مقالات آموزشی, گربه

جرب گوش گربه چیست؟ روش های درمان جرب گربه

جرب گوش گربه

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از مواقع گربه‌ها به آن دچار می‌شوند جرب گوش است؛ جرب گو‌ش جزء شایع‌ترین انگل‌ها برای حيواناتی مانند گربه شناخته می‌شود. برای درمان این بیماری، راه‌های زیادی است؛ فقط باید قبل از اینکه دیر شود، روش‌های درمانی را شروع کنید.

 

جرب گربه چیست؟

یکی از متداول‌ترین انگل‌هایی که می‌توان آن را در مجرای شنوایی گوش گربه پیدا کرد، جرب گوش است؛ جرب گو‌ش یا اتودکتس سینوتیس از شایع‌ترین و بدترین نوع انگل است که می‌تواند به طور کامل گوش گربه را درگیر کند.

این بیماری، ممکن است برای مجرای شنوایی سگ هم پیش بیاید؛ توجه کنید که اگر این بیماری را به موقع درمان نکنید، گذشته از درد و تورم خارجی گوش، مشکلات دیگری هم به وجود می‌آورد.

طبق آماری که گفته شده است، 50 تا 70 درصد تورم‌های خارجی گوش گربه، نشان دهنده بیماری جرب گوش است و در حالی که این آمار برای سگ‌ها 5 تا 15 درصد است؛ بنابراین با این میزان درصد، می‌توان متوجه شد که گربه‌ها خیلی سریع و بیشتر از سگها به این بیماری مبتلا می‌شوند.

در رابطه اینکه چگونه از مدفوع خواری سگ جلوگیری کنیم در مقاله دیگر ما بخوانید.

خوب است بدانید که بیماری جرب گوش گربه مسری است و اگر یک گربه سالم با یک گربه مبتلا به جرب گوش، تماس مستقیم داشته باشد جرب گوش هم به آن حیوان انتقال پیدا می‌کند؛ حتی گاهی اوقات، طبق گفته پزشکان پیش آمده است که حیوان آلوده این بیماری را به صاحب خود یعنی انسان انتقال داده است.

پس می‌توان گفت که این بیماری می‌تواند از طريق حیوان به انسان هم سرایت کند؛ اکثر حیواناتی که به بیماری جرب گوش مبتلا می‌شوند، جوان و سن کمی دارند. وجود کک یا کنه بر روی بدن گربه، می‌تواند باعث خارش شود و گربه مدام خودش را بخاراند و در نتیجه گربه دچار جرب پوستی شود پس اگر گربه‌ی شما بیرون می‌رود مدام این مسئله را چک کنید اگر این مورد پیگیری نشود گربه بعد از مدتی دچار عفونت‌های شدید می‌شود.

جهت خرید پوچ گربه رویال کنین با مناسب ترین قیمت، کلیک کنید.

 

علائم جرب در گربه

بدون شک، الان در مورد گربه خود خیلی ترسیده‌اید و اولین سؤالی که برایتان پيش آمده است این است که از کجا باید متوجه شد که گربه به بیماری جرب گوش مبتلا است؟ در جواب این سوال باید گفته شود، علائم و نشانه‌های هستند که با مشاهده آن‌ها می‌توانید به وجود این بیماری پی ببرید؛ در ادامه با برخی از این علائم‌ها آشنا می‌شوید.

 

علائم جرب در گربه

 

برای راهنمای کامل در رابطه با درمان استفراغ گربه این مطلب را بخوانید.

 

بهتر است به مدت چند دقیقه گربه خود را با دقت فراوان زیر نظر بگیرید؛ گربه‌های که به این مشکل دچار هستند مدام سر خود را تکان می‌دهند و سعی می‌کنند که گوش خود را بخارانند.

اگر بیماری در مرحله پیشرفت باشد، گوش‌های گربه، حالت افتاده پیدا می‌کنند؛ پس با دقت به گوش آن توجه کنید و اگر همه‌ی این علائم را مشاهده کردید، به وجود بیماری جرب گوش پی ببرید.

در چنین مواقعی که این نشانه‌ها وجود داشت بهتر است گوش گربه خود را از نزدیک ببینید؛ زمانی که گربه به جرب گوش مبتلا باشد، ضایعاتی به صورت ترشحات چسبناک و شکل توپی که رنگ قهوه‌ای نزدیک به سیاه دارند در گوش گربه مشاهده می‌شود.

توجه کنید که این ترشحات در بخش خارجی گوش دیده می‌شوند و خارشی که گربه دارد، مربوط به همین بخش است. این موضوع را به هیچ‌عنوان بی‌اهمیت نشمارید و درمان آن را بعد موکول نکنید؛ چون اگر این مشکل توسعه پیدا کند، به نقاط دیگر بدن گربه سرایت می‌کند.

دیر شروع کردن درمان، می‌تواند باعث به وجود آمدن آماس چرکی در بخش گوش خارجی شود؛ این موضوع اگر پیشرفت کند به پرده صماخ آسيب می‌رساند و همچنین می‌تواند مشکلاتی برای گوش داخلی و میانی و حتی مغز به وجود بیاورد.

اگر بیماری جرب گوش پیشرفت کند، خارش آن هم خیلی زیاد می‌شود؛ بنابراین دلیل به وجود آمدن این مشکلات، ضرباتی است که گربه برای رفع خارش به خود وارد می‌کند.

جهت خرید غذای گربه در انواع مختلف و با بهترین قیمت، کلیک کنید.

 

حتما بخوانید: دلایل قهر کردن گربه

 

درمان جرب گربه

بعد از تشخیص جرب گوش، اولین کاری که باید انجام داد از بین بردن علت التهاب‌ها است؛ در این مرحله باید بر اساس دلیل مبتلا شدن به جرب گوش، اقداماتی را انجام بدهید.

 

درمان جرب گربه

 

بهتر است در مرحله اول، هر نوع عفونت باکتریایی که گربه دچار آن شده است را درمان کنید و بعد کک و کنه‌ها را از بین ببرید. هر چیزی که در محیط گربه وجود دارد و باعث ایجاد آلرژی در آن می‌شود را بردارید‌؛ در رژیم غذایی گربه تغییراتی ایجاد کنید. با انجام دادن همین چند کار کمک زیادی به درمان جرب گوش گربه کرده‌اید.

برای درمان جرب گوش، باید گربه خود را به دامپزشکی ببرید تا دامپزشک با مایع شستشو مخصوص، گوش گربه را بشوید؛ اگر به دلایلی فعلا نمی‌توانید به دامپزشک مراجعه کنید، بهتر است برای درمان از داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچ استفاده کنید تا بیماری پیشرفت نکند.

استفاده از پماد استروئیدی برای درمان جرب گربه، یک راهکار بسیار موثر است؛ پس پیشنهاد می‌شود که یک پماد استروئیدی با دز کم، مانند هیدروکورتیزون تهیه کنید تا خارش پوست گربه کمتر شود.

قسمت‌های آسیب دیده را با استفاده از باند یا بانداژ ببندید؛ این کار تاثیر بسیاری در تسکین درد و کم شدن خارش دارد و همچنین با انجام این کار، از عفونت و خونریزی پوست جلوگیری می‌کنید.

حتما می‌دانید که آنتی هیستامین جزو موثرترین داروها برای مقابله با آلرژی‌ محسوب می‌شود؛ آنتی هیستامین می‌تواند باعث توقف خارش بدن یا عطسه گربه‌ی شما شود، پس در طول درمان حتما از این دارو استفاده کنید تا روند درمان سریع‌تر پیش برود.

جهت خرید برس موی گربه در انواع مختلف، کلیک کنید.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *