اخبار

غمگین شدن سگ ها به دلیل مرگ دوستانشان!

محققان طی تحقیقات جدید دریافته اند که سگ‌ها از مرگ دوستان‌شان بسیارغمگین می‌شوند!!

طی تحقیقات انجام شده درباره رفتار سگ‌ها نشان می‌دهد که این حیوان اهلی در پی مرگ سگ دیگر در خانواده صاحبشان بسیار غمگین می‌شوند

طبق مشاهدات ثبت شده توسط پژوهشگران در دانشگاه میلان  سگ‌های باقیمانده معمولا نیاز به توجه بیشتر از خود نشان میدهند کم‌‌ اشتهاتر میشوند و همینطور بیشتر می‌ترسند، بیشتر تمایل به خوابیدن دارند، بیشتر پارس می کنند وهمچنین  در ماه‌های بعد از مرگ دوستانشان کمتر به بازی می‌پردازند.

در یک نظرسنجی که به طور اختصاصی از صاحبان سگ‌ها انجام شده است 86 درصد از آن‌ها گفته‌اند که بعد از مرگ سگ همراه در خانه، تغییرات منفی در رفتار سگ زنده را میتوان مشاهده کرد.

محققان می‌گویند سگ‌ها ممکن است برای غلبه بر تاثیرات ناشی از مرگ سگ دیگری به کمی کمک از سوی دوستان انسانی خود نیاز دارند.

فیزیولوژیست دامپزشکی در دانشگاه میلان و نویسنده ارشد (دکتر فدریکا پیررونه) گفت صاحبان آن‌ها می‌توانند با بودن در کنار سگ‌ها و حفظ هر نوع فعالیت روزمره‌ای که سگ‌هایشان به آن عادت دارند، میزان غم در سگ‌ها را کاهش ‌دهند همچنین برای کم کردن ناراحتی سگ‌ها توصیه شده است صاحبان آن‌ها با رفتار خود احساس در امنیت بودن را به سگ‌هایشان انتقال دهند.

دکتر پیررونه درباه این موضوع  گفته است که سگ‌های اهلی یک گونه اجتماعی هستند که برای زندگی در جوامع چند گونه‌ای سازگار شده‌ اند.

 منابع زیادی وجود دارد که نشان داده آن‌ها به دیگر سگ‌ها و همینطور به صاحبانشان وابسته خواهند شد بنابراین ما انتظار داریم که مکانیسم‌ها مشابه هم باشند

همچنین ایشان اضافه کردند که سگ‌های خانگی حیواناتی اجتماعی هستند و می‌توانند وابستگی‌های قوی با اعضای گروه خود ایجاد کنند.

 بنده معتقدم که رفتار غمگین سگ‌ها بیشتر به توانایی آن‌ها در ایجاد یک پیوند عاطفی مربوط هست

وفاداری سگ‌ها به صاحبان مرده‌شان در دنیای واقعی به بارها دیده شده است برای مثال یک سگ از نژاد اسکای تریر در اسکاتلند در قرن نوزدهم به مدت 14 سال از قبر صاحبش محافظت می‌کرد یا «هاچیکو» که یک سگ از نژاد آکیتا در ژاپن بود در اوایل قرن بیستم میلادی  به مدت نه سال هر روز بیرون از ایستگاه قطاری که صاحب متوفی‌اش از آن‌جا به خانه برمی‌گشت منتظر می‌ماند.

هر دو سگ در حال حاضر هم مشهور هستند و هم مجسمه‌هایی به افتخار آنها ساخته شده است

محققان می‌گویند این واقعیت که صاحبان سگ‌ها آشکارا برای سگ مرده غمگین بوده‌اند، بر سگ‌های بازمانده تأثیر منفی خواهد داشت و احساس غم را در آن‌ها تشدید خواهد کرد

استاد افتخاری رفتارشناسی حیوانات دکتر نیکلاس دادمن در دانشگاه تافتس در ماساچوست و رئیس مرکز مطالعات رفتار سگ‌ها، می‌گوید: «این یک پدیده واقعی است… سگ‌ها زمانی که از صاحب خود جدا شده یا تنها می‌مانند، از آنچه که به آن «اضطراب جدایی» گفته می‌شود رنج میبرند.

رفتارهای سوگوارانه برای سگ‌های دیگر شکل شدیدتری از همان جنس احساسات است

رفتارشناس حیوانات در دانشگاه بریستول بریتانیا و نویسنده کتاب «حس سگ» جان برادشاو ، در این باره می‌گوید: «سگ‌ها غم و اندوه را متفاوت تر از انسان‌ها تجربه خواهند کرد.

 سگ‌ها نمی‌توانند بسیاری از خاطرات را خود به خود به یادشان بیاورند اما مثلا تا وقتی بوی یک سگ مرده را حس می‌کنند، بویی که در خانه برای هفته‌ها باقی می‌ماند، می‌توانند خاطرات را به یاد بیاورند

منبع : Scientific Reports 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *