مقالات آموزشی, گربه

علائم سرما خوردگی گربه | چگونه سرما خوردگی گربه را خوب کنیم؟

سرما خوردگی گربه

سرما خوردگی گربه مشکلی است که با التهاب مجاری تنفسی گربه همراه است و با طیف گسترده ای از علائم، از جمله سرفه، عطسه و ترشح از بینی یا چشم خود را نشان می دهد. گربه شما ممکن است به دلیل ویروسی که دستگاه تنفسی را آلوده می‌کند سرما بخورد، مانند ویروس کالیسی و هرپس ویروس که به نام ویروس آنفولانزای گربه نیز شناخته می‌شود. همچنین، سایر باکتری ها ممکن است در ایجاد این مسئله درگیر باشند و اغلب باعث عفونت های ثانویه ای شوند که سرماخوردگی را برای گربه دشوار می‌کند.

همچنین بسیاری از عوامل محیطی، آلرژیک یا ناشناخته وجود دارد که می تواند باعث شود گربه شما راحت تر سرما بخورد یا بیماری او تشدید شود. عواملی مانند تهویه نامناسب محیط، رطوبت، دما یا عوامل محرک در محیط از جمله عوامل محیطی دخیل در این مورد هستند، در حالی که یکی از شایع ترین علل آلرژیک در ایجاد این مسئله آسم برونش است.

گربه مبتلا به سرماخوردگی می تواند بیماری را به دیگران منتقل کند. انتقال سرماخوردگی گربه از طریق تماس مستقیم با سایر گربه های آلوده که در آن زمان سرما خورده اند یا ناقل ویروس ها یا باکتری ها هستند، رخ می دهد. این بیماری از طریق ترشحات بینی، اشک یا بزاق، یا به طور غیرمستقیم از طریق ظروف غذا یا سایر اشیاء آلوده به ویروس ها یا باکتری ها منتقل می‌شود. گربه‌های جوان، گربه‌های بسیار پیر و گربه‌های واکسینه نشده معمولاً بیشتر و شدیدتر دچار سرماخوردگی می‌شوند، زیرا سیستم ایمنی آنها ضعیف تر است. ما در این مقاله از پت شاپ چیوو قصد داریم به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

 

منظور از سرما خوردگی گربه چیست؟

سرما خوردگی گربه معمولاً توسط برخی از ویروس ها یا گاهی اوقات توسط برخی باکتری های خاص ایجاد می شود. فقدان داروهای ضد ویروسی موثر در برابر بیماری سرماخوردگی گربه، اهمیت پیشگیری از این بیماری و انجام صحیح فرآیند درمان را افزایش می‌دهد. سرماخوردگی در گربه ها از بسیاری از جهات شبیه سرماخوردگی در انسان است و می تواند باعث آبریزش بینی و چشم یا گلو درد شود و می تواند عواقب بسیار جدی به خصوص در بچه گربه ها، گربه های مسن و گربه های مبتلا به بیماری های مزمن داشته باشد.

 

علائم سرماخوردگی گربه

 

درمان سرما خوردگی گربه

 

علائم سرماخوردگی گربه، عمدتاً به سه عامل بستگی دارد: عامل ایجاد بیماری، وضعیت ایمنی گربه و همچنین وجود بیماری های دیگر. بنابراین، همه گربه های مبتلا به سرماخوردگی علائم یکسانی را نشان نمی‌دهند یا بیماری را با شدت یکسان تجربه نمی‌کنند.

علائم و نشانه های رایج سرماخوردگی در گربه ها عبارتند از:

  – علائم مربوط به تنفس

  • عطسه مداوم
  • رینیت و سینوزیت: این مشکلات در ناحیه حفره بینی و سینوس شایع هستند و اغلب باعث آبریزش بینی (رینوره) می شوند که شبیه مایع آب مانندی است که از دو طرف بینی خارج می شود.
  • ورم ملتحمه: گربه مبتلا به سرماخوردگی ممکن است التهاب چشم همراه با ترشح داشته باشد.
  • تنفس دهانی: اگر گربه شما این علائم را نشان می دهد، مشاهده خواهید کرد که از طریق دهان نفس می کشد.
  • سرفه

  – علائم عمومی سرما خوردگی گربه:

  • تب خفیف تا متوسط
  • بی حالی و بی تفاوتی
  • از دست دادن اشتها، بی اشتهایی و کاهش وزن.

اگر گربه شما سرماخوردگی جدی تری دارد یا وضعیت او پیچیده شده است، ممکن است علائم زیر را نیز نشان دهد:

  • اگر برونشیت یا ذات الریه دارد، هنگام تنفس دچار خس خس سینه شده یا مشکلات تنفسی مانند سرفه عمیق تر یا سرفه با صدای بلندتر را خواهد داشت.
  • ترشحات چسبناک تر بینی که حتی ممکن است حاوی خون باشند.

همچنین بسته به علت بیماری، سرما خوردگی گربه ممکن است با تب بالاتر و علائم دیگری مانند زخم در دهان یا چشم یا التهاب لثه همراه باشد. در این مورد لازم به ذکر است، گربه هایی که دچار سرماخوردگی هستند شروع به کشیدن دم خود به سمت خود می کنند زیرا نمی توانند دمای بدن شان را حفظ کنند. سپس پنجه های خود را به سمت بدن خود می کشند و در گوشه ای مناسب منتظر می مانند.

 

حتما بخوانید: اسامی گربه

درمان سرماخوردگی گربه توسط دامپزشک

 

درمان سرماخوردگی گربه

 

چگونه سرما خوردگی گربه را خوب کنیم؟ اگر گربه شما سرما خورده است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به دامپزشک مراجعه کنید تا بتواند علت مشکل را پیدا کند و یک درمان موثر برای گربه شما تجویز کند. با این کار اول از همه، علائم را کاهش می دهید و مهمتر از آن، مشکل را از ریشه حل کرده اید.

 

به طور کلی دامپزشکان موارد زیر را برای درمان سرماخوردگی در گربه ها توصیه می کنند:

  • سلامت گربه خانگی خود را در حد مطلوب نگه دارید. برآوردن نیازهای جسمی و روحی آنها به توسعه یک سیستم ایمنی قوی کمک می کند. برای این کار توصیه می کنیم رژیمی ارائه دهید که نیازهای تغذیه ای او را برآورده کند، محیط او را تا حد امکان سالم نگه دارید و با احترام به نحوه برقراری ارتباط و روال همنوعانش رفتار درستی با او داشته باشید.
  • برای جلوگیری از گسترش عفونت، به خصوص در مناطقی که گربه های دیگر وجود دارد، نکات بهداشتی را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که گربه های سالم را باید از گربه هایی که علائم سرماخوردگی را نشان می دهند جدا کنید. توصیه می کنیم از کاسه ها و سینی های غذای جداگانه استفاده کنید و مرتبا آنها را ضد عفونی نمایید. همچنین شستن و ضدعفونی کردن لباس ها و شستن دست ها پس از تماس با گربه سرما خورده، راهکار مناسبی برای کنترل شرایط است، برای خرید غذای گربه ارزان از این لینک می‌توانید تهیه کنید.
  • در نهایت، مهم است که دستورالعمل های واکسیناسیون گربه خود را دقیق و به روز نگه دارید. واکسن ها سیستم ایمنی گربه شما را فعال می کنند و به مبارزه با عفونت برای جلوگیری از بروز علائم کمک می کنند.

اگر به سرماخوردگی گربه خود مشکوک هستید، به دامپزشک مراجعه کنید تا از بروز هر گونه عارضه ای در او جلوگیری شود. سرما خوردگی گربه ممکن است جدی نباشد، اما اگر به درستی درمان نشود می تواند منجر به بیماری جدی و حتی مزمن شود. به یاد داشته باشید که نباید در این مورد خود درمانی کنید، زیرا می تواند مشکلات جدی ایجاد کند و نباید داروهایی را که برای استفاده در گربه ها تایید نشده است، به آنها بدهید.

 

حتما بخوانید: معرفی گربه بنگال

 

روش های درمان سرماخوردگی گربه در منزل

 

سرماخوردگی در گربه ها

 

چگونه سرما خوردگی گربه را خوب کنیم؟ اگر گربه شما علائم سرماخوردگی را دارد اما وضعیت عمومی او خوب است، برای درمان سرماخوردگی گربه در منزل می توانید با چند مراقبت حمایتی در خانه تحمل شرایط را برای او راحت تر کنید:

  • اجازه دهید گربه شما استراحت کند و این کار را با ایجاد یک محیط آرام، گرم و راحت در خانه شروع کنید.
  • به آرامی صورت او را با یک پارچه مرطوب و گرم پاک کنید تا محل های آبریزش بینی و چشم های او تمیز شود.
  • شما نباید بدون مشورت با دامپزشک خود به گربه خود داروی سرماخوردگی بدهید. روشی که گربه ها داروها را متابولیزه می کنند با انسان ها بسیار متفاوت است. داروهایی که برای انسان ساده و بی خطر هستند برای گربه ها بسیار سمی هستند. اگرچه علائم سرماخوردگی در گربه ها مشابه علائم آن در انسان هاست، اما درمان و داروهای آنها به همان اندازه متفاوت است.
  • زمان بیماری زمان خوبی برای گذراندن وقت با گربه و نشان دادن عشق خود به او است تا از افسردگی گربه جلوگیری کنید و تعادل روانی گربه قوی تر شود. برای گربه هم همچون انسان داشتن روانی قوی برای غلبه بر سرما خوردگی مهم است. در این مورد باید بدون استرس و با داشتن آرامش کافی به گربه خود محبت کرده و آرامش روانی تان را به او منتقل کنید.
  • سرماخوردگی گربه معمولاً با مراقبت های حمایتی خود به خود برطرف می شود. اگر گربه شما آنقدر بیمار است که نیاز به دارو داشته باشد، حتما باید با دامپزشک گربه خود تماس بگیرید.
  • یکی دیگر از روش‌های درمان سرماخوردگی گربه در منزل استفاده از قطره سرماخوردگی گربه است، اگر گربه شما آبریزش بینی دارد می‌تواند روش خوبی باشد. البته باید توجه کنید که استفاده از قطره سرماخوردگی گربه زیاد توصیه نمی‌شود چون این چنین داروها باعث پایین آمدن سیستم ایمنی و ویروس را فعال تر خواهد کرد.

نکته: برای درمان سرماخوردگی گربه در منزل از قرص‌های سرما خوردگی انسان و یا آزیترومایسین و… استفاده نکنید، حتما با دامپزشک موارد را در میان بگذارید.

یکی از غذاهایی که می‌تواند زمان سرماخوردگی کمک تان کند، غذای گربه هپی کت مینکاس است که با وجود پروتئین ها و مواد مغذی که دارد می‌تواند انرژی از دست رفته گربه تان را تامین کند.

 

قطره سرماخوردگی گربه

 

غذای گربه سرما خورده

در مورد تغذیه گربه سرما خورده خود، غذاهای متراکم، با کیفیت و طعم دار را انتخاب کنید که گربه شما دوست دارد، زیرا گرفتگی بینی حس بویایی او را کاهش می دهد و این کار گربه شما را بیشتر به غذای خود علاقه مند می کند.

برای اینکه به بهبود گربه خود کمک کنید باید غذاهایی که به او میدهید ویتامین‌های مورد نیاز برای قوی‌تر شدن او داشته باشد همچنین به دلیل اینکه بدن او خشک شده باید از مایعات بیشتری استفاده کند پس باید غذاهای مرطوب مصرف کند. پیشنهاد ما به شما این است که از غذای کنسرو گربه و پوچ گربه استفاده کنید که او را تشویق به خوردن کند.

 

 

نتیجه گیری

در طول ماه های زمستان، بیماری های زمستانی در گربه ها نیز مانند انسان ها ظاهر می شوند. شایع ترین این بیماری ها سرما خوردگی گربه است. پشم گربه از او در برابر سرما محافظت می کند. گربه‌ای که سرما می‌خورد تنها با این بیماری خیلی ضعیف نمی‌شود، اما اگر در نتیجه کاهش بیش از حد مقاومت بدن، سیستم ایمنی بدن او ناکافی شود، بیماری‌های دیگر نیز ممکن است خود را نشان دهند.

علاوه بر این قرارگیری در محیط های آلوده به ویروس و باکتری های به وجود آورنده سرما خوردگی نیز ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند. از آنجایی که بزرگترین دلیل سرماخوردگی در گربه ها تضعیف سیستم ایمنی بدن است، برای تقویت سیستم ایمنی آنها می‌توان مولتی ویتامین گربه و مواد معدنی را تحت توصیه دامپزشک تهیه کرد و به آنها داد. تهیه مناسب ترین تغذیه برای گربه نیز برای رشد سیستم ایمنی او بسیار مهم است.

 

درمان سرماخوردگی گربه در منزل

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *