مقالات آموزشی, سگ

همه چیز درباره سگ پامرانین (مشخصات و نحوه نگهداری از آن)

سگ پامرانین

سگ پامرانین به دلیل شکل ظاهری و باهوش بودنش، در سراسر جهان جزو یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ است‌؛ اگر می‌خواهید که بیشتر با این نوع نژاد و نحوه نگهداری آن آشنا شوید، در این مقاله تا آخر همراه ما باشید.

 

مشخصات و خصوصیات مهم سگ پامرانین

سگ پامرانین بانشاط، بازیگوش، بی‌باک، کنجکاو، بادقت و همواره آماده برای ماجراجویی است؛ این نوع نژاد سگ، با صاحبان خود مهربان و بسیار صمیمی هستند اما ممکن است در برخورد با افراد ناشناس بسیار سروصدا کنند یا اصلا خجالت‌زده شوند و در گوشه‌ای قایم شوند. گاهی اوقات خود را خیلی بزرگ فرض می‌کنند و به حیوانات بزرگ‌تر از خود حمله می‌کنند؛ ممکن است در این مواقع به خود آسیب برسانند، بنابراین باید خیلی مراقب باشید.

خوب است بدانید که پامرانین‌ها می‌توانند نگهبان خوبی باشند چون به کوچکترین صدا یا چیزی که غیرعادی است، واکنش نشان می‌دهند و شروع به پارس کردن می‌کنند. این سگ‌ها خیلی زود حوصله خود را از دست می‌دهند و دوست ندارند زیاد در خانه بماند؛ پس سگ‌های پامرانین همراه خوبی برای پیاده‌روی هستند چون عاشق گردش و تفریح هستند. خوب است بدانید که سگ‌ پامرین به دلیل اینکه باهوش هستند خیلی سریع آموزش می‌بینند، فقط کافی است به‌درستی با آن‌ها رفتار کنید.

موضوع جالب توجه در مورد سگ‌های پامرانین این است که اگر آن‌ها را به حال خودشان رها کنید، آن روی سلطه طلب خود را رو می‌کنند و خودسر و سرکش می‌شوند که کنار آمدن با آن در این شرایط بسیار سخت است؛ آن‌ها هنگام راه رفتن، همانند یک اسب مغرور سر خود را بالا می‌گیرند و راه می‌روند.

جهت خرید قلاده سگ در انواع مختلف (با بهترین قیمت)، کلیک کنید.

 

مشخصات ظاهری پامرانین

سگ‌های پامرانین، ظاهری هوشیار و خندان دارند و حتی خشم آن‌ها هم بسیار جذاب و دل‌نشین است؛ این نوع نژاد، موهای بسیار متراکم و حجیمی دارند و بدنشان توسط دو لایه پشم پوشیده شده است که لایه اول کوتاه‌تر و نرم‌تر بوده و لایه دوم کمی زبرتر و بلندتر است.

از دیگر ویژگی‌های ظاهری این سگ‌ها، می‌توان به دم گرد، اندام مربع شکل، گوش‌های کوچک و قدم‌های بلند و باشکوه اشاره کرد؛ یکی از دلایلی که باعث شده است پامرانین‌ها جزو زیباترین سگ‌های دنیا شناخته شوند، این است که آن‌ها در هر طرح و رنگی که تصور کنید وجود دارند.

این سگ‌ها دارای رنگ‌های متنوعی مانند قرمز، نارنجی، سفید، کرم، قهوه‌ای، آبی و سیاه که رایج‌ترین رنگ آن است؛ پامرانین‌ها معمولا در ٧ تا ١٠ ماهگی به بلوغ می‌رسند. این سگ‌های زیبا دارای یک تا سه کیلوگرم وزن هستند؛ وزن سگ پامرانین بستگی به نوع نر یا ماده بودن آن بستگی دارد و ممکن است نوع سگ پامرانین هم در تعیین این وزن نقش داشته باشد.

 

انواع نژاد سگ پامرانین

سگ پامرانین به دلیل شکل ظاهری به چند دسته تقسیم شده است که در ادامه با انواع سگ پامرانین آشنا می‌شوید.

 

پامرانین روباهی

هنگامی که یک سگ پامرانین روباهی را مشاهده می‌کنید، فکر می‌کنید که در حال تماشای یک روباه بامزه و کوچک هستید؛ این نوع سگ پامرانین، جمجمه گرد و گنبدی شکلی دارد و با پوزه‌ی کشیده و اندکی بلند و داشتن گوش‌های مثلثی کوچک، باعث شده است که به روباه شباهت داده شود و به همین دلیل این نوع سگ پامرین را روباهی می‌نامند.

 

پامرانین روباهی

 

جهت دریافت غذای خشک سگ فله با بهترین قیمت، کلیک کنید.

 

 

پامرانین خرسی

یکی از انواع نژاد سگ پامرانین می‌توانیم به نژاد سگ پامرین خرسی اشاره کنیم. پامرانین‌های که صورتی خندان‌تر و پوزه کوچکی دارند و دارای پوششی حجیم‌تر یا به شکل دیگر تپل هستند، سگ پامرانین خرسی می‌گویند؛ به دلیل اینکه پامر خرسی، جمجمه گردتر و پوزه کوتاه‌تری دارد، فاصله بین دو چشمش کمتر از بقیه پامرین ها است.

 

پامرانین خرسی

 

حتما بخوانید: بستنی خانگی برای سگ

پامرانین عروسکی

یکی دیگر از انواع نژاد سگ پامرانین، سگ پامرانین عروسکی است که از نظر ظاهری، چهره‌‌ای میان صورت پامر خرسی و پامر روباهی دارد؛ این نوع سگ پوزه‌ای بلندتر از پامر خرسی دارد اما همانند پوزه پامر روباهی تیز نیست بلکه پهن و صاف است.

تنها تفاوت این سگ‌ها، در شکل ظاهری پوزه آن‌ها است؛ امروزه سگ پامر عروسکی سفید رنگ به دلیل داشتن ظاهری همانند عروسک، در میان مردم محبوب و بسیار جذاب است.

 

پامرانین عروسکی

 

جهت خرید خوراک سگ و مشاهده محصولات کلیک کنید.

 

 

سگ پامرانین استاندارد

سگ پامرانین استاندارد، به‌عنوان یک نژاد اصیل سگ پامرانین شناخته می‌شود؛ این نوع سگ دارای ارتفاع و وزن استاندارد است، به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود.

 

 

نکات نگهداری سگ پامرانین

نگهداری از حیوانات خانگی مسئولیت بزرگی را به همراه دارد، هر زمانی که یک توله پامرانین را به سرپرستی قبول کردید، باید همانند زمانی که یک کودک نوپا دارید از سگ پامرانین نگهداری کنید، خانه را برای محافظت از او ایمن کنید‌؛ بیشتر توله‌ها در زمانی که در حال دندان درآوردن هستند، عاشق جویدن وسایل هستند، برای تهیه وسایل سگ می‌توانید از این لینک اقدام کنید.

بنابراین بهتر است در چنین مواقعی، جویدنی‌ها را دور از دسترس توله قرار دهید؛ توجه کنید که تمامی مواد شیمیایی را در کمدها نگه دارید و حتما پس از استفاده، درب آن را محکم ببندید.

فراموش نکنید که کیسه‌های زباله را دور از دید و دسترس توله پامرین قرار دهید؛ برخی از گیاهان برای سگ پامرانین سمی هستند که حتما بايد در مورد این گیاهان تحقیق کنید و در صورت وجود آن در محیط، حتما آن را از دسترس خارج کنید.

می‌توانید از اسباب بازی‌های سگ که مخصوص جویدن هستند، استفاده کنید؛ فقط این اسباب بازی‌ را طبق اندازه و سن پامرانین تهیه کنید تا حواسش را از وسایل شخصی خود منحرف کنید. به طور کلی نگهداری از سگ پامرانین نسبت به دیگر نژاد ها کمی سخت تر است و نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارد.

جهت خرید اسباب بازی سگ و یا مشاهده لیست محصولات آن، کلیک کنید.

 

خوب است بدانید که انواع سگ‌های پامر، دستگاه گوارشی همانند دستگاه گوارشی گرگ دارند؛ فرقی ندارد که سگ شما چند سالش باشد یا اصلا چند کیلو باشد، تغییری در این مورد به هیچ‌عنوان به وجود نمی‌آید.

بنابراین بهتر است به جای غذاهای فرآوری‌شده که به مرور زمان برای سگ مشکلاتی ايجاد می‌کند، از غذاهای خام و طبیعی استفاده کنید. برای آن‌ها، غذای خام طعم بهتری دارد؛ مواد اولیه غذاهای خام ساده‌تر و برای سلامتی آن‌ها بسیار مفید است؛ مصرف سگ از این دسته غذا، باعث می‌شود که موهای زیبا و براقی داشته باشد و حتی خرید این غذا برای شما به‌صرفه‌تر است.

اگر می‌خواهید از غذاهای خام بسته‌بندی شده و پلت به او دهید، حتما اطمینان حاصل کنید که گوشت به‌کار رفته سالم باشد و دارای افزودنی یا موادی که نمیشناسید نباشد؛ توجه کنید که از دادن دانه‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی خودداری کنید.

به طور کلی همان‌طور که برای خودتان مهم است که چه غذایی می‌خورید، باید مراقب غذای این سگ کوچولو و پشمالوی خود هم باشید. خوب است بدانید که سگ‌های پامرانین موریزی دارند، البته این موضوع برای سرپرست این نژاد، مسئله دشوار و بزرگی نیست، چون پامرانین‌ها سگ‌های خیلی کوچکی هستند؛ اکثرا در مواقعی که تغییر فصل رخ می‌دهد، موریزی بیشتری را در این نوع سگ‌ها مشاهده می‌کنید.

این ریزش مو را می‌توانید با مراقبت و رسیدگی به حداقل میزان برسانید؛ سگ‌های پامرانین دارای دو لایه پوشش هستند و بدنشان از موهای زیادی پوشیده شده است‌. بنابراین حتما چند بار در هفته، موهای آن‌ها را برس بکشید‌؛ برای انجام این کار به زمان زیادی احتیاج ندارید و برای این کار از یک برس متوسط کمک بگیرید که به‌ راحتی عمق موها را شانه کنید و سگ آسیب نبیند.

این کار را در طول هفته سه بار انجام دهید تا موها گره نخورند و ریزش موها به حداقل برسد. می‌توانید سگ پامر را در ماه یکبار به حمام ببرید و توجه کنید که بیشتر از یکبار این کار را انجام ندهید که باعث خشکی پوست آن‌ها می‌شود؛ برای حمام از یک شامپوی ملایم که مخصوص سگ‌ها است، استفاده کنید.

 

جهت خرید پرزگیر و برس سگ و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

تربیت و آموزش سگ پامرانین

از آن‌جایی که سگ‌ پامرین لجباز و کمی خودرای هستند، اگر از زمان تولگی به درستی تربیت نشوند، در سنین بالاتر به یک پامرانین لجباز و کله شق تبدیل می‌شوند که هرکاری که مطابق میلشان باشد انجام می‌دهند؛ بنابراین به محض اینکه یک توله پامرانین خریداری کردید، تربیت و آموزش آن را شروع کنید.

بهترین زمان برای تربیت سگ پامرانین، سن تولگی یعنی سن ٧ هفتگی تا یک سالگی است؛ مربیان سگ به این سن، زمان طلایی یا گلدن تایم تربیت سگ می‌گویند.

 

آموزش سگ پامرانین

 

  • آموزش جای دستشویی

توجه داشته باشید که اگر توله پامرین شما دوماهه است، برای یادگیری مکان صحیح دستشویی هنوز کوچک است؛ چون در این سن هنوز کنترل مثانه به حالت ارادی خودش در نیامده است و باید زمانی که توله از این سن گذشت با صبر و حوصله و لحنی محکم، آموزش مکان صحیح را برای دستشویی کردن شروع کنید.

برای انتخاب مکان صحیح، بهتر است به‌ مکانی که بیشتر در آن‌جا دستشویی کرده توجه کنید و آن‌جا را انتخاب کنید؛ چون معلوم است سگ به آن‌جا علاقه دارد و در این صورت سگ راحت‌تر آن مکان را قبول می‌کند. و همچنین می‌توانید به کمک قطره ادرار سگ راحت تر به او آموزش دهید.

 

حتما بخوانید: انتخاب اسم برای سگ

 

  • آموزش پارس نکردن

يکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی که باید حتما به پامرانین خود یاد دهید، آموزش پارس نکردن یا ساکت شدن است؛ نژاد پامرانین جزو سگ‌های پرحرف هستند و به دلایل گوناکونی مانند حس خطر یا محافظت از شما، بی‌حوصلگی، هیجان‌زده شدن، متوجه کردن شما به صدا یا چیزی و… ممکن است پارس یا واق‌واق کنند.

توجه کنید که هیچ‌وقت نبايد به‌خاطر پارس کردن او را دعوا یا تنبیه کنید، بلکه باید هر زمانی که به حرف شما گوش داد ساکت شد، به او یک جایزه بدهید تا برای گوش دادن به حرف شما تشویق شود؛ کافی است در زمان‌های که سگ شروع به پارس کردن کرد، دستور ساکت شدن به او دهید و زمانی که ساکت شد به او جایزه را بدهید تا بداند که با گوش دادن به حرف شما جایزه می‌گیرد.

تنها چیزی که در تربیت سگ پامرانین باید به آن توجه کنید، این است به هیچ‌عنوان اجازه ندهید افراد دیگر به او دستور یا با او بد رفتاری کنند و به هیچ‌وجه او را به‌ دلیل گوش ندادن به حرف شما، تنبیه نکنید و سعی کنید دستور را با قاطعیت تکرار کنید تا سگ متوجه اشتباه خود شود.

 

حتما بخوانید: انواع سگ پودل

 

بیماری های سگ پامرانین

اغلب سگ‌هایی که جثه کوچک دارند، در سلامتی خود با مشکلات اساسی روبه‌رو می‌شوند که پامرانین‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ اکثر پامرانین‌ها زندگی طولانی و سالمی دارند، ولی ممکن است تحت‌تأثیر بسیاری از بیماری‌های شایع در میان سگ‌های کوچک، قرار بگیرند. در ادامه با برخی از مشکلات و بیمارهای سگ پامرانین، آشنا می‌شوید.

 

  • بیماری لثه و دندان

سگ‌های پامر، دهان بسیار کوچکی دارند؛ بنابراین اگر زمانی به بیماری دهان یا لثه دچار شوند، به وضوح دیده می‌شود.
کوچک بودن فک این نوع سگ‌ها، باعث تراکم و چسبیدن بیش از حد دندان‌ها به‌هم می‌شود‌؛ چسبیدن بیش از اندازه دندان‌ها به‌هم باعث می‌شود که هنگام جویدن، غذا در لای دندان‌ها گیر کند و بماند.

اگر غذا در میان دندان‌های سگ باقی بماند و شما به طور مرتب دندان‌های آن را مسواک نزنید، پلاک برروی دندان ایجاد می‌شود؛ مسواک نزدن روزانه، می‌توان برای سگ مشکلاتی مانند التهاب لثه، پریودنتیت یا از بین رفتن دندان به وجود بیاورد. علاوه بر مسواک زدن دندان‌ها، باید از دادن وعده‌های نشاسته‌ای و شیرین پرهیز کنید.

 

طبق یک برنامه زمانی مشخص باید واکسن های مورد نیاز را توسط دامپزشک او تزریق کنید برای اطلاعات بیشتر در رابطه با واکسن سگ این مقاله را بخوانید.

 

  • هیپوگلیسمی

یکی از شایع‌ترین مشکلات برای سلامتی پامرانین‌ها، هیپوگلیسمی است؛ هیپوگلیسمی، حالت افت غیرطبیعی قندخون است. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد درگیری سیستم عصبی شود که در نتیجه باعث می شود سگ تشنج کند یا حتی به کما رود.

اگر سگ به حمله هیپوگلیسمی دچار شد، باید به سرعت آن را تحت درمان قرار داد؛ چون حتی اگر به یک مورد خفیف هیپوگلیسمی گرفتار شده باشد، ممکن است به سیستم عصبی آن آسیب برسد یا حتی ممکن است آسیب دائمی مغز را به وجود بیاورد.

 

  • کلاپس تراشه

حالت کلاپس تراشه در سگ‌های کوچک مانند پامر، شی هوا هوا (چی‌واوا) یا پودل‌های بسیار کوچک رخ می‌دهد‌؛ البته ممکن است این حالت در سگ‌هایی هم که اضافه وزن دارند، رخ دهد. نای یا تراشه، از حلقه‌های غضروفی تشکیل می‌شوند؛ زمانی که این حلقه‌ها سفتی حالت عادی خود را نداشته باشند، روی هم قرار می‌گیرند و کلاپس یا تنگی ایجاد می‌کنند.

نشانه‌های این مشکل، تنفس سخت و سرفه شدید است که با فشار و استرس بدتر می‌شود؛ ممکن است زمانی که سگ در حال خوردن یا نوشیدن است، دچار سرفه شود. اگر متوجه چنین مشکلی در سگ خود شده‌اید، نباید سگ را در موقعیت‌های استرس‌زا قرار بدهید؛ تا زمان مراجعه به دامپزشک، از داروهای برونکودیلاتور برای درمان سرفه خفيف تا متوسط استفاده کنید.

بهتر است برای محافظت از گلوی سگ، به‌جای قلاده گردنی از قلاده کمری استفاده کنید تا فشار کمتری به مسیر تنفس سگ وارد شود؛ در مواقعی که این مشکل پیشرفت کرده باشد، باید برای رفع آن جراحی صورت بگیرد.

جهت اطلاع از لیست قیمت پارک سگ و مشاهده لیست محصولات، کلیک کنید.

 

  • بیماری مزمن دریچه ‎ای

سگ‌های با جثه کوچک مانند پامرانین، اکثرا به بیماری قلبی دچار می‌شوند که معمولا علت دچار شدن به این بیماری، ناشناخته است؛ در چنين بیماری در دریچه‌های قلب، تغییرات دژنراتیو رخ داده می‌شود و لبه‌ی دریچه‌ها ضخیم و شکل آن دچار تغییر می‌شود.

لبه‌های آزاد دریچه‌ها، نمی‌توانند به خوبی با هم تماس بگیرند؛ همین باعث کاهش عملکرد قلب و خروجی آن می‌شود. این بیماری، پیشرونده و مزمن است که بدون درمان می‌تواند نارسایی احتقانی قلب را هم به‌ وجود بیاورد.

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

یک نظر در “همه چیز درباره سگ پامرانین (مشخصات و نحوه نگهداری از آن)

  1. حکیم عظیمی گفت:

    سگ آپارتمانی بسیار باهوش میباشد ولی بسیار ریزش مو دارد که احتیاج به مراقبت زیاد دارد مثل آرایشگاه و پرس کشیدن و ناخن گرفتن و مسواک زدن و روزی دو ساعت احتیاج به بازی کردن و آموزش دارد ، به غیر از این مسایل سگ خوبی میباشد که بهداشت خود را خیلی بعد از آموزش رعایت میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *