مقالات آموزشی, سگ

مدفوع خواری سگ | چگونه از مدفوع خواری سگ جلوگیری کنیم؟

مدفوع خواری سگ

مدفوع خواری سگ، یکی از چالش های بسیار مهم هر فردی است که به نگهداری از سگ ها علاقمند می‌باشند. عموما صاحبان سگ ها در برخورد با مدفوع خواری سگ خود گمان می‌کنند که غذای مورد استفاده برای سگ آنها کافی نیست اما مطالعات متعدد نشان می‌دهند که این فرضیه نادرست است.

لذا در این مطلب قصد داریم به مهم ترین علت مدفوع خواری سگ و درمان آن بپردازیم. پس اگر چنین اختلالی را در سگ خود مشاهده کردید نگران نباشید و این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

چرا که هر چقدر سریعتر برای درمان سگ خود وقت بگذارید موفق تر خواهید بود به عبارت دیگر دوران تولگی بهترین سن سگ ها برای اصلاح آنها و درمان اختلال مدفوع خواری می‌باشد.

 

اختلال مدفوع خواری سگ یعنی چه؟

مدفوع خواری سگ اختلالی است که طی آن سگ ها به مدفوع خود یا هم نوعان خود و یا حتی حیوانات دیگر نظیر گربه ها علاقه مند می‌شوند و آنها را می‌خورند. سن، تغذیه و رفتارهای غریزی و… از مهم ترین علل شناخته شده برای این اختلال هستند.

در برخی موارد بروز این اختلال دوره‌ای و موقتی بوده و با آموزش و تربیت صحیح تر سگ ها از بین می‌رود. اما در موارد دیگر این رفتار بسیار زننده دائمی بوده و سبب نا امیدی صاحبان و در نتیجه ترک آنها خواهد شد.

 

حتما بخوانید: انواع گربه پرشین

 

علت مدفوع خواری سگ چیست؟

چرا سگها مدفوع می خورند؟ این سوال صاحبان سگ هایی است که به تازگی متوجه اختلال مدفوع خواری سگ خود شده‌اند و از این بابت بسیار نگران هستند. در پاسخ باید بگوییم هنوز نظریه‌ی قاطعی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد. اما شاید علت مدفوع خواری سگها به گذشته و رفتار اجداد آن ها برسد.

اجداد سگ ها برای محافظت از گله در برابر تخم انگل هایی که در داخل مدفوع حیوانات بیمار وجود داشتند آنها را می‌خوردند تا از انتقال این انگل ها به سایر اعضای گله جلوگیری شود.

 

چرا سگها مدفوع می خورند

 

فرضیه بعدی راجع به سرشت سگ هاست. سگ ها ذاتا حیواناتی زباله گرد هستند که دارای ذائقه بسیار متنوعی نسبت به سایر پستانداران و انسان ها هستند و بنابراین سگ ها به خوردن زباله های پیرامون محل زندگی خود عادت دارند و شاید همین امر به زنده ماندن و بقای آنها در طی دوران قحطی کمک کرده است.

دلیل دیگری که برای مدفوع خواری سگ ها بیان می‌شود آن است که سگ های پایین تر از 9 ماه سعی دارند با بو کردن و یا چشیدن مدفوع، نسبت به محیط پیرامون خود شناخت حاصل کنند. این رفتار در کودکان انسان نیز به طریق دیگری دیده می‌شود عموما بچه ها برای پی بردن به عناصر پیرامون خود آن را به سمت دهان خود می‌برند.

علت دیگر برای مدفوع خواری سگ ها این است که سگ ماده و بالغ بعد از به دنیا آوردن توله ها به مدت 21 روز توله های خود را می‌لیسد و مدفوع انها و تمام مدفوع های موجود در لانه را می‌خورد تا بدین ترتیب از بیمار شدن فرزندان خود و همچنین آلودگی لانه ممانعت می‌نماید.

سایر علت های این مسئله موارد ذیل می باشد:

  • تغذیه نامناسب: اگر غذای سگ ناکافی باشد یا غذای او را در یک وعده در اختیارش قرار دهیم سگ به اختلال مدفوع خواری دچار خواهد شد در نتیجه برای حل این معضل توصیه می‌شود مقدار غذای بیشتری به او بدهید و همچنین غذای او را بین چند وعده به طور مجزا تقسیم کنید.
  • گاهی برخی از سگ ها بالاخص توله سگ ها برای جلب توجه دیگران و دوری از تنهایی اقدام به این کار می‌کنند تا نظر دیگران را به خود جلب کنند.
  • کنجکاوی نیز از علل دیگر این اختلال است. سگ ها حیوانات بسیار باهوشی هستند و از تجربه و کنکاش محیط پیرامون خود لذت می‌برند. به همین دلیل گاهی مایلند بدانند مدفوع آنها چه مزه ای است! و به همین دلیل آن را می‌چشند.
  • معمولا صاحبانی که سگ را به لانه ای کوچک محدود می‌کنند و اجازه خروج او را از آن فضا نمی‌دهند با مدفوع خواری سگ مواجه می‌شوند. زیرا حیوان برای تمیز کردن لانه خود به خوردن مدفوع تمایل پیدا می‌کند.
  • گاهی برخی از صاحبان سگ ها نسبت به نظافت سگ بسیار حساس هستند و حیوان را با تنبیه های دشوار مضطرب می‌کنند. به همین زمانی که حیوان به اشتباه در محیط منزل مدفوع می‌کند برای ممانعت از تنبیه صاحب خود سریعا آن را می‌خورد.
  • کمبود ویتامین ب: این ویتامین ها توسط باکتریهای مفید روده ساخته می‌شوند برخی از سگ ها در نتیجه‌ی ابتلا به بیماری های گوارشی متعدد قادر به ساخت این نوع ویتامینها نیستند لذا سعی دارند با خوردن مدفوع خود نسبت به جبران این ویتامین بر آیند.

جهت اطلاع از قیمت کنسرو گربه و مشاهده محصولات، کلیک کنید.

 

درمان مدفوع خواری سگ

برای درمان مدفوع خواری توله سگ و همچنین رفع مشکل مدفوع خواری سگ ها روش های زیر را دنبال کنید.

  1. از مکمل های ویتامینی برای رفع کمبودهای تغذیه ای سگ خود استفاده کنید. به ویتامین های گروه ب توجه ویژه ای داشته باشید چرا که نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که کمبود ویتامین ب با اختلال مدفوع خواری سگ ها ارتباط گسترده ای دارد.
  2. لانه و محل زندگی سگ خود را به صورت دوره ای تمیز کنید تا او برای تمیز کردن لانه اقدام نکند!
  3. زمانی که برای پیاده روی و گردش به بیرون از منزل می‌روید و از خوردن مدفوع گربه ها و یا سایر سگ ها توسط سگتان هراس دارید پوزه بند گزینه مناسبی برای رفع این تشویش است.
  4. غذای سگ های عصر حاضر نسبت به غذای اجداد آنها از نسبت کربوهیدرات بیشتری برخوردار است و در مقابل میزان پروتئین و چربی آن ناچیز است. شاید یک پاسخ مناسب برای سوال:” چگونه از مدفوع خواری سگ جلوگیری کنیم؟” آن است که به غذای آنها ترکیباتی آنزیمی همچون “پاپائین” اضافه کنیم. این آنزیم به تجزیه و جذب بهتر پروتئین کمک خواهد کرد و در نتیجه دیگر بو و طعم مدفوع سگ برای او جذاب نخواهد بود و روش دیگر نیز این است که خرید غذای خشک سگ را امتحان کنید.
  5. به غذای سگ های خود ترکیبات بدبویی مثل مونوسدیم گلوتامات، بابونه، ، یوکا، سیر و جعفری و… اضافه کنید این کار باعث بد بو شدن مدفوع آنها خواهد شد و می‌تواند سبب کاهش تمایل آنها به مدفوع شود.
  6. سگ خود را به بازی و یا کاری سرگرم کننده مشغول کنید بسیاری از سگ ها برای ارضای حس اضطراب و یا بی حوصلگی خود به این اختلال دچار می‌شوند.
  7. بلافاصله بعد از عمل دفع نسبت به پاکسازی محل اقدام کنید و به او فرصت خوردن مدفوع خودش را ندهید.

 

چگونه از مدفوع خواری سگ جلوگیری کنیم

 

 

عوارض مدفوع خواری سگ

در صورتی که مدفوع خواری سگ درمان نشود می تواند سبب مسمومیت او و ابتلا به بیماری های مختلف و در نتیجه مرگ او گردد.

از دیگر عوارض مدفوع خواری سگ می‌توان به انتقال انواع انگلها و میکروارگانیسم های بیماری زا به انسان را نام برد لذا توصیه می‌شود در سریعترین زمان ممکن برای درمان سگ خود اقدام نمایید.

 

کلام آخر

در این مطلب به بررسی علل و روش های درمانی اختلال مدفوع خواری سگ ها اشاره کردیم. اگر سگ شما نیز به تازگی به این اختلال دچار شده تنبیه او راه صحیحی نیست و باید به دنبال ریشه‌ی این رفتار سگ خود باشید و برای رفع آن اقدام کنید.

مسلما دامپزشکان متخصص در این زمینه می‌توانند به راهنمایی جامع تر شما بپردازند بنابریان توصیه می‌شود برای تسریع در رفع مشکل سگ خود با افراد متخصص در این زمینه ارتباط بگیرید.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

2 نظر در “مدفوع خواری سگ | چگونه از مدفوع خواری سگ جلوگیری کنیم؟

  1. fatima گفت:

    سلام یه توله پامرانین دارم، میخواستم بدونم روش اصلی درمان مدفوع خواری توله سگ چیه؟

    1. jahesh agency گفت:

      سلام
      روش های درمان به همین صورته که داخل مقاله گفته شده، اما اگر باز هم مشکلتون برطرف نشد، به دامپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *