مقالات آموزشی, گربه

برنامه واکسیناسیون گربه | (عوارض + هزینه واکسن گربه)

واکسیناسیون گربه، که برای گربه شما بسیار حیاتی است تا زندگی خود را به شیوه ای سالم ادامه دهد. واکسن ها شامل مواد نگهدارنده ای هستند که باید در زمان مناسب و توسط دامپزشک متخصص استفاده شوند.

برای اینکه گربه شما در برابر بیماری ها مصون بماند، لازم است قبل از ابتلا به بیماری، یک سری اقدامات برای پیشگیری از این وضعیت انجام دهید. البته، اگر چه مراقبت و تغذیه از گربه شما در این مرحله یک جزئیات مهم است، اما ممکن است برای محافظت از سلامت گربه ناکافی باشند.

 

واکسن گربه چیست؟

واکسیناسیون گربه، اجباری است و در صورت انجام می تواند اثرات مثبتی داشته باشد، برای سلامت گربه شما اهمیت حیاتی دارد. بنابراین، گربه ها به ترتیب از بدو تولد چه واکسن هایی را باید استفاده کنند؟ چرا ایجاد یک برنامه واکسیناسیون گربه، برای گربه مهم است؟ برای پاسخ به تمام این سوالات می‌توانید به خواندن مقاله ما ادامه دهید!

 

آیا واکسناسیون گربه ها ضروری است؟

بله. صاحب بچه گربه یا گربه مسئول رفاه دوست پنجه دار خود است. این مسئولیت شامل شادی و طول عمر می‌شود. واکسن های گربه بخشی جدایی ناپذیر از معادله طول عمر هستند. از نظر پزشکی و علمی ثابت شده است که واکسن های بچه گربه و واکسن های گربه از انواع بیماری ها جلوگیری می‌کنند.

جهت دریافت ویتامین گربه در انواع مختلف، کلیک کنید.

 

انواع واکسن گربه

واکسن های زیر به طور کلی توصیه می‌شود.

  • پانلوکوپنی
  • واکسن مخلوط
  • واکسن لوسمی گربه
  • واکسن ویروس نقص ایمنی (FIV).
  • واکسن پریتونیت عفونی گربه (FIP).
  • واکسن بوردتلا

 

انواع واکسن گربه

 

جهت خرید غذای خشک گربه در انواع مختلف و با قیمت مناسب، کلیک کنید.

 

واکسن های‌ گربه ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا مانند واکسن‌هایی که برای انسان ساخته می‌شوند، در برابر بیماری‌ها مقاومت کنند. پس از واکسیناسیون، بدن گربه هایی با ایمنی پایین و در معرض خطر ابتلا به این بیماری، آنتی بادی تولید می‌کند تا بتوانند از خود در برابر بیماری ها محافظت کنند.

اگر چه این دلیل اصلی واکسیناسیون گربه ها است، مواردی را که صاحبان حیوانات خانگی باید در مورد مراقبت و سلامت گربه بدانند به شرح زیر فهرست شده‌اند:

بچه گربه ها می‌توانند آنتی بادی هایی را که گربه های بالغ از طریق واکسیناسیون تولید می‌کنند، از طریق آغوز، یعنی شیر مادر دریافت کنند. بنابراین، آنها در اولین روزهایی که چشمان خود را به جهان باز می‌کنند، از خود محافظت می‌کنند. به همین دلیل، تغذیه گربه ها با شیر مادر در 45 روز اول پس از تولد بسیار مهم است.

بعد از مدتی، آنها باید واکسینه شوند زیرا آنتی بادی هایی که از شیر مادر دریافت می‌کنند برای مبارزه با بیماری ها کافی نیست. فاصله زمانی ایده آل برای اولین واکسن برای گربه ها زمانی است که 6 تا 8 هفته سن دارند.

واکسن گربه باید برای گربه هایی که هیچ نشانه ای از بیماری یا انگل نشان نمی‌دهند نیز، تزریق شود. در غیر این صورت، وضعیت سلامتی آنها ممکن است تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرد.

بچه گربه شما نباید قبل از انجام واکسیناسیون اولیه با گربه دیگری تعامل داشته باشد. زیرا بیماری هایی مانند قارچ ها و انگل های گربه می‌توانند از طریق تماس به گربه شما منتقل شوند.

به منظور حفظ مقدار آنتی بادی های تولید شده پس از اولین دوز واکسن، واکسن دوم باید تقریباً 21 روز پس از واکسینه شدن گربه شما تزریق شود.

این اشتباه است که تصور کنیم واکسن ها دارای اجزای مضر هستند و در نتیجه باعث بیماری می‌شوند. بنابراین به چنین اطلاعات نادرستی نباید اعتماد کرد. هم بچه گربه ها و هم گربه های بالغ باید در فواصل منظم واکسینه شوند. زیرا واکسن ها به تقویت ایمنی گربه ها در هر سنی کمک می‌کنند.

درست مانند واکسن های انسانی، واکسن های گربه هرگز محافظت کاملی را ارائه نمی‌دهند. اگر به هر دلیلی ایمنی گربه شما به خطر افتاده است، حتی اگر واکسینه شده باشد، باز هم ممکن است بیمار شود. در این راستا، حتی اگر گربه شما واکسینه شده باشد، انجام اقداماتی برای تقویت سیستم ایمنی ضعیف از اهمیت بالایی برخوردار است.

جهت کسب اطلاع از قیمت غذای گربه و مشاهده لیست محصولات، کلیک کنید.

 

واکسن های اجباری بچه گربه

برنامه واکسیناسیون بچه گربه به دو دسته واکسیناسیون اجباری و غیر اجباری تقسیم می‌شود. واکسن‌های گربه‌ای که نیازی به ساخت آن‌ها نیست، وقتی ساخته می‌شوند تأثیر مثبتی دارند و به ایجاد ایمنی در برابر بیماری‌ها کمک می‌کنند.

علاوه بر این، واکسن هایی که باید اعمال شوند، واکسن های محافظی هستند که هم از بچه گربه ها و هم از گربه های بالغ در برابر بیماری ها محافظت می‌کنند. واکسیناسیون اجباری برای گربه ها به شرح زیر است:

جهت مشاهده لیست قیمت قلاده گربه و مشاهده محصولات کلیک کنید.

 

واکسن ترکیبی (هیبرید)

می‌توان گفت که مهمترین واکسن های بچه گربه واکسن ترکیبی است. واکسن ترکیبی که باید برای گربه هایی که هفته هشتم خود را به پایان رسانده‌اند توسط دامپزشک اعمال شود، از بچه گربه ها در برابر بیماری هایی مانند Feline Parvos، Herpes Virus و Felin Calici که ویروسی و بسیار مسری هستند محافظت می‌کند.

فراموش نکنید که تنها راه حل برای جلوگیری از ابتلای بچه گربه به این بیماری ها که حتی باعث مرگ می‌شود، واکسن ترکیبی است و باید بدون معطلی آن را واکسینه کنید. علاوه بر این، از آنجایی که واکسن ترکیبی یک واکسن 2 دوز است، باید 15 روز بعد تکرار شود.

جهت خرید اسکرچر گربه و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

واکسن هاری

واکسن هاری نیز از جمله واکسن های گربه است که باید به بچه گربه ها تزریق شود. واکسن هاری به محافظت از گربه ها در برابر بیماری لاعلاج و کشنده هاری کمک می‌کند. با این حال، مهم ترین نکته ای که باید در مورد واکسن هاری بدانید این است که این واکسن فقط برای گربه هایی که 3 ماهگی خود را به پایان رسانده‌اند تزریق می‌شود، نه در اوایل دوره مانند سایر واکسن ها. در غیر این صورت، سلول های دفاعی مادرانشان تا بچه گربه های شیرده ممکن است بر اثر واکسن هاری غلبه کنند. اگر با بیماری هاری آشنایی ندارید علائم هاری در گربه ها را در مقالات دیگر ما بخوانید.

 

واکسن سرطان خون

واکسن دیگری که باید در تقویم واکسیناسیون گربه گنجانده شود، واکسن سرطان خون است. مشخص شده است که واکسن لوسمی که ایمنی را در برابر ویروس FelV که به عنوان نوعی ایدز گربه نیز شناخته می‌شود، تقویت می‌کند، از خطر ابتلا به این بیماری به طور کامل جلوگیری می‌کند.

 

برنامه واکسیناسیون گربه

 

جهت خرید شامپو گربه در انواع مختلف، کلیک کنید.

 

جدول واکسیناسیون گربه

اشتباه نیست اگر بگوییم بسیار مهم است که گربه خود را به طور کامل واکسینه کنید تا بتواند سالم به زندگی خود ادامه دهد. به این ترتیب می‌توانید در کنار رشد سالم گربه، اوقات خوشی را با گربه خود بگذرانید. برنامه واکسیناسیون بچه گربه را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

 

سن گربه نوع واکسن
30 – 45 روز واکسن های انگل داخلی و خارجی
60 – 75 روز مخلوط 1-2 واکسن
90 روز واکسن هاری
105 – 110 روز واکسن سرطان خون
120 روز واکسن قارچ

 

ضروری است که این واکسن ها بدون هیچ معیاری برای همه گربه ها تجویز شوند. بنابراین، اگر بچه گربه دارید، می‌توانید به دامپزشک متخصص مراجعه کنید و مطمئن شوید که گربه شما در زمان مناسب واکسینه شده است.

 

 

واکسن های گربه بالغ

وقتی بچه گربه شما 1 ساله شود، گربه بالغ محسوب می‌شود. این باعث تغییرات رفتاری مختلف در گربه شما، تغییر در نیازها و تفاوت های دیگر می‌شود. از آنجایی که ایمنی یک بچه گربه و یک گربه بالغ با یکدیگر متفاوت است، تغییراتی در برنامه واکسیناسیون نیز وجود دارد.

در این راستا، واکسیناسیون اجباری گربه در دوره بچه گربه ها باید یک بار در سال در تمام گربه های بالغ که سال اول زندگی خود را به پایان رسانده اند تکرار شود. علاوه بر این، حتی اگر گربه خود را هرگز در خانه رها نکنید، انجام واکسیناسیون انگل داخلی و خارجی 6 بار در سال در برابر خطرات احتمالی مفید خواهد بود. بعد از بزرگتر شدن گربه، می‌توان دوره های واکسیناسیون را تحت کنترل دامپزشک خود تنظیم کرد.

 

حتما بخوانید: جدول واکسیناسیون سگ

 

هزینه واکسیناسیون گربه

بسته به اینکه گربه شما به کدام واکسن نیاز دارد، قیمت‌ها متفاوت است – به عنوان مثال، گربه‌های داخل خانه احتمالاً به تعداد کمتری از واکسن های ذکر شده نیاز خواهند داشت. دامپزشک ها نیز قیمت‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند، بنابراین برای جلوگیری از هر گونه غافلگیری، از قبل با کلینیک های دامپزشکی تماس بگیرید.

اگر انتخابی از میان چند مرکز دامپزشکی محلی دارید، هزینه واکسیناسیون ممکن است یکی از عواملی باشد که برای انتخاب خود استفاده می‌کنید، در کنار ملاحظات دیگری مانند مکان و ساعات کاری، توصیه های دوستان و خانواده، یا کارکنان و امکانات.

برخی از دامپزشکان ممکن است یک برنامه مراقبت بهداشتی برای گربه شما ارائه دهند که به شما امکان می‌دهد هزینه های درمان پیشگیرانه مانند واکسیناسیون، درمان کک و کرم و بررسی های بهداشتی را تقسیم کنید.

 

هزینه واکسیناسیون گربه

 

جهت خرید کنسرو گربه با بهترین قیمت، کلیک کنید.

 

آیا خطرات مرتبط با واکسن گربه وجود دارد؟

واکسن های گربه سیستم ایمنی بچه گربه یا گربه شما را برای محافظت در برابر برخی بیماری های عفونی تحریک می‌کند. این مورد می‌تواند علائم خفیفی از درد در محل تزریق تا تب و واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

واکسن‌های گربه ممکن است خطرات دیگری مانند اختلال در سیستم ایمنی را به همراه داشته باشند، اما چنین مواردی بسیار نادر هستند و اغلب با شرایط ژنتیکی و پزشکی از قبل موجود مرتبط هستند. به دلیل احتمال واکنش های محل تزریق، هر واکسن باید توسط دامپزشک تجویز شود.

 

 

عوارض بعد از واکسیناسیون گربه

اکثر گربه ها بعد از واکسیناسیون هیچ عارضه ای نشان نمی‌دهند. اگر گربه شما واکنشی داشته باشد، معمولاً جزئی و کوتاه مدت است. با این حال، هنوز باید از علائم زیر آگاه باشید که می‌تواند نشان دهنده عوارض واکسن گربه باشد:

  • خواب آلودگی شدید
  • از دست دادن اشتها
  • استفراغ
  • اسهال
  • تورم و قرمزی در اطراف محل تزریق
  • لنگیدن

 

هم بچه گربه ها و هم گربه های بالغ علائمی بعد از واکسیناسیون دارند.

 

خستگی و از دست دادن اشتها یکی از شایع ترین عوارض جانبی است که ممکن است پس از واکسینه شدن گربه شما رخ دهد. اگر چه در این مرحله جای نگرانی نیست، اما اگر حتی پس از 24 ساعت تغییری در وضعیت گربه شما ایجاد نشد، می‌توانید با دامپزشک خود مشورت کنید.

پس از واکسیناسیون هرگز نباید ناحیه مربوطه را با آب تماس گرفت. در واقع، در صورت امکان، نباید گربه خود را یک روز حمام کنید. قبل از انجام واکسیناسیون بچه گربه، باید مراقب باشید که دوست کوچک خود را در محیطی قرار ندهید که گربه ها و حیوانات دیگر وجود دارند. در غیر این صورت، گربه شما ممکن است به طرق مختلف آلوده شود.

هنگام ایجاد برنامه واکسیناسیون گربه حتماً باید با دامپزشک خود مشورت کنید. علاوه بر واکسیناسیون گربه، در صورتی که دامپزشک لازم بداند، می‌توان از واکسیناسیون های مختلفی برای تقویت ایمنی گربه شما استفاده کرد. به همین دلیل باید به دامپزشک خود اعتماد کنید تا دقیق ترین برنامه ریزی را انجام دهد و از بررسی های منظم غافل نشوید.

جهت مشاهده لیست محصولات غذای گربه فله ای و اطلاع از قیمت، کلیک کنید.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *