مقالات آموزشی, گربه

دلایل افسردگی گربه چیست؟ آیا داروی ضد افسردگی برای گربه وجود دارد؟

افسردگی گربه

گربه ها بامزه ترین و شیرین ترین حیوانات خانگی هستند. گربه های سرحال، به این طرف و آن طرف می‌دوند و حتی با انسان هم بازی می‌کنند. اما با این همه، گاهی پیش می‌آید که گربه ها هم مانند انسان ها و سایر پستانداران و جانداران، دچار افسردگی می‌شوند. شاید برای شما خنده دار به نظر برسد اما واقعیت این است که جانداران و به خصوص پستانداران، گاهی در اثر مشکلات تغذیه ای یا رفتاری، دچار افسردگی می‌شوند.

درمان افسردگی گربه ها از طریق روش های خاصی صورت می‌گیرد که در این مطلب به آن ها اشاره شده است. همچنین سعی کرده ایم به علائم افسردگی گربه ها اشاره کنیم. اگر در مورد افسردگی در گربه ها و داروهای ضد افسردگی یا روش های مبارزه با این بیماری چیزی نمی‌دانید، بهتر است این مطلب را با دقت بخوانید.

 

دلایل افسردگی گربه چیست؟

گربه ها حیواناتی تقریبا اجتماعی هستند و دوست دارند با سایر هم نوعان خود در تماس باشند. البته گربه های خانگی هم دوست دارند در کنار صاحبشان باشند. اما گاهی پیش می‌آید که گربه، دچار انزوا و گوشه گیری می‌شود. یا اینکه نامرتب شده و به تمیزی خود اهمیت نمی‌دهد. همچنین امکان دارد کم اشتها شده باشد و گوشه گیری کند.

تمام این علائم می‌تواند نشان دهنده افسردگی گربه باشد. گربه ای که قبلا دچار این علائم نبوده و به تازگی این طور شده است، به احتمال بسیار زیاد، دچار افسردگی شده است.

افسردگی در گربه ها به دلایل خاصی ایجاد می‌شود. اگر گربه ی شما دیگر به استقبال شما نمی‌آید و یا تنهایی و خوابیدن را بیشتر ترجیح می‌دهد، افسردگی گرفته است. البته پیش از هر اقدامی باید به دنبال دلیل آن باشید. اگر دلیل آن به خاطر مسائل رفتاری باشد، درمان آن کاملا با زمانی که مشکل جسمی دارد، متفاوت است. بهتر است پیش از هر اقدامی، آن را به نزد دامپزشک ببرید.

 

علائم افسردگی گربه

 

برخی از دلایل رفتاری مربوط به افسردگی در گربه ها شامل موارد زیر است:

  • جدا کردن گربه از یک حیوان خانگی دیگر که با او دوست بوده و یا مردن دوست او.
  • اثاث کشی و جابجایی از یک محیط و خانه به جای دیگر
  • رفت و آمد گربه های ولگرد در کوچه و خیابان
  • جدا کردن گربه از صاحبش
  • مشکلات خانوادگی که ممکن است در یک خانه برای زندگی شخصی صاحب گربه پیش بیاید. مثلا طلاق
  • دور بودن از صاحب خود
  • بدنیا آمدن فرزند خانواده صاحب گربه و کم توجهی صاحب گربه به آن
  • انجام کارهای ساختمانی مانند بنایی و هر گونه تغییر و تحول در دکوراسیون خانه

دلایل افسردگی گربه ها در اثر مشکلات جسمی:

  • مشکلات تنفسی در دستگاه تنفسی فوقانی
  • FIV یا ویروس نقص ایمنی در گربه ها و همچنین، FelV که همان ویروس لوسمی در گربه ها است.
  • دیابت
  • کم کاری تیروئید
  • داشتن حالت تهوع گربه به هر دلیلی می‌تواند منجر به غذا نخوردن و ایجاد افسردگی در او شود.
  • بی اشتهایی به خاطر مشکلات و بیماری های کلیه و گوارش یا هر نوع سرطان می‌تواند منجر به افسردگی او شود.
  • کبد چرب
  • جراحت تازه و یا قدیمی که منجر به درد کشیدن او شود، منجر به افسردگی گربه می‌گردد.

 

جهت اطلاع از قیمت بستنی گربه و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

 

شناسایی علائم افسردگی گربه

 

افسردگی گربه ها

 

اگر بخواهیم در یک کلام و به طور خلاصه بیان کنیم که چه علامتی نشان دهنده افسردگی گربه است، باید بگوییم که گوشه گیری او، نشان دهنده افسردگی اوست.

برخی از علائم دیگر که می‌توان در گربه شناسایی کرد و فهمید که افسردگی گرفته است، شامل موارد زیر است:

  1. کاهش پیدا کردن وزن
  2. زیاد خوابیدن
  3. بی اشتهایی و عدم علاقه به خوردن خوراکی
  4. دیگر به دنبال ناز و نوازش صاحب خود نیست.
  5. افزایش وزن
  6. بی علاقه بودن به بازی با اسباب بازی هایش
  7. مشکلات گوارشی که در برخی از مواقع پیش می‌آید و بعد دوباره برطرف می‌گردد.
  8. وزدار شدن مو و عدم برق انداختن آن. در کل، تمیز نکردن بدن، می‌تواند نشان از افسردگی گربه باشد.

جهت مشاهده انواع محصولات پارک گربه و دریافت با قیمت مناسب، کلیک کنید.

 

روش های درمان افسردگی گربه

 

درمان افسردگی گربه

 

برای درمان افسردگی در گربه ها، راه های مختلفی وجود دارد. اگر مشکل مربوط به بیماری خاصی باشد، باید آن را درمان کرد. با درمان بیماری و مشکل جسمی در گربه، می‌توان علائم افسردگی گربه را کاهش داد و آن را درمان کرد.

  • یکی از روش های بسیار موثر، استفاده از وسایل بازی و اسباب بازی برای سرگرم کردن گربه است. گربه ها دوست دارند با صاحبشان بازی کنند. پس نباید شوق بازی کردن در آن ها را سرکوب کنید. (جهت خرید اسباب بازی گربه و اطلاع از قیمت کلیک کنید.)
  • گربه ها از پستانداران شکارچی هستند. شکار را دوست دارند و این کار را به طور غریزی انجام می‌دهند. بهتر است برای او در خانه امکانی را فراهم کنید که شکار را تجربه کند. یعنی شبیه ساز شکار برای او درست کنید.
  • گربه ها از نشستن در جاهای بلند، لذت می‌برند. سعی کنید جایی را درست کنید که تا او در آنجا استراحت کند.
  • گربه ها از کشیدن پنجه روی چیزهای مختلف، خوششان می‌آید. مثلا تخته فیبر نرم یا یونولیت و یا پلاستیک های نرم در کنار آن بگذارید تا با آنها بازی کند و روی آن ها ناخن بکشد اگر ناخن گربه خیلی بلند بود می‌توانید از ناخن گیر گربه برای کوتاه کردن آن استفاده کنید.
  • جاهایی را برای او درست کنید تا گاهی وقت ها به غار تنهایی خود برود و مخفی شود. گربه ها از اینکه دائم در دید باشند، ناراحت و افسرده می‌شوند.
  • داروهای ضد افسردگی به او بدهید، البته با دستور و تجویز دامپزشک.

 

 

آیا داروی ضد افسردگی برای گربه وجود دارد؟

داروهای ضد افسردگی در گربه ها زمانی کاربرد دارد که درمان با روش های رفتاری که در بالا ذکر شد، موثر واقع نشود. بسیاری از گربه ها به دلیل استرس و اضطراب دچار افسردگی می‌شوند. به همین دلیل باید مدتی، داروهای ضد افسردگی مانند آلپرازولام، میدازولام، ترازودون و گاباپنتین استفاده کنند. و همچنین علف گربه برای کاهش استرس و اضطراب گربه مناسب می‌باشد.

تجویز این داروها باید زیر نظر دامپزشک و با مشورت با او انجام شود. اما برخی از داروهای دیگر مانند Feliway و zylkene را می‌توانید شخصا تهیه کنید و به او بدهید.

و کلام آخر

افسردگی گربه ها قابل درمان است. فقط باید صاحب گربه، به علائم احتمالی دقت کند. بروز هرگونه رفتار غیر عادی در گربه می‌تواند نشان از بیماری های روحی مانند افسردگی و یا مشکلات جسمی در گربه باشد. بهتر است این علائم زیر نظر گرفته شود و درمان مناسب و به موقع، صورت بگیرد.

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *