گربه

علل ریزش مو در گربه ها

ریزش مو در گربه مانند بقیه حیوانات و حتی انسانها طبیعی می باشد و  تمامی نژادهای گربه به غیر از نژاد بی مو اسفینیکس ریزش مو دارندو ریزش موی گربه کاملا طبیعی است. در گربه های خیابانی ریزش مو در فصل بهار و پاییز انجام می شود و در فصل زمستان برای گرم نگهداشتن گربه از سرما متوقف می شود اما در بین گربه های خانگی ریزش مو در کل فصول سال انجام می شود که این کاملا طبیعی است مگر دربعضی مواقع که ریزش بیش از اندازه یا فقط قسمتی از بدن دچار ریزش مو شدید شود این مورد طبیعی نیست و این خود نشانه بیماری یایک مشکل در گربه ها می باشد و باید هرچه سریعتر بررسی شود.
                                          علل مختلف ریزش مو در گربه ها چیست و چگونه آن را کنترل کنیم؟ - پت پرس

در صورتی که هیچ یک از علائم پایین در گربه شما مشاهده نشد ریزش مو کاملا طبیعی است :

  • خاراندن مداوم بدن توسط گربه (خارش در گربه)
  • لیس زدن زیاد بدن توسط گربه
  • جویدن پوست
  • شوره
  • قرمزی و التهاب
  • مو ریختگی موضعی یا کچل شدن قسمتی از بدن
  • تغییر رنگ در پوست
  • جوش و دلمه پوستی
  • بیحالی و بی اشتهایی در گربه

جهت مشاهده مسواک و خمیر دندان گربه در انواع مختلف، کلیک کنید.

 

دلایل اصلی ریزش موی گربه:

همچنین در لیست زیر مهم ترین مشکلاتی که باعث میشن موهای گربه ریزش شدید پیدا کنند رو نوشتیم و آنها رو بررسی میکنیم :

  • آلرژی
  • درماتوفیت یا قارچ پوستی گربه
  • کک یا انگل های پوستی
  • مشکلات هورمونی مانند کم کاری تیروئید
  • تغذیه بد و کمبودهای تغذیه ای
  • برخی داروها
  • بارداری و شیردهی
  • آفتاب سوختگی
  • استرس
  • شستشوی بیش ازحد گربه

علت ریزش مو گربه ها چیست؟ بررسی دقیق به همراه معرفی راه حل - Happypet

 

حتما بخوانید: جرب گوش گربه

 

آلرژی‌ها:

حساسیت و آلرژی‌ها هم می‌توانند باعث ریزش مو ها در گربه ها شوند.آلرژی‌هایی از انواع مختلف از جمله حساسیت استنشاقی، حساسیت به نور خورشید، غذاهای خاص، داروهایی مانند پنیسیلین و سولفونامید و حتی نیش حشرات یا انگل‌ها می‌تواند باعث ریزش بیش از اندازه‌ی موی گربه‌تان شود.

انگل های پوستی:

از جمله جرب های نوتوادرس و جرب دمودکس و همچنین کک ها و شپش ها.توجه داشته باشید که بزاق کک ها خاصیت آنتی ژنیکی داشته و باعث ایجاد آلرژی پوستی و خارش شدید شده و به دنبال آن ریزش مو رخ می دهد.توصیه می شود که درمان های ضد انگلی پوستی را جدی بگیرید و برای پیشگیری از انگل های پوستی در فواصل منظم گربه خود را پیش دامپزشک ببرید.

مشکلات هورمونی:

عدم تعادل در هورمون تیروئید میتواند از عوامل ریزش مو بدون خارش باشد.

بارداری یا شیردهی:

دوران شیردهی به پایان برسد، ریزش مو به مقدار عادی خود باز می‌گردد.

استرس:

عواملی مانند تغییر موقعیت و شرایط زندگی ، تنهایی و یا وجود حیوانات خانگی دیگر باعث ایجاد استرس و یا ترس می شوند.هر تغییری در محیط زندگی گربه که باعث مضطرب شدنش بشه میتونه ریزش موی مقطعی رو به همراه داشته باشه. برای این نوع ریزش مو کاری نمیشه کرد و باید تحمل کنین تا  یا گربه به شرایط جدید عادت کنه یا اون علت برطرف بشه و زندگی گربه به حالت عادی برگرده.

حمام و شستشوی بیش از حد:

حمام کردن و شستشوی بیش از حد گربه ( بهترین حالت برای گربه های مو بلند ماهی یک مرتبه و برای نژاد گربه با موهای کوتاه ، دو ماه یک مرتبه) باعث از بین رفتن چربیهای پوست و در نتیجه ریزش مو می شود. استفاده از شامپو بی کیفیت و غیر اختصاصی حیوانات هم میتواند باعث مشکل و ایجاد ریزش مو شود.

جهت خرید شامپو خشک گربه ، کلیک کنید.

 

علل مختلف ریزش مو در گربه ها چیست و چگونه آن را کنترل کنیم؟ - پت پرس

جاروبرقی کشیدن منزل و استفاده از رولی برای جمع کردن موهای گربه از منزل

اگر موهای گربه در خونه پخش شده و امونتون رو بریده، با جارو زدن و استفاده از رولی ها برای جمع کردن موها میتونین از شرشون خلاص بشین.اگر جاروبرقی کشیدن رو به صورت روزانه انجام بدین، تا حد زیادی از مقدار موهای ریخته شده در خونتون کم میشه.

یکی دیگه از وسایلی که می‌تونین برای جمع آوری موهای گربه استفاده کنین، دستکش پرزگیر گربه هست. برای گرفتن موهای گربه فقط کافیه دستکش رو مستقیم روی پوست گربه بکشین. با توجه به اینکه نژاد گربه شما چیه و تا چه حد ریزش مو داره، میتونین به صورت دوره ای این کار انجام بدین. برای جمع کردن موها از روی مبل، لباس ها، پرده و کلا جاهایی که موها خیلی بهشون چسبیده، از رولی استفاده کنین.

برای خرید غذای خشک گربه در انواع برندهای مشهور و یا اطلاع از قیمت کلیک کنید.

 

چطوری ریزش موی گربه مون رو کم کنیم؟

اگر گربه شما جزو گربه های موبلند مثل گربه پرشین و گربه هیمالین هست ممکنه بدون اینکه بیماری یا مشکل خاصی داشته باشه، ریزش موی شدیدی رو شاهد باشین و این ریزش مو میتونه اذیت کننده باشه.

با اینکه ریزش موی طبیعی گربه ها درمان نداره و نمیشه برطرفش کرد ولی نگران نباشین، روش هایی هستن که این ریزش مو رو کم کنن یا باعث این بشن که کمتر اذیت بشین:

غذای مناسب برای گربه

به گربه غذای بالانس شده بدین یا براش غذای خشک مخصوص مراقبت از پوست و مو رو تهیه کنین. این غذاها دارای ویتامین ها واسید چرب های ضروری  (امگا ۳ و۶ ) برای رشد و نمو مو هستن و با قوی کردن ریشه موها، ریزش مو رو کم میکنن.

جهت مشاهده لیست محصولات غذای گربه رویال کنین ، کلیک کنید.

 

یادتون باشه هر موجود زنده‌، مادامی که در قید حیات هست؛غذا میخوره، راه میره، نفس میکشه و احساس داره. گربه ها و در کل ،حیوانات هم از این قاعده مستثنی نیستن. پس باید این موضوع رو درک کنین که ریزش مو گربه ها؛ یک امر طبیعی هست. ما توی این مقاله سعی کردیم بهتون بگیم که چه نوع ریزش مویی طبیعیه و چه نوعی طبیعی نیست.

ریزش موی گربه اگر بر اثر ترس و اضطراب باشد بهترین راه جلوگیری از آن بازی و سرگرمی میباشد که با اسباب بازی های موجود در چیوو میتوانیم ارتباطی قوی و دوستانه با پت خود برقرار کنیم

اینجافروشگاه چیووی بهتون کمک میکنه تا راحت به این اسباب بازی ها دسترسی داشته باشین

معرفی چند اسباب بازی تخصصی مناسب:

بازی با اسباب بازی ها معادل انجام جدول کلمات یا پازل سودوکو است. تحریک ذهنی که توسط اسباب‌بازی‌ها ارائه می‌شود، پت شما را سریع‌تر از یک پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای خسته می‌کند، و انرژی کمتری برای آن‌ها باقی می‌گذارد.

اسباب بازی بافتنی دسته دار  از طناب ظریف و پنبه، پلی استر ساخته شده است.دسته آن باعث راحتی در بازی با پتتون می شود.این یک اسباب بازی سرگرم کنندست که پت شما دوست دارد با آن بازی کند.

اسباب بازی مخمل هویجی یک تجربه سرگرمی عالی را به دوست شما ارائه می دهد. و به شما کمک می کند با هم معاشرت کنید.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *