مقالات آموزشی, سگ

همه چیز درباره سگ افغان ( خصوصیات و نگهداری از نژاد سگ افغان )

سگ افغان

سگ افغان یا دقیق‌تر سگ هاند افغان – Afghan Hound عضوی از گروه نژاد هاند (Hound) یا شکاری افغان است که به‌عنوان یک سگ شکاری با ظاهر شکیل و باوقار شناخته می‌شود. موها و پوزه بلند این سگ اصیل بارز ترین جنبه ظاهری آن است و با توجه به این ظاهر خیلی‌ها حتی از نمایندگان این نژاد با عنوان سگ اشرافی یاد می‌کنند.

این سگ‌های جذاب علیرغم خوی شکارچی که دارند در صورت آموزش درست می‌توانند خصلت‌های انسان دوستی و وفاداری در حد دوست داشتی‌ترین سگ‌ها از این نظر بروز دهند، البته هیچ وقت استقلال و وقار خود را فراموش نمی‌کنند و این موضوع از نظر بیشتر علاقه‌مندان به نژاد سگ افغان، جذاب‌ترین ویژگی و خصلت آن‌ها است.

 

سگ افغان اصیل

سگ اصیل افغان را می‌توان از طریق پوزه باریک و بلند که در قسمت فک و چانه نوک تیز است، همچنین موهای صاف و بلند در تمامی قسمت‌های بدن و نیز دم باریک که در قسمت انتهایی حالتی حلقوی پیدا می‌کند، شناسایی کرد. نام محلی این نژاد به زبان پشتو اسپای یا سپی است و برخی‌ها از آن با نام سگ تازی (به زبان فارسی دری) هم یاد می‌کنند.

اگر چه ویژگی‌های ظاهری سگ افغان باعث قرار گرفتن این نژاد اصیل در دسته سگ‌های خانگی شکیل با ظاهری اشرافی و باوقار شده است، اما این ویژگی‌های غریزی این سگ در زمینه شکار است که جایگاه آن‌ را به عنوان سگ‌های با قابلیت به منظور زیست مشترک با انسان تثبیت کرده است.

دو رنگ سیاه و سفید متداول‌ترین رنگ نژاد سگ افغان اصلی است و در برخی از موارد رنگ موهای بلند آن‌ها کمی به سمت قهوه‌ای و قرمز هم متمایل می‌شود. این موهای بلند تقریباً در بیشتر قسمت‌های بدن سگ اصیل افغان مشاهده می‌شود و در برخی از موارد ممکن است بر روی صورت این موجودات هم تارهای موی بلند به شکل سبیل مشاهده شود که جذابیت ظاهری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

در مورد متوسط طول عمر نژاد سگ افغان هم می‌توان حدود ۱۲ سال را تخمین زد که در صورت نگهداری مطلوب و شرایط بهداشتی و توجه به نیازهای غذایی و فعالیت بدنی آن‌ها، می‌تواند تا ۱۴ سال هم عمر کند.

جهت کسب اطلاع از قیمت باکس سگ در انواع مختلف و مشاهده محصولات، کلیک کنید.

 

سگ افغان اصیل

 

 

خصوصیات سگ افغان

 

  • تحرک و جنب و جوش بالا

از اصلی‌ترین ویژگی‌های سگ‌های شکاری و همین‌طور سگ اصیل افغان، جنب و جوش و فعالیت بدنی بالای آن‌ها است که در زمینه تعقیب و گریز و شکار جزو قابلیت‌های خاص آن‌ها به شمار می‌آید؛ در حدی که از آن‌ها با نام سگ‌های ورزشکار هم یاد می‌شود.

 

  • توانایی بویایی و بینایی قوی

اصولاً عموم سگ‌های شکاری علاوه بر قابلیت‌های بدنی و جنب و جوش بالای بدنی، به دلیل قدرت ویژه در بویایی و بینایی در دسته سگ شکاری قرار گرفته‌اند و سگ نژاد افغان هم از این قاعده جدا نیست.

 

  • قد بلند

ارتفاع قد سگ افغانی تا بالای سر معمولاً بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر است و به همین دلیل در دسته سگ‌های بلند قد قرار می‌گیرد.

 

حتما بخوانید: بریدن گوش سگ

 

  • اندام لاغر و بدن بدون چربی

یکی از دلایل اشرافی بودن سگ افغان اصیل اندام لاغر و کشیده این نژاد سگ است که البته به دلیل پوشش داده شدن قسمت‌های مختلف بدن این سگ توسط تارهای موی بلند، چندان به چشم نمی‌آید.

 

  • خوی شکارچی

سگ هاند افغان همان‌طور که از نامش مشخص می‌شود، یک سگ با خوی شکارچی است و از لحاظ بدنی و خوی ذاتی تمایل زیادی به تعقیب و گریز و شکار دارد، بنابراین این موضوع حتی با وجود در نظر گرفتن آموزش‌های ویژه و تلاش برای دور کردن این خصلت از رفتار آن‌ها، قدرت و ثبات بالایی دارد.

 

  • وفاداری سگ افغان

در کل سگ‌های شکاری ویژگی‌های رفتاری گوشه‌گیرانه‌‌ای دارند و آموزش به آن‌ها کمی دشوار است اما این مسئله به وقار آن‌ها ربط دارد و مانع از ایجاد وفاداری و احساس نزدیکی به صاحب سگ نمی‌شود. با توجه به این توضیح سگ نژاد افغان را می‌توان یک سگ وفادار اما نه‌چندان گرم و صمیمی در نظر گرفت.

جهت خرید تشویقی سگ در انواع مختلف و با بهترین قیمت، کلیک کنید.

 

نگهداری از نژاد سگ افغان

 

نژاد سگ افغان

 

مهم‌ترین چالش در نگهداری از سگ افغان اصیل، مهم‌ترین ویژگی‌ و برتری ظاهری این نژاد سگ یعنی موهای بلند است. طبیعتاً برای نگهداری از این موها و ایجاد یک حالت زیبا و چشم‌نواز از این نظر، مراقبت و توجه زیادی در زمینه شانه کردن موی این نژاد سگ و جلوگیری از کثیف و گوریده شدن موها درون یکدیگر نیاز است.

با وجود این که موهای سگ افغان در حالت طبیعی فر نمی‌شود، اما به هم ریختن و جذب آلودگی‌های محیط در طول زمان توسط این تارهای مو اجتناب‌ناپذیر است و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشت و از طریق استفاده از شامپوهای مخصوص و نرم کننده‌های موی سگ اقدام به رفع آلودگی‌ها و بی‌نظمی موی سگ کرد.

از نظر گردش و نیاز نژاد سگ افغان به انجام فعالیت بدنی باید گفت که با توجه به طبیعت و علاقه این سگ به جنب و جوش، در نظر گرفتن فعالیت بدنی زیاد و بازی و دواندن این سگ الزامی است.

میزان این فعالیت بدنی را می‌توان در ایده آل ترین حالت حدود ۲ ساعت در طول روز در نظر گرفت و در چنین شرایطی سگ دچار مشکلات جسمی و روحی کم‌تری می‌شود. البته بهتر است در مورد جدا کردن قلاده از گردن آن‌ها طی گردش احتیاط شود تا باعث مشکلاتی نظیر گم شدن سگ یا حمله به سایر حیوانات نشود، می‌توانید برای خرید قلاده سگ از این لینک اقدام کنید .

از نظر غذا هم این سگ از جمله سگ‌هایی نیست که تمایل خاصی به غذاهای بی کیفیت داشته باشد و همپای وقار رفتاری‌اش ترجیح می‌دهد که همیشه غذاهای با کیفیت را مصرف کند و این نکته در مورد نگهداری از سگ افغانی مهم است. (برای مشاهده لیست محصولات غذای سگ و اطلاع از قیمت کلیک کنید.)

برای نگهداری و مراقبت از شرایط جسمانی این نژاد سگ در شرایط مطلوب هم شناخت مشکلات سلامتی مربوط به سگ اصیل افغان مهم است که شامل موارد کم کاری تیروئید، حساسیت به بیهوشی به دلیل درصد چربی کم بدن، سرطان، نفخ معده، فلج حنجره و نیز بیماری‌های پانوستیک (مربوط به التهاب استخوان) و میلوپاتی نکروتیک (مربوط به از دست دادن میلین نخاع و فلج احتمالی) می‌شود.

 

حتما بخوانید: علائم بارداری گربه

 

نتیجه‌گیری

سگ افغان اصیل از نظر ظاهر یکی از خاص‌ترین نژادهای سگ است که بیشتر از جنبه‌های بامزه و دوست‌داشتنی بودن، ویژگی‌هایی مانند ظاهر اشرافی و شکیل دارد. جالب این‌که مشابه این ویژگی‌های ظاهری در رفتار این سگ هم نمود دارد و در کل رفتار قابل انتظار از آن، وقار، جنب و جوش بالا هنگام گردش، تا حدی گوشه‌گیر بودن و همچنین رفتار سرد اما وفادارانه نسبت به صاحب خود است.

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *