اخبار

همه چیز درباره سگ ساموید

در چند سال گذشته شاهد این موضوع بودیم که بسیاری از ما از یک دوست چهارپا در خانه‌های خود استقبال کرده‌ایم اما با وجود 221 نژاد مختلف سگ که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، قبل از کاندید توله سگ ایده آل خود باید در مورد همه چیز آن فکر کنید.

کسانی که سبک زندگی فعالی دارند ممکن است بخواهند یک نژاد سگ بزرگ برای خود در نظر بگیرند، در حالی که کسی که آلرژی دارد به دنبال یک سگ ضد حساسیت است ویا کسی که مشغله کاری زیادی دارد باید به دنبال یک سگی باشد که از مراقبت کمتری برخوردار باشد.
ما در این مقاله قصد داریم شما رو با نژاد سگ ساموید آشنا کنیم تا انتخاب بهتری نسبت به شرایطی که دارید داشته باشید.

آیا می دانستید که سامویدها زمانی به عنوان سگ گله گوزن های شمالی مورد استفاده قرار می گرفتند؟ یا اینکه موی سامویدها ویژگی منحصر به فردی دارد که در هیچ نژاد دیگری دیده نمی شود؟ علاقه مندید بدانید چرا سامویدها همیشه به شما لبخند می زنند؟ پس بهتره مارا با 10 مطلب جالب در باره این سگ های دوست داستنی همراهی کنید.

قطب شمال

آیا میدانستید سگ های ساموید زمانی نژاد منتخب برای همراهان و سگ‌های کار در قطب شمال و جنوب بودند؟ در واقع، برخی از سامویدها هنوز، همسفرهای گاه و بیگاه به قطب هستند.

این سگ ها به طور منظم به محققان در قطب شمال و جنوب کمک می کنند. سامویدها با موهای ضخیم و روحیه ماجراجویی که دارند سگ های بی نظیری هستند. همه این ویژگی ها به این معنی است که آنها برای زندگی در سردترین آب و هوای جهان ایده آل هستند. به هر حال، آنها در سیبری پرورش یافته اند، جایی که دما می تواند به منفی 30 درجه سانتیگراد برسد!.

کار در قطب جنوب را می توان به قرن نوزدهم برگرداند. و در سال 1893، فریتیوف نانسن، کاشف برتر نروژی، به طور انحصاری ساموید را برای سفر خود به قطب شمال انتخاب کرد.

ساموید ها نه تنها می توانستند دمای سرد را حفظ کنند، بلکه استقامت لازم برای کار خستگی ناپذیر و قابلیت آموزش برای یادگیری مشاغل جدید را نیز داشتند. از آنجا به بعد، ساموید ها راه خود را به قطب جنوب رساندند و امروزه هنوز در کاووش در لبه های کره زمین مورد استفاده قرار می گیرند.

خویشاوندان گرگ ها

در بین تمام نژادها، سگ های ساموید نزدیکترین خویشاوندان گرگ ها هستند. محققان این رو برای ما روشن کرده ان که سگ ها با اجداد خود یعنی گرگ های ماقبل تاریخ مرتبط هستند. با این حال، برخی از نژادها بیشتر از سایرین با آنها مرتبط هستند. اما دانشمندان چگونه به این نتیجه رسیدند؟.

در سال 2011، گروهی از باستان شناسان به رهبری روسیه یک جمجمه سگ باستانی را در سیبری کشف کردند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این سگ باستانی هنوز در روزهای اولیه اهلی شدن بود.

اما چیزی که واقعاً جالب است این است که به نظر می‌رسد این نمونه ترکیبی از سگ و گرگ است، اگر چه بیشتر به سگ شبیه است تا گرگ.. و پس از آزمایش گسترده دانشمندان توانستند ژنتیک آنها را با نژادهای سگ مدرن امروزی مقایسه کنند.

نتیجه؟ همانطور که مشخص است، از بین تمام نژادهای مدرنی که در حال حاضر در جهان داریم، سامویدها بیشترین ارتباط را با این آنها دارند.

آیا این را میدانستین که سگ ساموید همیشه می خندد؟!

اما دلیلش این نیست که همیشه شاد هستند !.
اگر سگ های ساموید را بشناسید ، احتمالاً قبلاً اسم «لبخند سامی» به گوشتان خورده باشد. این سگ‌ها همیشه به نظر می‌ رسند که در حال لبخند زدن به شما هستند که البته این کار به جذابیت آنها می افزاید.
با این حال، دلیلی وجود دارد که به ظاهر می توانند لبخندی همیشگی داشته باشند. ژنتیک سامویدها طوری ساخته شده اند که لب های سیاه و منحنی در گوشه دهان خود دارند.

اما کارکرد این ویژگی فیزیکی در واقع جلوگیری از یخ زدگی آب دهان ساموید ها است. در دمای زیر صفر سیبری، آب دهان به سرعت یخ می‌زند و یخ‌هایی در اطراف دهان سگ‌ها و روی خز هایشان تشکیل می‌دهد. این لبخند همیشگی به ساموید ها کمک میکند که آب دهانشان از گوشه لب هایشان پایین نریزد تا دچار یخ زدگی نشوند .پس احتمالاً سگ ساموید شما همیشه خوشحال نیست!.

سگ ضد حساسیت!

اگر تابحال یک سگ ساموید را از نزدیک دیده باشید متوجه ریزش زیاد موهای آنها شده اید ولی باید خوشحال باشید چراکه حتی حساس ترین آدم ها هم در کنار این سگ ها دچار آلرژی نمی شوند.

در واقع انسان هایی که دچار آلرژی به سگ ها هستن برای موی آنها نیست به واسطه شوره ی آنها این آلرژی شکل میگیرد. شوره ی سگ ها تقریبا معادل با شوره سر در انسان ها است.هنگامی که ریزش موی سگ ها شروع میشود شوره در هوا آزاد میشود و باعث واکنش آلرژیک می شود.

بنابراین منطقی است که نژادهای سگ با بیشترین ریزش ممکن است یک کابوس کامل برای صاحبانشان باشند با این حال با وجود ریزش زیاد این مورد در سگ های ساموید صدق نمیکند.
سامویدها تا حدودی سگ های ضد حساسیت هستند زیرا نسبت به سگ های معمولی شوره بسیار کمتری تولید می کنند. بنابراین، حتی اگر آنها به شدت در حال ریزش هستند، شوره زیادی در هوا وجود ندارد. البته، این تنها دلیل دیگری است که چرا سامویدها برای هر کسی سگ های فوق العاده ای هستند.

جهت خرید برس سگ در انواع مختلف با بهترین قیمت، کلیک کنید.

آنها “بوی سگ” معمولی تولید نمی کنند

یک دلیل دیگر که سگ ساموید را متمایز از سگ های دیگر میکند این است بدن آنها بو تولید نمی کند. به گفته صاحبان سامی از سراسر جهان، سگ ساموید واقعا بوی سگ معمولی شما را تولید نمی کنند.

در واقع، برخی از آنها ادعا می کنند که اصلاً هیچ بویی تولید نمی کنند! با این حال، این بدان معنا نیست که از نظافت آنها غافل بشوید.
با مسواک نزدن، شست و شوی مناسب، شانه نکردن و رعایت نکردن نظافت کلی آلودگی ها در خز ای مجلل این سگ ها جمع میشود در واقع ممکن است به یک سگ بد بو تبدیل شوند.

برای آشنایی با زبان سگ ها کلیک کنید.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا سگ ساموید را به این اسم می نامند؟

در واقع آنها همیشه به این نام اسم برده نمی شدند. در اواخر دهه 1800 برای اولین بار از سیبری به منظور کار با اکتشافات وارد قطب شمال شدند.

جانورشناس بریتانیایی به نام ارنست کیلبرن اسکات اولین کسی بود که یکی از این سگ های دوست داشتنی را به خانه خودش برد.در آنجا دوستان بریتانیایی او سگش را بجیکر که یک نام روسی بود نامیدند.

با این حال، در سال 1909، کیلبرن اسکات باشگاه ساموید انگلستان را تأسیس کرد، جایی که تصمیم گرفت نام این نژاد را به “ساموید” تغییر دهد. او این نام را به نام مردم محلی سامویدی که برای اولین بار این سگ ها را اهلی کردند، نامگذاری کرد.

جهت خرید تشویقی سگ کلیک کنید.

ملکه الکساندرا از طرفداران بزرگ ساموید بود

ملکه الیزابت کورگی های سلطنتی خود را دارد، شاه چارلز به خاطر اسپانیل هایش معروف بود، و امپراتورهای چین باستان پکنیز داشتند. همیشه سگ ها بهترین دوست انسان در طول تاریخ بوده اند.

ملکه الکساندرا از دانمارک، که در اوایل قرن بیستم به عنوان ملکه بریتانیا خدمت می کرد. او به دلیل داشتن سگ‌هایی مانند باست هاند، پاگ، اسپانیل ژاپنی، کولی و بسیاری دیگر به دوستدار بزرگ سگ ها معروف بود. با این حال، ملکه الکساندرا هیچ نژاد سگی را بیشتر از سگ ساموید دوست نداشت.
پس از دریافت این سگ به عنوان هدیه از تزار روسیه، او بلافاصله عاشق این نژاد شد! او با این که یک طرفدار پرو پا قرص بود، سعی کرد در مورد سگ ساموید آگاهی را ارتقا بدهد و حتی تا آنجا پیش رفت که یک پرورش دهنده شد سگ ساموید شد.در واقع، درصد زیادی از سامویدهایی که امروزه در بریتانیا و آمریکا یافت می شوند رامی توان به اسم سگ های الکساندرا پیدا کرد.

استقامت معجزه آسای آیکا

در ژوئن 2021 یک سگ ساموید به نام آیکا، از یک روستای دور افتاده در کشور روسیه در حالی که در بیرون از خانه بازی می کرد، گم شد.از این نوع اتفاق ها در همه جای دنیا همیشه اتفاق می افتد، اما جالبی این داستان جایی است که آن سگ در آنجا پیدا شد و همه را شوکه کرد.
حدود یک هفته بعد از گم شدنش، در حالی که یک کشتی یخ شکن در حال گردش در قطب شمال بود، آنها یک حیوانی عجیب و غریب را در دریا دیدند. همانطور که معلوم شد، آیکا سگ ساموید گم شده روی یخ دریا گیر کرده بود.
خدمه کشتی توسط نردبان به روی تکه یخ پایین رفت و توله سگ گمگشته با دیدن اولین انسانی که توی این مدت در دریا گیر کرده بود با خوشحالی تمام به سمت خدمه رفت.خدمه کشتی سگ را به روستای مجاور بردند و در نهایت به صاحبش ملحق شد.
تا به امروزصاحبان سگ هنوز نمی دانند که آیکا چطوری توانسته است آنقدراز خانه دور شود و روی یخ وسط دریا گیر کند.خوشبختانه، سگ های ساموید برای مقاومت در برابر دمای خشن قطب شمال ساخته شدند. اما با این وجود، استقامت آیکا چیزی جز یک معجزه نبود، اگر می‌خواهید سگ‌تان را به بیرون از منزل ببرید و دنبال باکس سگ ارزان هستید به این لینک مراجعه کنید.

خزهای با ارزش سگ ساموید

خزهای سگ ساموید یک کالای بسیار با ارزش بود برای صاحبین این سگ ها، ریزش مداوم موها ممکن است آزار دهنده باشد. با این حال، مردم سامویدی، آن را به عنوان هدیه ای از این سگ های شگفت انگیز می دانستند.

آنها از موهای سگ برای ساختن نخ استفاده می کردند که سپس برای مردم روستا به لباس گرمی تبدیل می شد . اگر خز به اندازه کافی خوب باشد که سگ ساموید را گرم نگه دارد، مطمئناً برای گرم نگه داشتن آدم ها کافی است.

در حقیقت، خز برداشت شده از سگ ساموید حدود 50 درصد گرمتر از پشم گوسفند معمولی است.
لطفا با خواندن این مطلب ایده ای نگیرید و سعی نکنید سگ ساموید خودتان را به خاطر خزهایش بتراشید چون بهتره بدانید با این کار موهای آنها را خراب خواهید کرد زیرا آنها به همان اندازه قبلی رشد نخواهند کرد.

جهت کسب اطلاع از قیمت غذای خشک سگ مونلو و مشاهده محصولات، کلیک کنید.

سایز سگ ساموید

قد نرها 53سانتیمتر تا 60 سانتیمتر و ماده ها 48 تا53 سانتیمتر ماده ها و نرها وزن بین 22 کیلوگرم تا 27 کیلوگرم وزن دارند.

انواع رنگ های ساموید

سگ ساموید دارای یک پوشش بیرونی صاف و یک لایه زیرین نرم و ضخیم است (که اغلب به آن پشم می گویند) که می تواند به رنگ های سفید یک دست، سفید و بیسکویتی، کرم یا بیسکویتی باشد که این خز ها به شدت ریزش می کند.

بهداشت سگ ساموید

سامویدها تقریباً هر هشت هفته یک بار یا هر زمان که در گل یا چیز بدبو غلت می‌زند (که این مورد بخاط بازیگوش بودنش احتمال زیادی دارد) نیاز به حمام دارد. حمام کردن ساموید نیز به زمان نسبتا زیادی نیاز دارد، زیرا خیساندن کامل خزها، شستشوی آن با شامپو و خشک شدن کامل آن فرآیند سریعی نیست.

حداقل سه یا چهار بار در هفته دندان های ساموید خود را مسواک بزنید تا رسوب و باکتری های موجود در آن از بین برود. اما این رو بیاد داشته باشید اگر می خواهید از بیماری لثه و بوی بد دهان جلوگیری کنید، مسواک زدن روزانه خیلی بهتر است.

اگر سگ شما به طور طبیعی ناخن هایش کوتاه نمیکند، شما به عنوان والد سگ ماهی یک یا دو بار این کار را انجام دهید تا از شکستگی دردناک و سایر مشکلات جلوگیری کنید. اگر موقع راه رفتن صدای خوردن ناخن آنها را روی زمین بشنوید، به این معنی است که وقتش رسیده که ناخن ها را کوتاه کنید.
این رو بخاطر داشته باشید که ناخن‌ های سگ دارای رگ‌ های خونی هستند، و اگر بیش از حد آن را کوتاه کنید باعث خونریزی میشود و ممکن است سگ شما دفعه بعد برای کوتاه کردن ناخن همکاری نکند. بنابراین، اگر در کوتاه کردن ناخن‌ های سگ تجربه ندارید، از یک دامپزشک یا گرومینگ بخواهید این کار را برای شما انجام دهند.

گوش او باید هر هفته از نظر قرمزی یا بوی بد چک شود که وجود این موارد می تواند نشان دهنده عفونت باشد. هنگامی که گوش های سگ خود را بررسی می کنید، آنها را با تمیز کنید تا از عفونت های احتمالی جلوگیری شود فقط به این موضوع توجه کنید که کانال گوش احتیاجی به تمیز کردن ندارد و فقط باید گوش بیرونی را تمیز کنید.

جهت اطلاع از قیمت غذای خشک سگ و مشاهده لیست محصولات، کلیک کنید.

 

تغذیه سگ ساموید

مقدار توصیه شده روزانه: 1.5 تا 2.5 فنجان غذای خشک با کیفیت در دو وعده غذایی است.

توجه: اینکه سگ بالغ شما چقدر غذا می خورد همه این ها به جثه، سن، هیکل، متابولیسم و ​​سطح فعالیت او بستگی دارد. سگ‌ها نیز مانند آدم ها، فردی هستند و همه آنها به یک مقدار غذای مشابه نیاز ندارند. این را میدانیم که یک سگ بزرگ جثه و بسیار فعال قطعا بیشتر از یک سگ کوچک جثه به غذای بیشتری نیاز دارد. کیفیت غذای سگی که خریداری می کنید نیز تفاوت ایجاد می کند – هر چه غذاي سگ بهتر باشد، نیاز های غذایی آن تکمیل تر است.

توله سگ های ساموید به رشد آهسته و پیوسته نیاز دارند. آنها را با یک رژیم غذایی با کیفیت با 22 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 15 درصد چربی تغذیه کنید.

فروشگاه چیوو این امکان رو برای شما فراهم کرده است تا بتوانید تمام آن چیزی که برای سگ خود نیاز دارید از آنجا فراهم کنید.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *