مقالات آموزشی, سگ

غذای توله سگ از بدو تولد تا یک سالگی + لیست غذاهای مضر

غذای توله سگ

نگهداری از توله سگ و مراقبت از آن نیازمند رعایت باید ها و نباید هایی است که باعث رشد و سلامت هر چه بهتر آن می‌شود. اهمیت این موضوع به این خاطر است که در صورت رعایت اصول اولیه مورد نیاز در رژیم غذایی سگ ها موجب سلامتی جسمی و روانی آن ها خواهد شد.

توله سگ ها نیز به دلیل حساسیت هایی که در نوع تغذیه و رفتار شناسی دارند، تامین غذای مورد نیاز برای رشد آن ها ضروری می‌باشد. اما شاید سوالی که برای بسیاری از صاحبان این موجودات به وجود آید، این باشد که در تنظیم برنامه غذایی توله سگ چه اصولی را باید رعایت کنیم.

در واقع این که چه نیاز های غذایی در توله سگ ها وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و بررسی دقیق تر اصول نگهداری و رژیم غذایی توله سگ، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه فرمایید.

 

غذای توله سگ چیست؟

 

غذای خانگی برای توله سگ

 

دوران تولگی یک سگ با هر نژادی، حدودا یک سال اول زندگی آن ها می‌باشد که در این دوران حساسیت های غذایی مختلفی برای آن ها وجود دارد و در صورت رعایت این حساسیت ها، امکان رشد جسمی بهتر و سلامت عمومی آن بسیار بالا می‌رود.

توله سگ ها رشد بسیار سریعی دارند و به همین دلیل وعده های غذایی مصرفی آن ها بسیار مهم خواهد بود. در صورتی که تعداد وعده غذایی و ترکیبات ضروری و مورد نیاز بدن آن ها در سنین تولگی تامین نشود، ممکن است باعث بروز بیماری و یا حتی در دراز مدت باعث کاهش عمر آن ها شود. در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز برای توله سگ ها در سال اول زندگی، استخوان ها و سیستم های مختلف بدن حیوان به درستی رشد کرده و از لحاظ جسمی سالم تر خواهد بود.

اگر می‌خواهید هزینه خرید غذا برای سگ‌تان مقرون به صرفه باشد غذای سگ فله را به شما پیشنهاد میکنیم تا بتوانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

اصلی ترین غذایی که برای رشد تمام ارگان های بدن سگ تان لازم است، رژیم های غذایی سرشار از چربی و پروتئین است. در غذا دادن به توله سگ باید به این موضوع توجه داشته باشید که غذای آن ها با غذایی که برای سگ بالغ و بزرگسال آماده می‌کنید متفاوت است. جهت دریافت غذای ارزان برای سگ تان تنها کافی‌ست از محصولات ما دیدن فرمایید.

تفاوت غذای آن ها نیز در مقدار تامین پروتئین و چربی آن است؛ به طوری که در توله سگ ها باید مقدار چربی و پروتئین بیشتر از سگ های بزرگسال باشد. علاوه بر این، باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که توله سگ نیز جز حیوانات گوشت خوار است. از همان دوران تولگی به مقدار مورد نیازی پروتئین و چربی برای رشد و حیات خود نیاز دارند.

برای تهیه غذای توله سگ که شامل چربی و پروتئین به مقدار نیاز است، می‌توانید از انواع غذا های خانگی و یا صنعتی استفاده کنید. در صورت تهیه غذای خانگی برای توله سگ باید به نسبت های ترکیبی مواد و روش ترکیب کردن آن ها دقت داشته باشید تا همه ی مواد به نسبت مناسب در اختیار حیوان قرار گیرد.

این کار در وزن گیری و رشد بهتر توله سگ مهم می‌باشد. البته این نکته را نباید فراموش کنید که همه ی نژاد های توله سگ دارای رژیم غذایی یکسان و یک اندازه ای نیستند. برای اطلاع از این مورد می‌توانید غذای مورد نیاز را بر اساس نژاد، وزن، جنسیت، شرایط فیزیکی و غیره تامین نمایید. به همین خاطر است که معمولا توصیه بر مشورت کردن با دامپزشک برای تهیه غذای توله سگ است تا مطابق با شرایط هر توله و سن آن ها، غذا های مناسب تهیه گردد.

 

حتما بخوانید: علت خارش بدن سگ

 

غذای مناسب برای توله سگ ها

 

غذای مناسب توله سگ

 

همان طور که گفتیم، در بحث غذای توله سگ، توجه به یک سری پارامتر ها حائز اهمیت خواهد بود و رژیم های غذایی متفاوتی برای هر کدام از آن ها در سنین مختلف وجود دارد. به طور مثال، غذای توله سگ یک ماهه با غذای توله سگ سه ماهه دارای تفاوت هایی است که این تفاوت ها بر اساس نیاز های آن ها در سنین مختلف است.

در این جا این سوال پیش می‌آید که چه نوع غذایی برای توله سگ مناسب است؟ به طور کلی با در نظر گرفتن تمام معیار ها و پارامتر های مورد نیاز در رژیم های غذایی توله سگ ها، می‌توانیم بگوییم که غذایی برای آن ها مناسب است که تامین کننده نیاز های اولیه رشد آن ها برای سلامت جسمی و روانی باشد. در این مورد می‌توانیم غذاهایی که حاوی موارد مورد نیاز زیر هستند را به عنوان غذاهای مناسب برای این حیوانات در نظر بگیریم:

  • چربی
  • پروتئین
  • مواد معدنی مورد نیاز مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و …
  • فیبر
  • کربوهیدرات

سیستم گوارشی توله سگ ها بسیار کوچک و حساس است و تحمل هضم و جذب غذاهای سفت و مختلف مانند انواع گوشت ها را ندارند. علاوه بر این، به علت این که طول روده سگ ها کوتاه است، مصرف غذاهای پر فیبر مانند مواد غذایی گیاهی نیز برای آن ها نامناسب خواهد بود. بهترین راه برای تامین غذای این حیوانات، غذاهای صنعتی و تجاری است که به صورت آماده برای هر نژاد از سگ در سنین مختلف آماده شده است. غذای خانگی برای توله سگ نیز می‌تواند کاملا به صرفه و مناسب باشد البته به شرطی که مواد مورد نیاز بدن آن ها در این نوع غذا ها باشد و نسبت هر ماده غذایی نیز به درسای رعایت شده باشد.

شما می‌توانید از انواع غذای خشک سگ و یا کنسرو شده برای توله سگ استفاده کنید البته این نوع غذا ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نژاد، سن و سایر متغیر ها باید تهیه گردد. غذا های خشک و کنسرو شده نیز هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که باید به آن ها توجه داشته باشید.

 

 

چگونه غذای خانگی برای توله سگ درست کنم؟

 

غذای خانگی برای توله سگ

 

گاهی اوقات ممکن است به هر دلیلی غذای خانگی را به غذا های آماده و تجاری برای توله سگ خود ترجیح دهید. در این مورد باید دقت داشته باشید که برنامه غذایی کامل و متنوعی را انتخاب کنید؛ به گونه ای که تمام نیاز های حیوان برطرف شود.

این نیاز ها شامل تامین برخی ترکیبات و عناصر غذایی است که در خوراکی های مختلف قرار داده شده است. همان طور که گفتیم، توله سگ ها برای رشد و سلامت جسمی و روانی خود به موادی از قبیل پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین های مختلف و مواد لبنی نیاز دارند. منبع اصلی پروتئین برای توله سگ ها، مواد غذایی گوشتی شامل گوشت اردک، ماهی، مرغ و بره است.

البته مشتقات گوشتی این فرآورده ها مانند جگر، قلب، دل و غیره نیز می‌تواند منبع مناسبی برای تامین مواد مورد نیاز این حیوانات باشد. از دیگر موادی که تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن توله سگ ها هستند، می‌توانیم به انواع دانه های روغنی مانند روغن ذرت اشاره کنیم. این مواد حتما باید در رژیم غذایی توله سگ قرار داشته باشند.

در مورد چربی های مورد نیاز توله سگ ها می‌توانیم به مواد غذایی مانند روغن ماهی، تخم مرغ، ماهی سالمون، تخم کتان و غیره اشاره کنیم.

ویتامین های مختلف نیز باید در برنامه غذایی توله سگ قرار گیرد. انواع ویتامین ها مورد نیاز برای رشد این حیوانات در محصولاتی مانند کلم بروکلی، هویج، کدو حلوایی، لوبیا سبز و اسفناج وجود دارد.

توله سگ ها به مقدار کافی فیبر و مواد لبنی نیز نیاز دارند. لبنیاتی مانند پنیر و ماست حاوی کلسیم بالایی هستند و برای رشد بهتر توله ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند. همچنین مواد حاوی فیبر کافی مانند انواع سبزیجات در بهبود وضعیت گوارش آن ها تاثیر مستقیم دارد.

علاوه بر این ها، توله سگ ها به کربوهیدرات ها نیز نیاز دارند که این مواد را می‌توان در محصولاتی مانند برنج و سیب زمینی تهیه کرد.

 

 

جهت دریافت غذای خشک سگ هپی داگ و مشاهده محصولات کلیک کنید.

 

غذای توله سگ از بدو تولد

به دلیل حساسیت هایی که در مورد توله سگ ها وجود دارد، نمی‌توان از غذا های مخصوص سگ های بزرگسال برای آن ها استفاده کرد. رژیم غذایی توله سگ ها بر اساس نیاز های غذایی مختلفی که دارند، باید حاوی تمام ترکیبات معدنی و مورد نیاز آن ها برای رشد باشد. بر همین اساس نوع غذای آن ها با توجه به سن و مقدار مورد نیاز آن ها متفاوت خواهد بود.

 

تعداد دفعات و مقدار غذای توله سگ به چه میزان است؟

توله سگ ها از زمان قطع شیر تا شش ماهگی اغلب باید در روز 3 تا 4 بار غذا بخورند. پس از شش ماهگی 2 بار در روز کافی است.
توله سگها برای اینکه سریع تر رشد کنند به کالری زیاد نیاز دارند. در ابتدا باید دو برابر یک سگ بالغ کالری ریافت کنند. توله ها در 5 ماه اول خیلی سریع رشد می کنند. پیشنهاد ما به شما این است برای رسیدگی بهتر به سگتان برنامه غذایی مناسب برای او در نظر بگیرید.

 

غذای توله سگ یک ماهه

 

غذای توله سگ یک ماهه

 

غذایی که توله سگ ها از بدو تولد برای رشد خود نیاز دارند، باید حاوی ترکیبات اصلی شامل پروتئین و چربی ها باشد و جز دسته غذاي توله سگ يك ماهه قرار می‌گیرد. این ترکیبات جز جدایی ناپذیر رژیم غذایی توله سگ است. نوع غذای آن ها می‌تواند به صورت خانگی و یا خشک تجاری باشد.

غذاهای تجاری که برای توله سگ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل انواع غذاهای خشک و غذای کنسروی سگ می‌شود. در سنین ابتدایی تولید توصیه بر استفاده از غذا های کنسرو شده است زیرا مواد غذایی خشک برای توله سگ تازه متولد شده چندان مناسب نمی‌باشد.

در بدو تولد و هفته های ابتدایی تولد، معمولا باید غذا های سرشار از پروتئین و چربی را برای آن در نظر بگیرید. با بزرگ تر شدن سن توله، باید از حجم این نوع غذاها بکاهید و بر تنوع غذایی آن توجه داشته باشید.

توله های تازه به دنیا آمده تا سنین یک ماهگی غذایی غیر از شیر مادر نمی‌خورند به همین دلیل غذای توله سگ یک ماهه فقط از شیر مادر تامین می‌شود. البته می‌توانید از شیر خشک نیز در کنار شیر مادر برای تغذیه توله سگ استفاده کنید. بنابراین غذای توله سگ یک ماهه همان شیر مادر است و غذای کمکی دیگری نیاز ندارد.

 

 

غذای توله سگ دو ماهه

در این سن دیگه وقت آن رسیده که کم کم شیر مادر رو از برنامه غذایی توله سگ حذف کنیدو در کنار شیر مادر، غذاهای دیگری را نیز مصرف کند. می‌توانید از شیر خشک به همراه مواد غذایی نرم نیز استفاده نمایید. بهترین غذا برای توله سگ دو ماهه ترکیبی از مواد با پروتئین بالا به صورت پوره شده و آبکی می باشد. مقدار غذای توله سگ دو ماهه 3 تا 4 بار در روز است با فاصله 4 ساعت به دلیل اینکه در این سن در حال جذب مواد مغذی برای رشد بهتر است.

 

غذای توله سگ سه ماهه

سنین 3 ماهگی به بعد به عنوان دوران اصلی رشد توله سگ به حساب می‌آید. در این دوران باید از غذا های مقوی که حاوی مواد و ترکیبات مورد نیاز برای رشد توله هستند، استفاده کنید. غذای توله سگ سه ماهه می‌تواند شامل مواد غذایی نرم و خشک باشد. در این دوره از سن توله سگ می‌توانید غذا های تجاری و خانگی اعم از انواع غذاهای خشک و کنسرو شده را با رعایت نسبت ترکیبی مواد مورد نیاز برای توله سگ تامین کنید؛ همچنین جهت افزایش ایمنی بدن سگ تان می‌توانید از مولتی ویتامین سگ استفاده کنید.

 

غذای توله سگ پنج ماهه

 

غذای توله سگ پنج ماهه

 

از سن 5 ماهگی به بعد، معمولا سرعت رشد اندام ها و عضلات توله سگ سریع تر شده و نیاز او به مواد غذایی مختلف بیشتر می‌شود. به همین دلیل مقدار غذایی که در رژیم غذایی حیوان در نظر گرفته اید را افزایش دهید و تنوع آن را نیز بیشتر کنید؛ همچنین می‌توانید از تشویقی ها نیز استفاده کنید، جهت اطلاع از قیمت تشویقی سگ محصولات ما را مشاهده کنید.

 

غذای توله سگ یک ساله

توله سگ هایی که به سن یک سال برسند را می‌توان به عنوان سگ بالغ نیز به حساب آورد. در این سنین از رژیم های غذایی که مخصوص سگ های بالغ است باید استفاده کنید. تنوع غذای توله سگ یک ساله بالا می‌باشد و شامل انواع غذا های خشک، کنسروی و خانگی است. توله سگ در این سن دیگر از شیر مادر تغذیه نمی‌کند.

 

لیست غذاهای مضر برای توله سگ

یک سری غذا ها در سنین مختلف برای توله سگ کاملا مضر هستند و باید از دادن آن ها به حیوان خودداری کنید. به طور مثال غذای توله سگ ۴۰ روزه به بالاتر نباید حاوی مواد غذایی مانند شکلات، کشمش، خمیر نان، آووکادو و غیره باشد. البته غذای توله سگ ۴۰ روزه نیز در دسته توله های دو ماهه قرار می‌گیرد و حساسیت های آن بالا تر است؛ اما به طور کلی برخی غذا های یاد شده به علاوه غذا های حاوی پیاز، مقادیر بالای لبنیات، آدامس، نمک و کافئین برای توله سگ مضر هستند که اگر رعایت نشود منجر به مسموميت سگ می‌شود.

 

 

جهت مشاهده انواع محصولات غذای خشک سگ مونلو و اطلاع از قیمت آنها کلیک کنید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله انواع غذاهای مربوط به توله سگ ها از بدو تولد تا یک سالگی را بررسی کردیم و بایدها و نبایدهای آنها را نام بردیم؛ در صورت به وجود آمدن سوال در این باره یا ارائه پیشنهادات، در زیر این مقاله آنها را قرار دهید.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *