گربه

FIP یا پریتونیت عفونی گربه سانان چیست؟

بیماری fip گربه

بیماری اف ای پی در گربه سانان چیست؟

گربه‌ها ممکنه در طول زندگیشون به انواع بیماری‌ها مبتلا بشن که خوشبختانه خیلی از اونا به راحتی درمان می‌شن و در مورد بقیه هم با انجام واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری هستن. اما یک بیماری گربه که از خطرناک ترین بیماری گربه‌هاست ، پریتونیت عفونی گربه سانان یا FIP هست که یه مریضی ویروسی به شدت واگیردار و کشنده است.

اف آی پی یا پریتونیت عفونی گربه ها  به دلیل یک نوعی از ویروس ها به نام کروناویروس ایجاد می شود؛ ویروسی که علاقه مند است تا به دیواره روده ها حمله کرده و بیماری های گوارشی ایجاد نماید.

جالبه بدونید گونه‌های ویروس کرونای گربه‌‌سانان در دستگاه گوارش خیلی از گربه‌ها وجود داره؛ اما معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و فقط ممکنه در بچه گربه‌ها باعث ایجاد اسهال ملایم بشود که به آن ویروس روده‌‌ای گربه سانان (FeCV) میگویند. اما همین ویروس  بنابر دلایلی مانند ژنتیک،استرس و تغدیه جهش پیدا می‌کند و به بیماری خطرناک و کشنده‌ای به اسم پریتونیت عفونی گربه تبدیل میشود.

پریتونیت عفونی گربه سانان یا التهاب صفاقی عفونی گربه سانان یا همان FIP(Feline infe ctious peritonitis) یک واکنش شدید دستگاه ایمنی در صفاق گربه سانان است.

(صفاق پرده نازکی است که دیواره های حفره شکم و بخش بزرگی از احشاء مانند روده را می پوشانند.)

پریتونیت عفونی در تمام سنین گربه ها رخ می دهد اما در گربه های 3 ماه تا2 سال شایع تر است؛همچنین گربه های 11 ساله یا بالاتر در معرض خطر هستند.

معمولا به صاحبان گربه در مورد FIP هشدار داده می شود. اگرچه عفونت این بیماری یکی از بیماری های همیشگی گربه ها نیست و فقط در 1 تا 2 درصد از حیوانات در سراسر جهان رخ می دهد ولی باید توجه داشته باشید که این بیماری

معمولاً کشنده است.

جهت خرید بستنی گربه در انواع مختلف و با قیمت مناسب، کلیک کنید.

 

 نشانه‌ها و علائم بیماری FIP در گربه‌ها چیست؟

این ویروس توانایی خارج شدن از دستگاه گوارش را دارد و از طریق خون به قسمت های دیگر بدن مانند کلیه ، کبد ، چشم و طحال رفته و باعث اختلال های شدید میشود.

درصد محدودی از گربه های مبتلا به این بیماری عفونی بهبود یافته اند البته به شرط تحت درمان قرار گرفتن ، اما در اکثر گربه ها این بیماری پیشرفت کرده و تلف شده اند.

شروع علائم به خصوص در بچه گربه ها بسیار ناگهانی است و به شدت افزایش خواهد یافت.

این بیماری گربه به طور کل به 2 دسته تقسیم میشود : 

FIPمرطوب :

هنگام عفونت این بیماری شکم ملتهب می شود. در این حالت مقدار زیادی مایع در شکم جمع می شود به همین دلیل این بیماری عفونی به شکل التهاب مسری نیز شناخته می شود.

پریتونیت مرطوب ناشی از عفونت می تواند به قسمت های دیگر بدن منتقل شود.

علائمFIPمرطوب :

  1. تجمع مایعات در داخل شکم و قفسه سینه(در این حالت مایعات در شکم یا سینه تجمع پیدا می‌کند. این وضعیت باعث دشواری تنفس می‌شود)
  2. فقدان اشتها و کاهش وزن
  3. عدم تحرک
  4. یرقان یا همان زردی(به دلیل نارسایی کبدی)
  5. تب طولانی مدت و بدون پاسخ به درمان
  6. ضعف و بیحالی شدید

 FIPدر حالت مرطوب کشنده تر بوده و سریع تر در بدن پخش می‌شود که در این حالت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از موارد، به مرگ حیوان می‌انجامد.

به همین دلیل در این موارد گاهی دامپزشک و صاحب گربه برای خلاص کردن گربه از این همه درد، تصمیم به یوتانایز یا مرگ بدون درد و به اصطلاح

«خواباندن گربه» میگیرند.

FIPخشک:

این نوع خفیف‌ ترین مریضی هست و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن گربه تا حدی سرعت تکثیر سلول‌ها رو کند کرده ولی نتوانسته به طور کامل جلوش رو

بگیرد.

  1. ناراحتی های چشمی (تورم، کوری )
  2. ناراحتی های کبد (یرقان)
  3. از دست رفتن اشتهای گربه
  4. مبتلا شدن گربه به بیماری های عصبی ( از دست دادن تعادل ، تغییرات رفتاری ، تشتج ، فلج شدن )

راه انتقال ویروس FIP:

این بیماری عفونی از طریق تماس مستقیم با بزاق دهان و ترشحات بینی و همینطور مدفوع آلوده گربه منتقل می‌شود ، پس به همین دلیل استفاده از ظرف خاک مشترک در پناهگاه‌ها برای چندین گربه به عنوان اصلی‌ترین راه انتقال این ویروس شناخته می شود ، همچنین رایج‌ترین روش انتقال این ویروس به بچه‌گربه‌ها از طریق مادر آلوده به این بیماری بوده است.

 درمان بیماری FIP:

متاسفانه هنوز هیچ درمان تاییدشده‌ای برای این بیماری عفونی وجود ندارد ، با این حال، برخی مراقبت‌ها و درمان‌های حمایتی مثل تخلیه ترشحات و مایعات عفونی استفاده برخی داروهای حمایتی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها ( مثل تایلوزین)، داروهای کورتیکواستروئیدی (مثل پردنیزولون)، داروهای سرکوب‌کننده ایمنی (مثل سیکلوسپورین)، داروهای تقویت‌کننده ایمنی (مثل اینترفرون) و استفاده زیاد از برخی ویتامین‌ها می‌تواند روند پیشرفت بیماری را کندتر و کیفیت زندگی گربه را بهتر کند.

 پیشگیری بیماری :

 ” تا به امروز واکسن مناسبی برای بیماری پریتونیت گربه سانان ساخته نشده‌ است. “

بچه گربه‌ ها تا هنگام شیر خوردن برای چند هفته آنتی‌ بادی‌ها را با خوردن شیر مادر به دست می‌آورند. پس از این دوره تنها روش پیشگیری از این بیماری دور نگه داشتن بچه گربه‌ها از سایر گربه‌ها و ناقلین احتمالی می‌باشد.

FIP می تواند برای گربه های زیر خطرناک تر نیز باشد:

گربه های جوان: در بچه گربه ها تا سن 2 سالگی، سیستم ایمنی به طور کامل تقویت نشده و علاوه بر این، خطر انتقال ویروس از مادر به بچه گربه ها به دلیل نزدیک بودن آن ها به هم و تغذیه مشترکی که باهم دارند نیز زیاد

است.

گربه‌های مسن: ویروس FIP برای گربه‌های مسن نیز خطرناک است؛ زیرا با افزایش سن سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف شده و با وجود این ویروس سیستم ایمنی ضعیف تر می شود.

گربه های دارای استرس: استرس سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می کند و حساسیت گربه شما به FIP را افزایش دهد.

توجه داشته باشید که این بیماری مختص گربه هایی که در بالا ذکر کردیم نیست و اگر این ویروس به صورت تهاجمی باشد می تواند به شدت گربه هایی را که کاملاً سالم هستند را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

در فروشگاه چیوو شما می توانید محصولات بسیاری رو با تنوع بالا مشاهده کنید که شامل لوازم سگ ، لوازم گربه ، انواع غذای سگ ، غذای گربه ، غذای خشک سگ و غذای خشک گربه میشود.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

یک نظر در “FIP یا پریتونیت عفونی گربه سانان چیست؟

  1. مستانه کتیبایی گفت:

    خیلی مفید بود ولی شما اشاره ای به درمان از طریق تزریق ویالهای جی اس نکردید که الان رایج شده و میتونه مفید و موثر باشه ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *