرده و آزمایشات دوره ای را آغاز کنید، چون در صورت بروز هرگونه مشکل از این طریق می‌توانید نسبت به احوال سگ خود مطلع شوید، دوران حاملگی سگ اگر بدون مشکل سپری شود، هیچ خطری توله ها و مادر را تهدید نخواهد کرد.

 

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.