مقالات آموزشی, گربه

همه چیز درباره نژاد گربه بی مو ( تاریخچه تا نحوه نگهداری از آن )

گربه بی مو

گربه بی مو یا گربه اسفینکس یک نژاد از گربه های خانگی امروزی است. این نژاد از گربه ها همان طور که از نامشان مشخص است، بدون‌ مو می‌باشند که دلیل آن نیز جهش های ژنتیکی‌ و نادری است که به مرور زمان باعث پیدایش آن ها شده است. جهش های نادری که اتفاق افتاد، باعث ظاهری متفاوت در این گربه ها شد و بسیاری نیز به آن ها علاقه زیادی نشان دادند. به همین دلیل در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، تعدادی از این گربه ها را به صورت انتخابی وادار به جفت گیری کردند. از آن زمان تا کنون تعداد زیادی گربه بدون مو در سراسر دنیا نگهداری ‌می‌شود.

نژاد گربه بی مو علاوه بر ظاهر متفاوت و اشرافی که دارد، بسیار بازیگوش نیز می‌باشد و رفتار آن را گاهی اوقات شبیه به رفتار سگ ها می‌دانند. از نکات قابل توجه در‌ مورد نژاد گربه بدون مو این است که علاقه ی زیادی دارند که در زیر‌ نور مستقیم آفتاب دراز بکشند و‌ خود را گرم کنند.

تفاوت عمده ای که گربه اسفینکس با نژاد های دیگر دارد، در وفاداری و وابستگی بیشتر آن ها می‌باشد که همین امر ‌باعث شده است تا رفتار آن ها را شبیه رفتار سگ ها در نظر بگیرند.

 

تاریخچه گربه بی مو (اسفینکس)

 

گربه بدون مو

 

نژاد گربه بدون مو یا گربه کانادایی تا قبل از دهه ۱۹۶۰ میلادی، چندان مطرح نبود و بیشتر به عنوان یک جهش ژنتیکی نادر به حساب می‌آمد. از دهه ۱۹۶۰ به بعد با جفت گیری های انتخابی که بین این گربه ها صورت گرفت، تعداد آن ها زیاد شد و امروزه نیز به صورت یک نژاد جداگانه مطرح می‌باشند.

در اواسط تا اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی که جمعیت گربه های بی مو افزایش پیدا کرد، اسم آن ها را اسفینکس گذاشتند. این نام‌ را نیز از مجسمه های بزرگ و آهکی کشور مصر گرفتند. در سال ۲۰۰۲ گربه ی اسفینکس به عنوان یک نژاد شناخته شده معرفی شد و به عنوان گربه های سلطنتی از آن ها یاد می‌شود. اگر بخواهیم به طور کلی منشا پیدایش و ازدیاد نژاد گربه بی مو را توضیح دهیم، آن را مربوط به سه بچه گربه بی مو می‌دانند که از آن ها نسل گیری شد و امروزه تعداد این گربه ها بسیار زیاد شده است.

 

خصوصیات گربه اسفینکس

 

نژاد گربه بی مو

 

گربه اسفینکس دارای سطح بالایی از انرژی می‌باشد و به همین علت همواره بازیگوش و پر جنب و جوش است. از لحاظ ظاهری، صورت این گربه ها دارای چروک‌ های زیادی می‌باشد و چهره آن ها را غیر عادی جلوه می‌دهد. معمولا خز های کم پشت و کوتاهی بر روی گوش و بینی این گربه ها وجود دارد.

سر گربه های اسفینکس به صورت مثلثی با چشمان بزرگ و گوش های برجسته همراه است. چشم این نژاد از گربه ها می‌تواند به هر رنگی باشد که باعث‌ جذابیت و تنوع آن ها نیز شده است. گربه بی مو بر خلاف سایر‌ گربه ها دارای ابرو و سبیل نمی‌باشد که باعث حساسیت پذیری بالای آن ها می‌شود.

گربه های اسفینکس در اندازه و‌ وزن های مختلفی دیده می‌شوند اما به طور متوسط می‌توان وزن آن ها را در حدود ۴ الی ۵ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. قد آن ها نیز از ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر متغیر می‌باشد.

از مهم ترین خصوصیات رفتاری گربه های اسفینکس، تحرک بسیار بالا و صمیمیت زیاد آن ها با صاحبشان می‌باشد. این ویژگی باعث تفاوت عمده ی آن ها با دیگر گربه ها شده است. علاوه بر این، بر خلاف دیگر نژاد ها، از صاحب خود استقبال گرمی می‌کنند و حتی با غریبه ها نیز رفتار محبت آمیزی نشان می‌دهند. این خصوصیت رفتاری مابین سگ و گربه در نژاد گربه اسفینکس باعث محبوبیت بالای آن شده است.

 

 

مراقبت های لازم نژاد گربه بی مو

 

گربه اسفینکس

 

به دلیل محبوبیت بالایی که گربه بدون مو پیدا کرده است، شاید شما هم به فکر این افتاده باشید که صاحب یکی از آن ها شوید. اما نکته ای که قبل از خرید این گربه ها وجود دارد، مراقبت های لازم برای آن ها و فراهم کردن شرایط مناسب می‌باشد. این گربه ها بدن بدون مویی دارند که باعث آسیب پذیری آن ها می‌شود. به همین دلیل اولین نکته در مورد مراقبت های مورد نیاز، مراقب از پوست گربه می‌باشد.

پوست گربه های بی مو نیز مانند انسان چربی تولید می‌کند که نمی‌تواند آن را از روی پوست خود پاک‌ کند. به همین دلیل شست و شوی مداوم با مواد مناسب ضروری می‌باشد. معمولا از شامپوی گربه بدون آلرژی و آب گرم گربه های بدون مو ‌را حمام می‌دهند. پس از حمام دادن گربه، باید از پاک شدن شامپو بر روی پوست گربه اطمینان حاصل نمایید. زیرا باقی ماندن کف بر روی پوست آن باعث بروز حساسیت های مختلف می‌شود.

بعد از شست و شو و استحمام گربه بدون مو، باید سطح پوست آن را کاملا خشک کنید تا سردش نشود. برای این کار می‌توانید از یک حوله مخصوص و‌ تمیز استفاده کنید. شست و شو ندادن گربه ممکن است باعث بروز جوش های سر سیاه بر روی پوست آن شود.

یکی دیگر از مراقبت های لازم‌ در مورد گربه اسفینکس، کوتاه نگه داشتن ناخن های آن می‌باشد. به دلیل عدم وجود مو بر روی سطح بدن گربه، ممکن است به صورت اتفاقی و ناخواسته باعث زخمی کردم پوست خود شود که برای جلوگیری از آن، بهتر است همواره ناخن گربه کوتاه باشد. ( جهت خرید ناخن گیر گربه و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید. )

 

حتما بخوانید: نحوه گرفتن ناخن گربه

 

تغذیه گربه اسفینکس

 

تغذیه گربه بی مو

 

گربه های اسفینکس‌ معمولا رژیم غذایی متنوعی دارند و می‌توان گفت که همه چیز می‌خورند. اما یک‌ رژیم غذایی خوب برای آن ها، استفاده از غذا هایی است که باعث تشویق و تهییج آن ها شود. علاوه بر این ها، به دلیل نیاز بالای این گربه ها به گرما، مصرف غذا هایی که نیاز بدن آن ها را فراهم کند ضروری می‌باشد.

غذا های خام که به صورت خانگی تهیه می‌شوند و همچنین غذا های کنسرو شده را می‌توان بهترین رژیم غذایی برای این گربه ها در نظر گرفت. میزان پروتئین مورد نیاز برای گربه در طول مراحل مختلف زندگی بسیار ‌مهم است. در این مورد با بالا رفتن سن، بدن گربه به پروتئین بالا تری برای پاسخ گویی به متابولیسم آن نیاز دارد. دادن غذا های خشک و‌ تمیز نیز به منظور تمیز نگه داشتن دندان های گربه مهم‌ می‌باشد اما بعد از خوردن چنینی وعده هایی، باید آب فراوانی نیز به گربه داده شود. از دیگر نکات مهم ‌در ‌مورد تغذیه گربه های بدون ‌مو، عدم مصرف غذای سرد می‌باشد زیرا باعث می‌شود که بالا بیاورد. برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب می‌توانید برای گربه خود غذای کنسروی گربه تهیه کنید.

 

 

نتیجه گیری

گربه اسفینکس یا گربه بدون مو به دلیل خصوصیات ظاهری و رفتاری خاصی که دارد، باعث محبوبیت بالای آن در بین علاقه مندان به پرورش حیوانات خانگی شده است. تفاوت اصلی این نژاد از گربه ها با سایرین، در صمیمیت و ابراز محبت بالای آن ها می‌باشد به گونه ای که آن ها را از لحاظ رفتاری تا حدودی شبیه به سگ ها می‌دانند. برای نگهداری اصولی و ‌درست از این نوع گربه ها، شناسایی خصوصیات و عادات غذایی آن ها ضروری می‌باشد. علاوه بر این، تغذیه گربه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و ‌می‌توان گفت که با در نظر‌ گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و ‌روتین، سلامت عمومی آن ها تضمین می‌شود.

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *