مقالات آموزشی

حیوانات خانگی مناسب چه کسانی است؟

حیوانات خانگی مناسب چه کسانی است؟
در این مقاله متوجه میشویم حیوانات خانگی مناسب چه کسانی است؟ همه ما میدونیم که داشتن حیوانات خانگی برای ما لذت بخش است ولی داشتن حیوان خانگی یعنی شروع مسئولیت و وقت گذاشتن ،که طبیعتا شامل نظافت ،بازی کردن ،آموزش و… می باشد.به طور کلی نگهداری از حیوانات خانگی دارای مسئولیت است که در اصل بستگی به نوع حیوان ،گونه و نژاد دارد.به طور مثال داشتن یک پرنده به مراتب از داشتن یک گربه و گربه به مراتب از داشتن یک سگ راحت تره پس اگر ما سگ دوست داریم اول باید ببینیمشرایط نگهداری که شامل مدت زمانی که برای سگ وقت میزاریم می شود را داریم یا نه ؟حالا اگر جواب نه هست میتونیم از پرنده یا گربه که وقتکمتری نیاز دارن نگهداری کنیم.
بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست

نکته ای که قبل از نگهداری از باید به آن توجه کرد تا حیوانات خانگی مناسب را انتخاب کنیم:

پیش از اینکه سراغ انتخاب حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان بروید باید شرایط خودتان را مشخص کنید. کودک دارید؟ کودکتان چند ساله است؟ حساسیت خاصی دارد؟ بیشتر روز بیرون از خانه هستید یا نه؟ و سوالاتی از این قبیل که باید پیش از انتخاب بهترین حیوان خانگی از خودتان بپرسید.

اما این‌ها تنها معیارهای تاثیرگذار در انتخاب حیوان خانگی نیستند. شما باید قوانین ساختمان را در نظر بگیرید. در قرارداد خرید یا اجاره برخی آپارتمان‌ها قید شده که نگهداری از بعضی حیوانات خانگی، مثلا سگ، ممنوع است. ممکن است صاحب‌خانه به خاطر سر و صدای برخی حیوانات، اجازه‌ نگهداری از آن‌ها را در آپارتمان به شما ندهد. اگر هم چنین حیواناتی را نگهداری کنید دیر یا زود شکایت همسایه‌ها بلند می‌شود و مطمئن باشید صاحب‌خانه طرف آن‌ها را می‌گیرد. پس بهتر است از این اتفاق پیشگیری کنید.

مشکلات حیوان خانگی

از دیگر مشکلات داشتن حیوان خانگی  میتونیم به جمع کردن ادرار و مدفوع اشاره کنیم که در سگها این کار مشکلتر است چون نسبت به نژاد و جسه و

خوراک بیشتر دستشویی میکنند تا گربه ، و نظافت سگها کار مشکلتری هست نسبت به گربهو از طرفی داشتن گربه نیاز به آموزش و نظافت خاصی

ندارد.

نگهداری یک حیوان خانگی تصمیم آسانی نیست. اگرچه مزایای عاطفی غیرقابل انکاری وجود دارد، با این حال، حیوانات خانگی به زمان، درک و آموزش نیاز دارند. به خصوص اگر کودک داشته باشید، صرف زمان برای نگهداری حیوانات، دشوار است.

خطرات حیوانات خانگی

زمانی که شما تصمصیم می گیرید که یک حیوان خانگی مثل سگ، گربه و یا هر حیوان دیگر داشته باشید، خوب است بدانید که برخی از این حیوانات می توانند ناقل بیماری به انسان ها باشند.

برای خرید غذای سگ در انواع مختلف اعم از غذای خشک سگ در برندهای مختلف به فروشگاه چیوو بروید.

 

بیماری های خطرناک منتقل شده از حیوانات خانگی به انسان

عفونت قارچی

عفونت قارچی که به شدت مسری است و عامل آن می تواند بدون میزبان زنده بماند ، از حیوان به انسان انتقال می یابد.

کرم های لوله ای

شایع ترین انگل های داخلی در گربه ها کرم های لوله ای هستند که تا 10 سانتی متر رشد می کنند. گربه های مسن تر با خوردن جوندگان آلوده به کرم لوله ای آلوده می شوند و بچه گربه ها از طریق شیر مادر آلوده می شوند. این کرم سالانه 10 هزار کودک را از طریق گربه ها، مبتلا می کند و در صورت ابتلا سبب نابینا شدن انسان می شود.

کرم های هوک

کرم های هوک که در پوشش روده سگ زندگی می کنند و تخم های این کرم در مدفوع حیوان وجود دارند . این کرم ها سبب خونریزی و مرگ توله سگ می شوند . اگر پا برهنه در محیط باز قدم بزنید این کرم ها میتوانند از طریق پوست از مدفوع حیوان به انسان منتقل شود.

بیماری Giardia

عامل بیماری Giardia در رودخانه و دریاچه ها زندگی می کند و سبب ابتلا سگ ها به این بیماری می شود.

کمپیلوباکتر

شایع ترین بیماری اسهال ، کامپیلو باکتر است، که این باکتری میزبان خود را از میان حیوانات انتخاب می کند و انتشار آن از طریق بچه گربه، توله سگ، اسب ها، خرگوش ها، و پرندگان جوان است.

مزایا و معایب گربه

ولی مشکلی که اغلب گربها دارن عادت بد غذایی هست و مثل سگها هر غذایی را نمیخورند  و دید گربه به انسانها دید رئیس به کارمند هستش بر خلاف

سگها ، و به نسبت نگهداری از گربه و نگهداری از پرنده یا اکواریم یا حیوانات کوچکتر مثل همستر کار خیلی راحت تری است و این را باید در نظر داشت

که قبل از گرفتن حیوان خانگی این مسائل را در نظر داشته باشیم که دچار واگذاری و یا ناهنجار کردن حیوان مخصوصا در سگ ها نشويم.

 

جهت خرید تشویقی گربه در انواع مختلف کلیک کنید.

 

اولویت نگهداری

پس به ترتیب اولویت کسانی که زمان کافی دارند تا کامل خودشون رو وفق حیوان خانگی کنند میتونند برای خودشون سگ رو انتخاب کنند و بعد از اون

گربه ها که نیاز به زمان گذاشتن کمتری دارند و بعد هم  پرنده ها و جوندگان کوچک اما خب همه این نکته رو باید در نظر بگیریم که حیوانات خانگی

قطعا درحد خودش کثیف کاری داره و قطعا نیاز به مراقبت ونگهداری داره و در کل مسئولیت داره.

 

حتما بخوانید: واکسیناسیون گربه

 

انتخاب حیوانات خانگی مناسب؟

با ایده های و دانسته های قبلی و پیش فرض خداحافظی کنید. ممکن است از ظاهر یک حیوان خانگی خاص خوشتان بیاید اما این بدان معنا نیست که آن ها برای شما مناسب هستند. هر حیوان خانگی شخصیت خاص خود را دارد.

اکثر مردم فکر می کنند همه حیوانات خانگی کوچک برای کودکان عالی هستند اما همیشه اینطور نیست. برخی از حیوانات خانگی، از جمله همستر و چینچیلا، در طول شب فعال هستند. حیوانات خانگی مانند جربیل و موش سریع و چابک هستند، بنابراین کنترل آن ها بدون فشار زیاد برای کودکان سخت است.

در مورد حیوانی که قصد دارید به خانه خود بیاورید، اطلاعات کسب کنید. در مورد عادات، نیازها، مراقبت ها و درمان ها و تغذیه او بدانید. با افرادی که حیوان خانگی مشابه حیوان مورد نظر شما را پذیرفته اند، صحبت کنید و از آن ها مشاوره بخواهید.در ادامه به اختصار به نکاتی که برای انتخاب هر حیوان باید توجه داشته باشید، ارائه شده است.

 

توله سگ یا سگ

سگ ها موجوداتی بسیار اجتماعی هستند. آن ها دوست ندارند که همیشه بیرون از خانه بمانند یا در حیاط به زنجیر بسته شوند. اگر به فکر تهیه سگ هستید، مطمئن شوید که می توانید چندین ساعت در روز را با او سپری کنید.

همچنین با دقت بررسی کنید که چه نوع سگی را انتخاب کنید. فرزندخواندگی توله سگ یک تعهد بزرگ است، زیرا شما نمی توانید یک توله سگ را در تمام روز تنها بگذارید. اکثر توله سگ ها باید هر دو ساعت یک بار دستشویی کنند. همچنین، برای مشارکت در زندگی، باید به توله سگ ها مهارت های آموزش خانه و ابتدایی مانند “نشستن”، “ماندن” و “آمدن” را یاد داد. اگر توله سگ ها به درستی تربیت یا اجتماعی نشوند، ممکن است خجالتی و ترسو شوند.

جهت مشاهده لیست محصولات و یا خرید قلاده سگ کلیک کنید.

 

بچه گربه یا گربه

برخلاف نظر رایج، بسیاری از گربه ها حیوانات اجتماعی هستند و به توجه نیاز دارند. اگرچه به اندازه سگ ها به مراقبت و توجه نیاز ندارند، اما به بازی و ناز و نوازش روزانه نیاز دارند. شما باید روزانه با گربه خود وقت بگذرانید، تا به جای یک گربه کسل، یک گربه خوشحال داشته باشید.

مطمئن شوید که پول کافی برای نگهداری از گربه دارید. هزینه های مراقبت از گربه شامل: غذا، اسباب بازی، ظرف خاک گربه و هزینه های دامپزشکی است. در اینجا چند نکته که باید قبل از پذیرش گربه بدانید، آورده شده است:

  • گربه ها در مورد خاک و ظرف خاک خود بسیار حساس هستند، بنابراین تمیز و تازه نگه داشتن ظرف بستر مهم است.
  • گربه ها می توانند تا 15 سال یا بیشتر عمر کنند، بنابراین اگر بچه گربه را به فرزندی قبول کنید باید آماده نگهداری از آن در طولانی مدت باشید.

پرنده ها

پرندگان موجوداتی جذاب و زیبا هستند، اما مراقبت از آن ها آسان نیست. آن ها حیواناتی باهوش و اجتماعی هستند که نیاز به توجه زیادی دارند. قبل از اینکه یک پرنده به خانواده خود اضافه کنید، مطمئن شوید که مایل هستید هر روز با دوست پردار خود وقت بگذرانید. همچنین در طبیعت، پرندگان حیواناتی هستند که به صورت دسته ای باهم زندگی می کنند. بنابراین اگر به فکر خرید پرنده هستید، ممکن است نیاز باشد دو پرنده باهم تهیه کنید. زندگی به تنهایی در قفس، زندگی مطلوب پرنده نیست.

جهت مشاهده و دریافت ظرف آب و غذا گربه در انواع مختلف، کلیک کنید.

 

اگر از حیوان خانگی نگهداری می کنید ، این توصیه ها را جدی بگیرید :

  • حیوان را زمان مناسب بودن هوا در خارج از خانه نگه دارید واگر کودکتان آلرژی دارد ، به او اجازه ندهید نزدیک حیوان شود.
  • برای کاهش گردش مواد آلرژی زا در سراسر خانه از صافی هوا یا تهویه مطبوع استفاده کنید.
  • خانه را با جارو کردن مداوم، گردگیری و شست وشو تمیز نگه دارید.
  • دستهایتان را پس از هر بار تماس با حیوان بشویید.
  • روزانه فضولات سگ و گربه را با دستکش های مخصوص جمع کنید.
  • برای جلوگیری از بسیاری از بیماریها حیوان را مرتب نزد دامپزشک ببرید.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *