مقالات آموزشی, گربه

معرفی انواع گربه پرشین (طول عمر گربه + قیمت)

گربه پرشین

اگر قصد دارید یک گربه پرشین به خانواده خود اضافه کنید، یا قبلاً یک گربه پرشین داشته اید و یا اینکه فقط می‌خواهید درباره یکی از قدیمی ترین و معروف ترین نژادهای گربه جهان اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه این مطلب با حقایق جالب درباره گربه های پرشین آشنا می‌شوید و در این مقاله برخی از آنها را باهم بررسی می‌کنیم.

 

معرفی گربه پرشین و تاریخچه آن

گربه پرشین (Persian cat) یکی از نژادهای بسیار قدیمی است و متاسفانه گذشته نامعلومی دارند طبق تحقیقات به عمل آمده گربه پرشین کت هم اطلاعات نا مشخصی دارد. ولی با پژوهش های انجام شده مشخص شد که نژاد گربه پرشین در خاورمیانه به “گربه ایرانی”، و در ایران به “گربه شیرازی”، مشهور شده است، این گربه اولین بار در سال 1620 از ایران به ایتالیا برده شد و بعد از آن این نژاد در اروپا محبوبیت پیدا کرد و کشورهای ایتالیا و فرانسه آن را پرورش دادند.

اولین گربه پرشین در سال 1870 در نمایشگاه گربه در لندن انگلستان شرکت کرد. سپس در دهه 1900 میلادی به آمریکا برده شد. در سال 2015 دومین نژاد محبوب در آمریکا به گربه های پرشین تعلق گرفت. گربه های پرشین امروزی با گربه‌های اروپای غربی هم‌خانواده هستند.

گربه های پرشین دارای موی بلند هستند که از دو لایه دارند موهای زیرین که پوشش کوتاه و یک روکش بلند و ابریشمی که البته ریزش بسیار زیادی دارند! آن ها به دلیل داشتن صورت گرد و پوزه کوچکش یا به عبارتی صورت له شده اش شناخته شده است.

 

خلق و خوی گربه پرشین (پرشین کت)

 

نژاد گربه پرشین

 

این نژاد گربه بسیار زیبا و خاص درعین حال فوق العادع آرام و دوست داشتنی است. اگر به دنبال گربه ی پر جنب و جوش هستید گربه پرشین برای شما مناسب نیست به دلیل اینکه گربه اشرافی پرشین زیاد می‌خوابد! به نظر می‌رسد آنها از این همه زیبایی خود مطلع هستند و دوست دارد که همیشه مورد ناز و نوازش قرار بگیرند.

همانطور که می‌دانید پرشین یک گربه اشرافی است که بیش از هر نژاد دیگری نیاز به توجه دارد. دوست ندارد تنها بماند و حتی اعضای خانواده را دنبال می‌کند تا از آنها جدا نشود این حیوان خانگی بسیار وابسته است.

 

 

خصوصیات گربه نژاد پرشین

برخلاف بسیاری از گربه‌های دیگر، گربه‌های پرشین به پریدن در هوا یا حتی پریدن از روی مبلمان یا جاهای بلند شناخته شده نیستند. حتما برایتان سوال میشود که چرا؟ مسئله پاهای کوتاه آنهاست.

همه گربه ها دارای پاهای بلند که مناسب برای پریدن از زمین باشند نیستند. نژادهای پا کوتاه که به جز پرشین ها می‌توان به مانچکین ها و برخی از هیمالین ها اشاره کرد پرش های قابل توجهی ندارند. پاهای عقبی آنها کوتاه هستند و مانند سایر گربه ها به آنها قدرت کافی را برای پرش نمی‌دهد، بنابراین گربه های پرشین خود را معمولاً روی جاهای بلند نمی‌بینید.

با این حال، همه این مبحث ها نسبی هستند و همه این ها به این معنی است که کمتر احتمال دارد وارد آشپزخانه خود شوید و گربه پرشین خود را آنجا پیدا کنید که روی پیشخوان شما نشسته است.ولی همیشه این را بخاطر داشته باشید که صندلی‌ها یا چهارپایه‌ها را کنار پیشخوان نگذارید، یا حداقل آن‌ها به جایی نچسبانید، در غیر این صورت گربه پرشین شما ممکن است راهی برای رسیدن به جایی که به ظاهر دست نیافتنی است پیدا کند.

اگر در رابطه با تربیت گربه کافی ندارید ما در این مقاله به طور کامل به همه موارد پرداخته ایم، می‌توانید در مقالات دیگر مطالعه کنید.

جالبه بدونید که گربه پرشین در همه تاریخ گربه محبوبی به حساب آمده است و به جز والدین این گربه ها خانواده های سلطنتی، شخصیت های تاریخی و سلبریتی ها عاشق این گربه های مو بلند دوست داشتنی بودند و البته هستند.

برخی از شناخته شده ترین چهره های سرشناس جهان عبارتند از ملکه ویکتوریا ، فلورانس نایتینگل که در طول زندگی خود بیش از 60 گربه داشت. و مرلین مونرو که اسم گربه سفید دوست داشتنیشو میتسو گذاشته بود.

غذای بچه گربه چیست؟ به طور کامل در مورد اینکه به بچه گربه چه غذایی بدهیم در مقالات دیگر صحبت کرده ایم.

 

انواع گربه پرشین

از آنجایی که پرورش دهندگان بسیار زیادی وجود دارد، انواع بی شماری از این نژاد در سراسر دنیا هستند. امروزه انواع نژاد گربه پرشین با اسامی مختلفی وجود دارد که همه آن ها از خانواده پرشین کت هستند.

 

  • گربه پرشین عروسکی (Doll face)

 

گربه پرشین عروسکی

 

گربه های پرشین صورت عروسکی به عنوان قدیمی ترین نوع پرشین ها شناخته می‌شوند. این نوع از پرشین ها ویژگی های افراطی ندارند. طول بینی آن ها یک طول معمولی است که با بقیه صورتش متناسب است. بینی این گربه‌ها برخلاف پرشین های صورت فلت، کشیده تر و به سمت بیرون است به همین علت می‌توانند راحت‌تر از گربه‌های پرشین دیگر نفس بکشنند. همچنین آنها کمتر دچار لک شدن چشم و مشکلات تخلیه چشم می‌شوند.

معمولا مشکلات سلامتی که برای این نژاد تشخیص داده شده است را این نوع گربه کمتر با آنها دستو پنجه نرم میکنند.اما بهتر است این را به خاطر داشته باشیم، حتی اگر آنها مشکلات سلامتی زیادی را تجربه نمی‌کنند، هنوز هم یک نژاد با نگهداری بالا هستند. درست است که آنها ویژگی های صورت له شده را ندارند اما همچنان گربه پرشین صورت عروسکی نسخه قدیمی این نژاد هستند. گربه پرشین صورت عروسکی دارای مو های نرم، ابریشمی و بلند هستند. آنها در رنگهای گوناگونی عرضه می‌شوند.

جهت اطلاع از خرید مسواک و خمیر دندان سگ و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

  • گربه پرشین فلت

شناخته شده ترین نوع از گربه های پرشین برمیگردد به گربه صورت فلت که دارای ویژگی‌های قابل تشخیص تری هستند. همانطور که در مطالب بالاتر به آن اشاره شد در دهه 1950 یک جهش ژنتیکی باعث صافی صورت در این گربه ها شده است.

این گربه ها سر مربعی شکل، بینی کوچک و فک بلند دارند. آنها همچنین گونه های گرد و چشم های دایره ای بزرگی دارند. این ساختار صورت باعث می‌شود گربه های پرشین دچار مشکل تنفسی شوند. اگر گربه پرشین شو سرما خورده باشد، تنفس طبیعی برای این گربه ها تقریبا غیرممکن می‌شود. بسیاری از این پرشین ها آسم را تجربه می‌کنند. اغلب به نظر می‌رسد که بینی آنها مستقیماً بین چشمانشان قرار دارد.

گربه های پرشین فلت نژادی هستند که به نگهداری بیشتری احتیاج دارند. علاوه بر نظافت منظم موهای بلند آنها ، والدین آنها مجبورند به طور منظم چشمان این گربه ها را پاک کنند چرا که چشم آنها دارای مشکلات زهکشی است که اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند باعث لکه شدن موهای کنار چشم شود.

جهت کسب اطلاع از قیمت ناخن گیر گربه و مشاهده محصولات، کلیک کنید.

 

  • گربه پرشین چین چیلا

تنوع بسیار چشمگیری دارند. این گربه ها مو های ضخیم و پرپشتی دارند. در حالی که انواع گربه های پرشین تنوع رنگ مختلفی دارند اما بیشتر این گربه‌ها معمولاً سفید نقره‌ای هستند. چشم‌ها، لب‌ها و بینی عروسک‌ مانند آنها به رنگ سیاه پوشیده شده است. گربه چین چیلا دارای زیرپوش روشن و موهایی با رنگ‌های ظریف هستند و چشمان آنها به رنگ سبز یا آبی هستند. در رابطه با بیماری های سلامتی آنها باید گفت آنها مستعد بیماری کلیوی و مشکلات قلبی هستند و همچنین، گاهی اوقات صورت صافی دارند که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

جهت مشاهده صفحه محصولات ووم گربه و دریافت قیمت، کلیک کنید.

 

  • گربه پرشین اگزوتیک مو کوتاه

 

گربه پرشین اگزوتیک مو کوتاه

 

گربه اگزوتیک به گونه ای پرورش داده شد که گونه مو کوتاه یک گربه پرشین باشد. این گربه بازیگوش و دوست داشتنی صورتی صاف و چشمانی درشت دارند. برخلاف انواع موهای بلند، این گربه ها می‌توانند خودشان را مرتب کنند. متأسفانه این نوع گربه هم به دلیل ساختار صورتش باعث مشکلات بهداشتی مربوط به گربه های پرشین می‌شود. آنها اغلب در تنفس مشکل دارند و در بیشتر آنها نشانه هایی از مشکلات تخلیه مجرای اشکی دیده میشود. همچنین این گربه‌ها نسبت به پرشین های مو بلند بازیگوش‌تر هستند. آنها بسیار مهربانند و دوست ندارند تنها در خانه بمانند.

 

  • گربه پرشین هیمالین

نژاد گربه هیمالیا محبوب ترین گونه گربه پرشین است. این گربه برای اولین بار زمانی که یک پرورش دهنده نژاد پرشین و سیامی را تلاقی کرد توسعه یافت. این گربه ها به داشتن رنگ آمیزی سیامی و ویژگی های پرشین معروف هستند. همه گربه های این نژاد چشمان آبی نافذ دارند.

پرشین هیمالیا می‌توانند صورت صاف یا گرد داشته باشند. متأسفانه هیمالیایی های صورت صاف مشکلات سلامتی را که در سایر گونه‌های گربه پرشین مشاهده می‌شود، تجربه می‌کنند. گربه ها این نژاد عموما آرام هستند اما، آنها گاهی اوقات طبیعت بازیگوشی را نشان می‌دهند که از نژاد سیامی خود به ارث برده اند.

همچنین انجمن گربه ها ،گربه های پرشین را از نظر رنگ بندی به چند دسته تقسیم کرده اند که در ادامه به آن ها می‌پردازیم:

گربه های پرشین در تقسیم بندی خالص دارای موهای تک رنگی هستند. موهای آنها هیچ طرح و نشانی ندارد. آنها می‌توانند سفید، سیاه، نقره ای، آبی یا شکلاتی باشند.

نقره ای و طلایی: این نوع از گربه ها دارای موهای سفید در سرتاسر بدنشان هستند که با رگه هایی از نقره ای یا طلایی خط های زیبایی رو بدنشان نقش بسته شده است و در نزدیکی جاهایی مانند گوش ها و پنجه ها تیره میشود.

دودی و سایه دار: این پرشین ها دیدینی هستند. وقتی گربه یکجا نشسته است، به نظر می‌رسد که یک موی تک رنگ دارد. اما وقتی گربه شروع به حرکت می‌کند، موهای گربه باز می‌شود و یک ترکیب رنگ دیدنی را به نمایش میگذارد.

دو رنگ: در این دسته از پرشین ها دو یا چند رنگ همزمان دیده می‌شود.

جهت اطلاع از قیمت تشویقی گربه در انواع مختلف کلیک کنید.

 

نحوه نگهداری از گربه نژاد پرشین

 

نگهداری گربه پرشین

 

  • مراقبت از موهای گربه پرشین

این نژاد نسبت به سایر گربه‌ها به شسته شو و مراقبت و شانه کردن بیشتری نیاز دارد. مو گربه پرشین از خز بسیار ضخیم ساخته شده است که باید با شامپو مخصوص و شانه های مخصوص گربه ها، حمام و برس خورده شود.این محصولات زیبایی و بهداشتی مخصوص گربه پرشین را می‌تونید از چیوو تهیه فرمایید.

علاوه بر این، بهتر است موهای آن توسط یک متخصص گرومر اصلاح شود. راه اصلی برای لذت بردن از یک گربه پرشین بی عیب و نقص این است که از یک آرایشگر متخصص حیوانات خانگی استفاده کنید تا به طور مرتب خز آن را کوتاه کند. همچنین توصیه می‌کنیم یاد بگیرید که چگونه موهای گره خورده گربه خود را باز کنید.

  • بینی این نژاد از گربه را تمیز نگه دارید.
  • اشک چشم های گربه پرشین را به طور مرتب تمیز کنید.

 

طول عمر گربه نژاد پرشین چقدر است؟

عوامل زیادی در طول عمر گربه پرشین تاثیر گذار است. به طور مثال تغذیه و ورزش از مواردی هستند که به طول عمر گربه ها کمک می‌کند. به طور معمول این گربه بین 12 تا 15 سال عمر می‌کند ولی در کل به نحوه نگهداری از آن هم بستگی دارد.

 

قیمت گربه پرشین اصیل

قیمت گربه پرشین به عوامل بسیاری بستگی دارد. عواملی که در قیمت گربه پرشین نقش دارند عبارتند از: وزن، سن، جنسیت، نژاد و مدل آن می‌باشد که در تعیین قیمت این نوع گربه نقش دارد. برای خرید این گربه های بامزه و دوست داشتنی می‌توانید به پت شاپ های حضوری و آنلاین مراجعه کنید. پیشنهاد میکنیم قبل از خرید گربه پرشین، عکس های گربه پرشین را ببنید و اگر گربه مورد علاقه شما بود نسبت به خرید آن اقدام کنید.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله به شما درک بهتری از انواع گربه های پرشین داده باشد. در آخر میخوایم یک جمع بندی سریع انجام دهیم تا مطمئن شویم که هرآنچه نیاز دارید اینجا گفته شده است.

تنها یک نژاد گربه ایرانی وجود دارد. اما در طول سال ها، پرورش دهندگان انواع مختلفی از این نژاد را توسعه داده اند. در بین انواع گربه پرشین برخی از تمایزات در ساختار صورت پرشین ها دیده می‌شود. گربه های پرشین اصیل صورت گرد دارند. پرشین ها صورت فلت دارای صورت صافی هستند که به همان علت باعث بروز مشکلات سلامتی مختلفی می‌شود و بیشتر انواع پرشین ها از مشکلات تنفسی رنج می‌برد.

اگر قصد دارید گربه ای را بیاورید، قبل از تصمیم گیری در مورد گربه، حتماً درباره پرورش دهنده تحقیق کنید. اما اگر از یک پرورش دهنده معتبر گربتان را می‌گیرید در آخر به خودتان بستگی دارد که کدام نوع گربه پرشین را انتخاب می‌کنید.

سرویس آنلاین پت چیوو ارائه دهنده انواع غذای گربه و کنسرو گربه با امکان ارسال به سراسر کشور می‌باشد شما می‌توانید به راحتی سفارش خودتون رو ثبت کنید و در زمان کوتاه درب منزل خودتون تحویل بگیرید.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *