مقالات آموزشی, گربه

آشنایی با علائم سن بلوغ گربه نر و ماده

سن بلوغ گربه

بلوغ مرحله ای از زندگی است که گربه شما به بلوغ جنسی می‌رسد. به محض اینکه بدن گربه شما هورمون های جنسی را تولید می‌کند، سن بلوغ گربه شروع می‌شود. پروژسترون و استروژن و همچنین تستوسترون وارد بازی می‌شوند. این روند معمولاً در ماه سوم تا پنجم شروع می‌شود.

 

سن بلوغ گربه ماده

اگر یک گربه ماده دارید، او بین ماه چهارم تا دوازدهم وارد سن بلوغ می‌شود.

تولید هورمون های جنسی در بدن گربه به این معنی است که گربه شما اکنون می‌تواند جفت گیری کند. گربه های ماده برای تحت تاثیر قرار دادن نرها روی زمین غلت می‌زنند و از هر فرصتی برای در آغوش گرفتن استفاده می‌کنند. بنابراین در سن بلوغ گربه ها می‌توانند بسیار مهربان باشند.

 

سن بلوغ گربه نر

در مقابل، رشد گربه‌های نر کمی کندتر است و معمولاً در حدود 7 تا 12 ماهگی به بلوغ می‌رسند. با این حال، هم در مورد نر و هم ماده، زمان دقیق به نژاد و عوامل دیگر بستگی دارد. با این وجود، به طور کلی می‌توانید فرض کنید که گربه شما حدودا در 6 ماهگی به بلوغ می‌رسد.

بعد از رسیدن سن بلوغ گربه می‌توانید از قلاده گربه نیز استفاده کنید؛ البته استفاده از آن زمانی مناسب است که بخواهید با گربه خود به محیطی مثل پارک یا فضای باز بروید. برای خرید این محصول به فروشگاه چیوو مراجعه نمایید.

 

نشانه بلوغ در گربه نر و ماده

علائم بلوغ گربه نر و ماده نیز همچون دوران بلوغ انسان ها با نوسانات خلقی و تحریک پذیری همراه است که از ویژگی های این مرحله از زندگی هستند. اگرچه بلوغ در گربه‌ها عمدتاً خفیف‌تر از انسان است، گربه‌ها نیز تغییرات مشابهی را در رفتار خود در طول سن بلوغ نشان می‌دهند که برخی از آنها عبارتند از:

 

علائم بلوغ گربه

 

 

 

  • حرکت دادن دم

اگر تا به حال لذت بازی با گربه خود را داشته اید، خلق و خوی گربه شما می‌تواند از لحظه ای به لحظه دیگر تغییر کند. گربه شما ناگهان خش خش می‌کند و با پنجه هایش به اسباب بازی از دست شما برخورد می‌کند. شما می‌توانید اغلب نوسانات خلقی از این قبیل را در گربه های بالغ مشاهده کنید.

 

 

  • گربه های نابالغ علامت گذاری زیادی دارند

اگر گربه شما بالغ شود، به شرکای جنسی بالقوه علاقه مند می‌شود و از قلمرو خود در برابر رقبا محافظت می‌کند. از این رو، گربه ها و به ویژه نرها به طور منظم در دوران بلوغ محیط خود را با ادرار مشخص کنید. رایحه های مهم (فرونوم) در ادرار یافت می‌شود که گربه ها را جذب می‌کند و رقبا را منصرف می‌کند.

 

  • اعتماد به نفس گربه افزایش می یابد

وقتی بچه گربه ها بالغ می‌شوند، اعتماد به نفس آنها افزایش می‌یابد. این را زمانی متوجه خواهید شد که گربه نر شما از درختان بلند بالا می‌رود یا می‌پرد که هرگز به عنوان یک بچه گربه تلاش نمی‌کرد. نشانه معمول بلوغ این است که گربه ها به طور فزاینده ای قلمرو خود را مشخص می‌کنند.

 

حتما بخوانید: واکسیناسیون گربه

 

مواردی که در سن بلوغ گربه خود باید به آن توجه کنید!

 

همدردی با گربه

 

گربه ها طبیعتاً حیوانات بسیار حساسی هستند. با این وجود، در دوران بلوغ باید حتی بیشتر با آنها همدردی کنید. اگر گربه شما دوباره فرار کرد یا فرش جدیدتان را با ادرار مشخص کرد همیشه آرام باشید و صبور باشید.

از سوی دیگر، این البته به این معنی نیست که شما مجاز به تعیین هیچ حد و مرزی برای گربه خود نیستید. گربه‌ها در سن بلوغ نیز به آموزش نیاز دارند: اگر گربه‌تان کاری را درست انجام داده به او پاداش دهید. با رفتارهای ناخواسته، باید فوراً با قاطعیت اما به آرامی «نه» بگویید. به عنوان مثال، اگر گربه شما بدون اجازه روی میز کار آشپزخانه بپرد. با این حال، هرگز گربه خود را سرزنش نکنید.

اگر احساس می‌کنید که گربه شما در دوران بلوغ استرس زیادی دارد، می‌توانید با کمک ترکیبات فِرمونی این مشکل را برطرف کنید. ( برای بررسی علت گاز گرفتن گربه کلیک کنید. )

پس از آشنایی با علائم سن بلوغ گربه نر و ماده و سایر موارد آن بهتر است اقدام به خرید غذای خشک گربه کنید، برای خرید به فروشگاه چیوو مراجعه کنید.

سن بلوغ گربه چقدر طول می‌کشد؟

بلوغ در گربه ها به طور کلی حدود 6 ماه طول می‌کشد ، اما بازه زمانی دقیق می‌تواند بین افراد بسیار متفاوت باشد. معمولاً در دوره های 5-10 روزه هر دو هفته یا بیشتر رخ می‌دهد. شایان ذکر است که مرحله نوجوانی در گربه ها می‌تواند تا 3 سال طول بکشد. گربه‌ها در این مرحله احتمالاً خواستارتر می‌شوند، زیرا به تحریکات ذهنی و فیزیکی بیشتری نیاز دارند، که اغلب آنها را به دردسر می‌اندازد.

برای مشاهده لیست محصولات مولتی ویتامین گربه و اطلاع از قیمت کلیک کنید.

 

چند نکته در مورد عقیم سازی گربه ها

 

عقیم کردن گربه

 

 

به محض اینکه گربه ها به بلوغ می‌رسند، از نظر جسمی قادر به تولید مثل هستند. ماده های جوان اغلب فاقد ظرفیت عاطفی و ذهنی برای پرورش موفقیت آمیز یک بچه گربه هستند. آنها همچنین ممکن است با باردار شدن در سن کم از مشکلات سلامتی طولانی مدت رنج ببرند.

عقیم سازی خطر بچه گربه های ناخواسته را از بین می‌برد، دفعات رفتارهای مربوط به بلوغ را کاهش می‌دهد و حتی فوایدی برای سلامتی دارد. عقیم سازی گربه را می‌توان از 5 تا 6 ماهگی انجام داد، که احتمال ابتلای گربه‌های ماده به بیماری‌های جدی از جمله:

  • سرطان پستان
  • سرطان تخمدان و رحم
  • پیومترا (عفونت کشنده رحم)

برای گربه های نر، عقیم کردن می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان بیضه را کاهش دهد. همچنین احتمال ابتلای گربه به ایدز و لوسمی گربه را کاهش می‌دهد ، که اغلب از طریق گاز گرفتن و خراش گربه در زمانی که نرها برای دسترسی به ماده ها می‌جنگند منتقل می‌شوند.

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *