مقالات آموزشی

معرفی بهترین نوع کنسرو سگ

مقدمه

چکار کنم سگم سالم باشد؟ چه باید بخورد که سلامتیش ضمانت شود؟ مواد مغذی لازم در غذای سگ چه هستند؟ چه نوع غذاهایی در برنامه غذایی سگ مناسب است؟ آیا کنسرو سگ خوب است؟ تمامی این سوالات، سوالاتی هستند که در ذهن نگهدارنده‌ سگ خانگی متبادر میشوند. پاسخ این سوالات قطعا در روند حفاظت و نگهداری مناسب سگ راهگشا هستند و در انتها موجب سلامت کامل سگ می‌شوند.

غذای سگ‌ها با توجه به میزان رطوبت به سه دسته مرطوب، نیمه مرطوب و خشک تقسیم می‌شوند. با دانستن مواد لازم برای ایجاد یک رژیم غذایی مفید و کم‌ ضرر برای سگ و دانستن میزان اینگونه مواد در کنسرو سگ، می‌توان تصمیمات بهتری در انتخاب غذای سگ گرفت. با ما همراه باشید تا به جواب سوالاتتان برسید!

کنسرو سگ و محتویات آن

به آن دسته از غذای سگ که در کنسرو است، کنسرو سگ می‌گویند اما اصل ماجرا فراتر از این تعریف ساده است. کنسرو سگ را کنسرو مرطوب سگ نیز می‌گویند. علت آن هم رطوبت بسیار بالای آن است ( حدودا بین ۷۰٪ تا ۸۰٪). محتویات این کنسروها شامل گوشتی که آرام آرام پخته شده (casserole) و تکه‌های گرد گوشت (meatloaf) است که درون آبگوشت ژله مانند هستند. پس از فراهم‌آوری مواد مذکور، درب قوطی‌ها مهر و موم می‌شوند و در دمای معینی که ضامن سلامتی سگ باشد استریل می‌شود. آبگوشتی که گوشت را در خود جای داده است، حاوی مواد معدنی، حبوبات و ویتامین‌ها است. به عبارتی دیگر، کنسرو سگ، پروتئین را از گوشت می‌گیرد و همچنین ویتامین‌ها، مواد معدنی و حبوبات موردنیاز سگ را از آبگوشتی که درمرحله دوم آماده‌سازی کنسرو اضافه می‌شود، به دست می‌آورد.

نکته حائز اهمیت این است که تنها غذاهای با رطوبت ۷۰ درصد به بالا به کنسرو تبدیل می‌شوند‌ و غذاهایی که در حیطه غذاهای خشک (با رطوبت حدودا ۶٪ تا ۱۲٪) و غذاهای نیمه خشک (با رطوبت حدودا ۱۵٪ تا ۳۰٪) هستند به کنسرو تبدیل نمی‌شوند.

کنسرو سگ پرنس طعم گوشت وزن ۴۱۵ گرم

  • حاوی گوشت گاو تازه
  • مناسب برای سگ های بالغ
  • حاوی پروتئین بالا
  • ساخته شده از مواد طبیعی
  • حاوی مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای سگ

مزایای استفاده از کنسرو سگ

همانطور که ذکر شد، میزان رطوبت بالایی در کنسرو سگ موجود است که مهمترین عامل تمایز کنسرو سگ با سایرغذاهای سگ است. در این بخش به معرفی چند نکته حائز اهمیت از مزایای مصرف کنسرو سگ می‌پردازیم.

الف ) سگ‌ها پس از خوردن کنسرو، به آب کمتری نیاز دارند؛ چراکه رطوبت موجود در کنسرو‌ها نیاز به آب در بدن سگ را کاهش می‌دهد.

ب ) کنسرو سگ با توجه به وجود آبگوشت و گوشت‌های غوطه‌‌ور در آن، بسیار نرم‌تر از غذای خشک یا نیمه خشک است و به همین دلیل کنسرو سگ برای سگ‌هایی که دندان از دست داده‌اند و یا دهان کوچک‌تری دارند بسیار مناسب است.

ج ) به علت آب موجود در کنسرو، تکه‌های گوشت کمی بزرگتر می‌شوند که برای سگ‌هایی با فک نامنظم، جویدن را راحت‌تر می‌کند.

د )‌ به علت رطوبت زیاد، سگ هایی که مشکلات کلیوی دارند بهتر است از کنسروها تغذیه کنند. زیرا فشار کمتری به کلیه‌ها و مجاری‌ ادراری وارد می‌شود.

ه ) با استفاده از کنسرو‌ها، می‌توان سگ‌هایی که اضافه وزن دارند را با رژیمی سالم، لاغرتر کرد. زیرا حجیم بودن مواد در کنسروها باعث می‌شود که سگ احساس پر شدن معده خود را داشته باشد و کمترغذا بخورد.

و ) کنسروها را در صورت رعایت اصول نگهداری، می‌توان برای مدت طولانی نیز سالم حفظ‌‌ کرد.

ز ) میزان تنوع در غذاهای کنسروی از لحاظ طعم و فرم بسیار متنوع است و می‌تواند تنوع غذایی خوبی برای سگ ایجاد کند.

طریقه استفاده از کنسرو سگ

طریقه مصرف و انتخاب نوع غذای سگ به شرایط سگ مرتبط است. به همین منظور بهتر است که پیش از تعیین میزان مصرف و نوع غذا حتما با دامپزشک مشورت‌های لازم صورت گیرد. اما در ارتباط با حفظ غذای سگ از خراب شدگی بهتر است که کنسرو را حتما در یک ظرف که دهانه آن پوشیده است، در یخچال نگهداری کنید. سعی کنید کنسرو را ظرف ۵ روز به اتمام برسانید. توصیه می‌شود در این بازه زمانی غذای باقی‌مانده را در ظرف کنسرو یا در ظرف شیشه‌ای که درب نیز دارد، در یخچال نگهدارید.

اخطار: هرگز از ظرف پلاستیکی برای نگهداری استفاده نکنید؛ زیرا موجب بد مزه شدن طعم کنسرو می‌شود.

همچنین در انتخاب نوع غذا حتما به میزان پروتئین توجه لازم را داشته باشید. هرچه میزان پروتئین بیشتر باشد، خشکی غذا بیشتر و در نتیجه قدرت هضم غذا نیز کمتر است.

شما می‌توانید غذای کنسروی و غذای خشک غیرکنسروی را باهم مخلوط کنید. فایده مخلوط کردن این دو نوع غذا آنست که به رژیم غذایی سگ‌ها نزدیکتر است. همانطور که در بالا ذکر شد، رطوبت زیاد غذای کنسروی موجب حجیم شدن گوشت‌ها و سریع‌تر سیر شدن سگ‌ها می‌شود و در نتیجه هنگام مخلوط شدن با غذای خشک، می‌تواند از این عمل جلوگیری کند.

 

جهت خرید تشویقی سگ در انواع مختلف کلیک کنید.

 

کنسرو سگ پرنس طعم مرغ و بوقلمون وزن ۴۱۵ گرم

  • حاوی گوشت مرغ و بوقلمون تازه
  • مناسب برای سگ های بالغ
  • ساخته شده از مواد طبیعی
  • حاوی مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای سگ

بهترین برندهای کنسرو سگ

بهترین غذای سگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای تصمیم‌گیری در مورد غذای سگ، مشورت گرفتن از دامپزشک الزامیست. به عنوان مثال سگ‌های مسن به حداقل ۵۰٪ کربوهیدرات و ۱۰٪ ‌پروتئین نیاز دارند. در حقیقت سگ‌های مسن به دلیل متابولیسم کمتر، کالری کمتری نیاز‌ دارند.

عامل موثر دیگر نژاد سگ است. حتما به نژاد سگ خود توجه کنید و پس از مشورت با دامپزشک کنسرو مناسب را انتخاب کنید.

اما بهترین برندهای کنسرو غذای سگ را می‌توان موارد ذیل نام‌ برد:

۱. کنسرو Canidae Life Stages
تولید شرکت Canidae

مواد اصلی: مرغ، آب مرغ، جگر مرغ، محصول تخم مرغ خشک، برنج قهوه ای، (غنی از غلات)

توصیه شده برای: سگ‌های بالغ + همه توله سگ‌ها

پروتئین چربی کربوهیدرات نسبت چربی به پروتئین
41٪ 30٪ 22٪ 72٪

۲. کنسرو Merrick Cowboy Cookout
تولید شرکت Merrick Classic Canned Dog Food

مواد اصلی: گوشت گاو بدون استخوان، آب گوشت گاو، آب مرغ، جگر گاو، هویج، بدون دانه

توصیه شده برای: فقط سگ‌های بالغ (هرگز توله سگ‌ها استفاده نکنند).

پروتئین چربی کربوهیدرات نسبت چربی به پروتئین
44٪ 17٪ 31٪ 38٪

۳. کنسرو Ollie Turkey
تولید شرکت Ollie Fresh Dog Food

مواد اصلی: ران بوقلمون، کدو تنبل، جگر بوقلمون، قلب بوقلمون، هویج، بدون دانه

توصیه شده برای: سگ‌های بالغ+ همه توله سگ‌ها

پروتئین چربی کربوهیدرات نسبت چربی به پروتئین
44٪ 28٪ 20٪ 64٪

این شرکت هر برنامه غذایی سفارشی را بر اساس وزن، سن، نوع نژاد، سطح فعالیت و آلرژی سگ شما طراحی می کند و سپس اندازه غذای دقیقی را با توجه به میزان کالری مورد نیاز برای نگه‌داشتن سگ در وزن ایده‌آل توصیه می‌کند. یکی از کنسرو‌های با مبنای علمی و نزدیک به غذای خانگی که البته جزو کنسروهای گران محسوب می‌شود.

۴. کنسرو Halo Lamb
تولید شرکت Halo Canned Product

مواد اصلی: گوشت بره، آب مرغ، جگر گاو، هویج، جو(شامل غلات)

توصیه شده برای: فقط سگ‌های بالغ (هرگز برای توله سگ‌ها استفاده نکنند).

پروتئین چربی کربوهیدرات نسبت چربی به پروتئین
50٪ 28٪ 14٪ 56٪

۵. کنسرو Original With Real Beef
تولید شرکت Instinct Original Wet Dog Food

مواد اصلی: گوشت گاو، جگر گاو، آب گوشت گاو، فسفات تری کلسیم، بذر کتان آسیاب شده،(بدون غلات)

توصیه شده برای: سگ‌های‌ بالغ+ توله سگ‌های نژاد کوچک یا متوسط

پروتئین چربی کربوهیدرات نسبت چربی به پروتئین
52٪ 34٪ 6% 65٪

۶. کنسرو Bed and Breakfast
تولید شرکت Weruva

مواد اصلی: مرغ، آب، تخم مرغ، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، (بدون غلات)

توصیه شده برای: سگ‌های بالغ+ همه توله سگ‌ها

پروتئین چربی کربوهیدرات نسبت چربی به پروتئین
57٪ 10٪ 25٪ 18٪

تمامی کنسروهای بالا از جمله کنسروهای مشهور و مورداستقبال مردم سراسر دنیا در سال گذشته بوده‌اند که رضایت بالای چهار ستاره داشته‌اند.

۴. خرید و کسب اطلاعات بیشتر محصولات:

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مراجعه به سایت‌های تخصصی در این زمینه امری مهم و حیاتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر از محصولاتی که در بالا معرفی شد و سایر محصولات به وبسایت dogfoodadvisor.com مراجعه کنید. برای خرید امن و خرید غذای سگ در انواع و برندهای مختلف به فروشگاه چیوو مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱.چه مقدار از کنسرو سگ را به سگم بدهم؟

برای تصمیم‌گیری درمورد میزان کنسرو مصرفی توسط سگ، در وهله اول باید با یک دامپزشک مشورت کنید. زیرا هر نژاد از سگ و حتی هر سگ، با توجه به سن، سلامتی و میزان کالری که می‌سوزاند، شرایط فیزیکی متفاوتی دارد و نیاز به برنامه غذایی منظمی براساس این شرایط دارد.

۲. غذای کنسروی یا غذای غیر کنسروی؟ کدام برای سگم بهتر است؟

با توجه به جدول زیر، می‌توان تفاوت‌های غذای کنسروی و غیرکنسروی را تشخیص داد. غذای کنسروی به دلیل رطوبت بالا، راحت‌تر جویده شدن، مزه بهتر، پاستوریزه شدن و عدم وجود مواد زاید نسبت به غذاهای خشک برای سلامتی سگ بهتر است. هرچند معایبی هم دارند از جمله: گرانی قیمت کنسروها (علی الخصوص کنسرو‌هایی که توسط کارخانه تولیدی، به صورت علمی و مختص هر سگ ساخته می‌شود).

ویژگی کنسروی خشک
قیمت پایین تر
پروتئین گوشت بیشتر
چربی طبیعی بیشتر
کربوهیدرات کمتر
افزونه‌های شیمیایی کمتر
ماندگاری بیشتر
تنوع گوشتی بیشتر
جویدن راحت‌تر
عدم نیاز به یخچال
مدت زمان بیشتر نگهداری در محیط

۳. درصورت باز نکردن کنسرو، تا چه زمانی می‌توان نگهداری کرد؟

میزان نگهداری کنسرو‌های باز نشده، به سازنده بستگی دارد. روی کنسروها تاریخی که مواد موجود در کنسرو همچنان غنی هستند زده‌ می‌شود.اما در حالت کلی تا ۳ سال می‌توان نگهداری کرد.

۴. تا چه مدت، غذای کنسروی را می‌توان در ظرف سگ باقی گذاشت؟

در دمای اتاق (۲۴ درجه سانتیگراد) و تا حدودا ۴ ساعت می‌توان بیرون از یخچال گذاشت.

در بالا به معرفی غذای تر سگ پرداختیم و چند کنسرو رو معرفی کردیم اما اگر قصد خرید غذای خشک سگ رو دارید می تونید در فروشگاه چیوو غذای خشک سگ رو مشاهده و خرید کنید.

نتیجه‌گیری

غذای سگ‌ها یکی از اصلی‌ترین موارد در جهت حفظ سلامت آنها است. بین انواع غذاها قطعا غذاهای کنسروی بهترین نوع غذاها هستند. اگر سگ اضافه وزن داشته باشد، به علت حجیم بودن غذاهای کنسروی، سریع سیر می‌شود و در نهایت سگ وزن کم می‌کند. همچنین اگر غذاهای کنسروی به همراه غذای خشک استفاده شود، رژیم طبیعی غذای سگ را درپی دارد. بنابراین مصرف غذاهای کنسروی، با وجود گران‌تر بودن، اما همچنان با صرفه‌ترین غذای سگ است.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *