مقالات آموزشی

علف گربه چیست؟ (اثرات علف گربه بر روی بدن آن)

علف گربه

حتما شما هم تا به حال نام علف گربه را شنیده اید و برایتان جالب بوده که با این که گربه ها حیواناتی گوشت خوار هستند چرا باید چنین گیاهی مختص گربه ها باشد. جالب است بدانید گربه ها به صورت غریزی به خوردن گیاه تمایل دارند. علف های گربه از جمله گیاهانی بوده که می‌تواند برای گربه خواص زیادی به همراه داشته باشد. برای آشنایی بیشتر شما با این گیاه، ما موضوع این مقاله را به معرفی گیاه علف گربه اختصاص داده ایم.

 

علف گربه چیست؟

علف گربه را با نام سنبل الطیب برای گربه نیز می‌شناسند. این گیاه از جمله گیاهان مورد علاقه گربه ها به شمار می‌رود و مصرف متعادل آن برای گربه ها می‌تواند خواص زیادی برای سلامت بدن آن ها به همراه داشته باشد. دلیل نام گذاری این گیاه ویژگی های خاص آن برای جذب کردن گربه ها است.

این گیاه را می‌توان در میان دانه های جودوسر، گندم، دانه های چاودار و جو پیدا کرد. از این گیاه برای کاهش استرس و اضطراب گربه های استفاده می‌کنند؛ چراکه خواص موجود در گیاه می‌تواند تاثیر آرامش بخشی بر روی سیستم عصبی آن ها داشته باشد. زمانی که گربه شما دچار ترس و اضطراب شده، می‌توانید این گیاه را به او بدهید تا متوجه تاثیر شگفت انگیز آن بر سیستم عصبی گربه شوید. ( یکی از علت های گاز گرفتن گربه ترسیدن او است. )

حتی بو کردن این گیاه نیز می‌تواند روی سیستم بدن گربه ها تاثیر داشته باشد و در مواقعی مشاهده شده که فعالیت و انرژی آن ها با بو کردن این گیاه بیشتر شده است. شما می‌توانید این گیاه را همراه غذای گربه در اختیار او قرار دهید تا هضم غذای او نیز راحت تر انجام شود. بوی تند این علف به گونه ای بوده که گربه در فواصل دور نیز می‌توانند به خوبی آن را تشخیص دهند.

 

گیاه علف گربه

 

فواید سنبل الطیب برای گربه

همان طور که در بخش های ابتدایی اشاره کردیم مصرف متعادل این علف برای گربه ها می‌تواند فوایدی زیادی برای بدن آن ها به همراه داشته باشد. جالب است بدانید این گیاه تنها مختص گربه ها نبوده و در طب سنتی به عنوان یکی از داروهای آرامبخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افرادی که گربه خانگی دارد معمولا از این علف برای کاهش کسالت و کم انرژی بودن گربه های خود استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود این گیاه را به مقدار لازم در اختیار حیوانات خانگی خود قرار دهید تا تاثیر منفی روی بدن آن ها نداشته باشد. از مهم ترین فواید علف گربه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جهت خرید اسکرچر گربه و اطلاع از قیمت کلیک کنید.

 

  • وجود حس سرخوشی در گربه

اصلی ترین تاثیر و فایده ای که این گیاه برای گربه دارد این است که موجب حس نشاط و شادی در او می‌شود. در واقع می‌توان گفت گربه ها با خوردن و بو کشیدن این گیاه احساس سرمستی خواهند داشت.

 

  • احساس آرامش

از آن جایی که این علف می‌تواند روی سیستم عصبی گربه ها تاثیر مثبتی داشته باشد و باعث ایجاد آرامش شود، به همین دلیل در بسیاری از کلینیک های مخصوص این حیوانات برای این که بتوانند ترس آن ها را از بین ببرند از این گیاه به شکل های مختلف مانند اسپری استفاده می‌کنند.

جهت خرید ظرف خاک گربه و مشاهده محصولات، کلیک کنید.

 

فواید علف گربه

 

  • بالا بردن تحرک و انرژی گربه

از دیگر فواید این علف برای گربه ها می‌توان به افزایش تحرک و فعالیت آن ها اشاره کرد. به علاوه خواص این گیاه تاثیر زیادی روی کاهش وزن آن ها دارد. با توجه به این که گربه های خانگی در محیط خانه بسیار خسته و کسل می‌شوند و این امر باعث شده تا آن ها اضافه وزن داشته باشند، به همین علت دامپزشکان پیشنهاد می‌کنند تا برای افزایش تحرک و فعالیت و انرژی آن ها در منزل از این گیاه برای آن ها استفاده شود.

 

 

  • خواب راحت

ترکیبات این گیاه به گونه ای بوده که خواص آرامبخشی برای گربه ها دارد. بنابراین مصرف و بو کردن آن باعث شده تا گربه شما خواب راحتی داشته باشد. بدین منظور شما باید قبل از خواب مقداری از این علف را در محل خواب خود قرار دهید تا با بو کردن آن آرامش لازم را به دست آورد.

علف گربه همچنین برای درمان ریزش مو هم کاربرد دارد که میتوانید به جای خمیر مالت گربه از آن استفاده کنید.

جهت خرید قلاده گربه ، مشاهده لیست محصولات و اطلاع از قیمت کلیک کنید.

 

آیا استفاده زیاد از علف گربه مضر است؟

یکی از سوالاتی اکثر افرادی که گربه خانگی دارند با آن مواجه هستند این است که آیا مصرف این گیاه می‌تواند برای گربه ها مضر باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که با وجود این که گفته شده علف های گربه برای آن ها ضرر نداشته و فواید زیادی برای آن ها به دنبال دارد، اما اگر گربه شما برای مدت طولانی و به صورت مدام از این گیاه استفاده کند ممکن است تاثیرات منفی دریافت کند.

این یعنی ممکن است علائمی همچون خواب آلودگی، افت دمای بدن، پرخاشگری و لرزش بدن را در او مشاهده کنید. همچنین بهتر است بدانید برخی نژادهای گربه نسبت به این گیاه تحریک پذیری بیشتری دارند و در صورتی که گربه شما نیز دارای این علائم بود باید از مصرف این گیاه برای آن خودداری کنید.

مصرف زیاد این علف برای گربه باعث شده تا گوارش او با مشکلاتی همچون اسهال و استفراغ مواجه شود. بنابراین در صورت مشاهده چنین علائمی باید او را به دامپزشکی ببرید. در نتیجه باید گفت که علف مختص گربه زمانی برای او فواید زیادی به همراه دارد که به میزان لازم مصرف شود و او حساسیت خاصی به این گیاه نداشته باشد.

 

حتما بخوانید: سن بلوغ گربه

 

سنبل الطیب برای گربه ها

 

جهت خرید مسواک گربه در انواع مختلف و یا اطلاع از قیمت آن، کلیک کنید.

 

اثرات علف گربه بر روی بدن آن

بوی دلپذیر و مطبوع این گیاه باعث شده تا گربه ها در فاصله های دور آن را تشخیص داده و به سمت آن بروند. بوی این گیاه آن را مست و سرخوش می‌کند، به همین علت حتی در دامپزشکی ها از این گیاه برای گربه ها استفاده می‌کنند. گربه شما با مصرف و بو کردن این گیاه نشانه هایی خواهد داشت که بهتر است با آن ها آشنا شوید. تاثیرات این علف بر روی بدن گربه می‌تواند به شکل های زیر ظاهر شود.

  • داشتن حالت های مستی و رفتارهای شاد
  • غلت زدن گربه در محیط
  • داشتن انرژی و شادی زیاد
  • ریزش آب دهان گربه
  • فعالیت و تحرک بیش از حد
  • داشتن آرامش و خواب عمیق

 

 

نتیجه گیری

همان طور که متوجه شدید علف یا گیاه گربه مختص این حیوانات بوده و برای بدن آن ها خواص زیادی دارد. مصرف متعادل این گیاه برای گربه ها از طرف دامپزشکان توصیه می‌شود تا آن ها تحرک و فعالیت داشته باشند. ما در این مطالب نکات مهم مربوط به این گیاه را برای شما بیان کردیم تا بتوانید به صورتی اصولی آن را در برنامه غذایی گربه های خود قرار دهید.

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.