مقالات آموزشی, سگ

معرفی سگ بولداگ + خصوصیات و نگهداری از انگلیش بولداگ

سگ بولداگ

سگ بولداگ یکی از محبوب ترین و معروف ترین سگ های موجود در جهان است. همچنین با نگاهی مختصر به تاریخچه این نژاد می توان متوجه تفاوت بولداگ امروزی یا همان انگلیش بولداگ با نوع اولیه آن یا ماستیف شد. البته سگ های امروزی این نژاد بسیار خونگرم، صلح جو، مهربان، هوشیار، اهل بازی، با محبت و وفادار هستند. ناگفته نماند که این ویژگی ها چیزی از قدرت بدنی و شجاعت آنها را کم نمی کند. بنابراین سگ های این نژاد به دلیل خلق و خو و برقراری ارتباط با انسان ها به ویژه کودکان بسیار محبوب و معروف می‌باشند.

 

تاریخچه سگ بولداگ انگلیسی

اطلاعات چندانی در مورد محبوبیت این نژاد در اختیار مخاطب قرار نداده است. ولی بر مبنای برخی از گزارشات متعدد، این نژاد از جزایر انگلستان سرچشمه گرفته است. واژه BULL به معنای گاو نر است. همچنین در گذشته از نژاد بولداگ برای مبارزات گاوبازی استفاده می‌کردند. پس این نژاد تحت عنوان Bulldog به جهان معرفی شد.

این مسابقات ورزشی بسیار بی رحمانه بوده که با کمک گاوهای نر وحشی و بولداگ های آموزش دیده برگزار می شدند. البته این مسابقات به قدری بی رحمانه بودند که سگ ها، بینی گاوها را می‌گرفتند و که با پایین کشیدن بینی یا گوش، آنها را مغلوب می گردند. در نتیجه شرط برنده شدن سگ ها، گاز گرفتن پوزه‌ی گاوها بود.

برای اینکه بتواند جان سالم را از این ورزش وحشیانه به در ببرد بایستی از فکی قدرتمند، پهن و با پوزه‌های کوتاه برخوردار می بود. پس همین ویژگی فیزیکی آنها را به نژادی منحصر به فرد و متمایزتر تبدیل می کرد. البته در این مسابقات بیشتر گاوها مجروع می شدند و سگ های زیادی جان خود را از دست می دهند.

خوشبختانه یک قانون تحت عنوان جلوگیری از ظلم به حیوانات در سال 1835 تصویب شد. ناگفته نماند که با اخذ این قانون از محبوبیت سگ های نژاد بولداگ کاسته شود. ولی گروه های حامی حیوانات جهت جلوگیری از انقراض، حفظ این نژاد و اهلی کردن آنها زحمات زیادی کشیدند تا سگ ها با زندگی افراد جامعه تطابق دهند.

 

 

انواع سگ بولداگ

به مرور زمان و با افزایش محبوبیت سگ‌های بولداگ، نژادهای مختلفی با فرآیند اصلاح نژاد به این خانواده افزوده شدند. این نژادهای اصیل در 5 دسته Bulldog انگلیسی یا انگلیش بولداگ، بولداگ اسپانیایی یا اسپانیش بولداگ، بولداگ برزیلی، فرنچ Bulldog و سرانو بولداگ در جهان به ثبت رسیدند. البته بولداگ بریتانیایی و بولداگ انگلیسی از محبوبیت بالایی در بین سایر نژادها برخوردار هستند که آمریکن بولداگ و بولداگ فرانسوی در جایگاه بعدی قرار دارند.

هر یک از این نژادها داری ویژگی های ظاهری و اخلاقی متفاوتی می‌باشند. برای مثال نژاد فرانسوی دارای گوش های کشیده تر و بلندتری بوده و کوتاه‌تر از سایر نژادها به نظر می‌رسد. اما نژاد آمریکایی نسبت با سایر نژادها قدی بلندتر و جثه ای بزرگ‌تر دارد، همچنین اگر میخواهید انواع نژاد سگ پیتبول را بدانید در این مقاله کامل توضیح داده شده.

 

بولداگ انگلیسی

قد این نوع نژاد 31-40 cm می‌باشد
وزن Bulldog نر 24-25 kg و وزن Bulldog ماده 22-23 kg است
عمر مفید این نژاد 8 سال می‌باشد

 

سگ بولداگ

 

بولداگ آمریکایی

قد این نوع نژاد در نرها 55-70 cm و در ماده ها 52-65 cm می‌باشد.
وزن Bulldog نر 32-54 kg و Bulldog ماده 27-45 kg است
عمر مفید یا امید به زندگی در نژاد آمریکایی 16 سال می‌باشد

 

بولداگ آمریکایی

 

بولداگ فرانسوی

قد این نوع نژاد 30 cm می‌باشد
وزن Bulldog نر 9-10 kg و Bulldog ماده 10-13 kg است
امید به زندگی در نژاد فرانسوی 10-12 سال می‌باشد

 

بولداگ فرانسوی

 

بولداگ استرالیایی

قد این نوع نژاد در نرها 46-51 cm و در ماده ها 44-48 cm می‌باشد
وزن Bulldog نر 28-35 kg و Bulldog ماده 23-28 kg است
امید به زندگی در نژاد استرالیایی 10-12 سال می‌باشد

 

بولداگ استرالیایی

 

ویژگی های ظاهری سگ بولداگ انگلیسی

خصوصیات سگ بولداگ از لحاظ ظاهری منحصر به فرد بوده و از جذابیت بالایی برخوردار می باشد. البته مجموع این ویژگی ها، شکل خاص سر و پوزه، نوع پوشش، بدنی عضلانی، دم فر خورده و ابروهای خزدار را در بر می گیرد. پس از مهم ترین ویژگی های ظاهری این نژاد می توان به موارد زیر اشاره کرد اگر هم بخواهید در مورد مشخصات سگ دوبرمن اصیل هم بدانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

پوشش بدنی سگ انگلیش بولداگ

این سگ‌ها دارای موهای پیچ و تاب خورده یا بلند نمی‌باشد. پس موهای کوتاه و براق از ویژگی های ظاهری این نوع نژاد است که جذابی خاصی به آنها می‌بخشد. همچنین چین های متعددی در پوست آنها به ویژه روی صورت مشاهده می‌باشد که علاوه بر ظاهری متفاوت، آنها را از بیماری های پوستی در امان نگه می‌دارد.

رنگ بندی سگ بولداگ

 

رنگ بندی

رنگ پوشش بدنی این نوع نژاد می‌تواند به صورت ترکیبی از دو رنگ یا تک رنگ باشد. می توان با رنگ های آهویی، قرمز، سفید، سفید و قرمز، مشکی و قرمز و… مشاهده نمود. البته همه نژادهای اصیل بولداگ دارای ترکیبی از این رنگ ها بر روی پوست و موی خود هستند.

 

قد و وزن

حالت بدنی سگ انگلیش بولداگ بسیار حجیم بوده و این نوع فرم بدنی تاثیر بسزایی در بامزه بودن آنها دارد. قد این نوع نژاد 30-35cm می باشد و وزن ها بسته به جنس ماده یا نر می تواند متفاوت باشد. بنابراین نهایت استاندارد وزن بولداگ ماده 20kg و وزن نر 20-25 kg است.

 

نحوه راه رفتن

سگ بولداگ بسته به فرم خاص بدن او، نحوه قدم برداشتن و راه رفتنش نیز اردک وار و منحصر به فرد می‌باشد. زیر این نژاد سر و بالاتنه بزرگی دارند و از سوی دیگر با پاهای عضلانی و کوتاه، باید مقدار وزن قابل توجه‌ای را تحمل نمایند.

پس از سگ این نوع نژاد نباید انتظار دویدن های سریع و چابکی زیاد داشت. همچنین راه رفتن نژاد بولداگ به شکلی است که بیننده احساس می کند که سگ پاهای خود را روی زمین می کشد. ناگفته نماند که قدم های این نوع نژاد به قدری سنگین و با سرعت پایین بوده که عزت نفس بالا و ظاهر قلدر مانندی به سگ می‌بخشد.

نگهداری از انگلیش بولداگ

 

خصوصیات سگ بولداگ چیست؟

یکی از خصوصیات‌شان این است که ظاهری ترسناک و باطنی اجتماعی و مهربان دارد. پس این نژاد در گروه سگ های نگهبان قرار نمی گیرد. همچنین از خصوصیات باطنی این نژاد می توان به خوش اخلاقی، لجبازی تا حدی تنبل، مقتدر، صلح طلب، مهربان و اجتماعی اشاره کرد. البته ویژگی های آزار دهنده و منفی اخلاقی این نوع سگ همچون پارس کردن زیاد و گاز گرفتن خیلی کم است. پس از مهم ترین خصوصیات سگ نژاد Bulldog می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

سگ بولداگ و صاحبان تازه کار

همانگونه که قبلا اشاره شد یکی از ویژگی های اخلاقی سگ نژاد Bulldog، لجبازی آنها است. پس افراد تازه کار و اشخاصی که تجربه نگهدارزی از این نژاد را نداشته اند در پروسه آموزش این نوع سگ ها با مشکل مواجه می شوند. پس صاحبان مبتدی و تازه کار باید در مرحله نخست اطلاعات کافی در مورد نگهداری از حیوانات خانگی به ویژه در دوران تولگی و پیرامون آنها کسب نمایند. سپس سرپرستی این نوع نژاد را بر عهده بگیرند.

 

 

برای اطلاع از قیمت غذای خشک سگ می‌توانید از این لینک اقدام کنید

 

تحمل تنهایی سگ بولداگ

سگ های نژاد بولداگ بسیار اجتماعی بوده و از ارتباط با صاحبانشان لذت می برند. همچنین مشارکت های دسته جمعی و بازی کردن با افراد خانواده را خیلی دوست دارند. بدون شک تنهایی برای سگ های این نوع نژاد مشکلاتی همچون رفتارهای مخرب یا اضطراب جدایی را به همراه دارد.

البته تنها گذاشتن Bulldog برای چند ساعت در صورت آموزش صحیح امکان پذیر بوده و هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند. بنابراین اگر سگ نژاد بولداگ به طور صحیح آموزش ببیند، سگ در صورت تنهایی با هیچ گونه مشکلات روحی و روانی یا بیماری مواجه نمی گردد. ناگفته نماند که در حین آموزش باید نکاتی همچون بازی با اسباب بازی ها، دفعات تغذیه و … اشاره شود، در صورتی دنبال اسباب بازی سگ بزرگ هستید از این لینک می‌توانید تهیه کنید.

 

سازگاری سگ بولداگ با زندگی آپارتمانی

یکی از خصوصیات باطنی سگ نژاد بولداگ این است که به عنوان سگ خانوادگی شناخته می شود. پس نگهداری از این نژاد در خانه بسیار آسان بوده و نباید آنها را برای بازه زمانی طولانی در محیط بیرونی رها کرد. همچنین Bulldogها قادر به زندگی در منازل آپارتمانی کوچک تا خانه های بزرگ ویلایی می‌باشند. زیرا این نوع سگ ها بی سر و صدا و ساکت بوده و پارس کردن آنها به ندرت مشاهده می‌شود.

تنبلی نیز از خصوصیات این نوع نژاد بوده که بیشتر در گوشه ای از منزل می خوابند و تحرک کمی نسبت به دیگر نژادها دارند. درنتیجه سگ نژاد بولداگ یک حیوان کم انرژی بوده که به آسانی با زندگی آپارتمانی سازگار می‌شود.

 

سازگاری با غریبه ها و دیگر حیوانات

چگونگی رفتار این سگ‌ها با افراد خانواده امری دو طرفه بوده و رفتار حیوان به رفتار اطرافیان بستگی دارد. در حالت کلی سگ های نژاد Bulldog اگر مورد آزار و تهدید قرار نگیرند، رفتار نامناسبی از خود نشان نمی دهند. همچنین با حیوانات غریبه و افراد خانواده خیلی مهربان هستند. البته برخی مواقع با هم جنس‌های خود درگیر شده و این امر به رفتار و نحوه آموزش سگ دیگر بستگی دارد. ناگفته نماند سگ این نوع نژاد عاشق بچه ها بوده و با آنها به خوبی رفتار می‌کند.

 

سطح انرژی

سگ Bulldog در گروه سگ های کم تحرک و تنبل طبقه بندی می‌شود. همچنین آناتومی سر آنها به گونه ای است که دارای پوزه کوتاهی بوده و دستگاه تنفسی آنها خیلی زود صدمه می‌بیند. پس تغییرات دما و فعالیت شدید می‌تواند باعث ایجاد بروز مشکلاتی از جمله تنفسی شود. درنتیجه سگ های نژاد بولداگ بیشتر در حالت استراحت بوده و تحرک چندانی ندارند. البته جهت پیشگیری از اضافه وزن آنها باید در طول روز 15-40 دقیقه پیاده روی کنند.

 

نگهداری از انگلیش بولداگ چگونه است؟

نگهداری از بولداگ انگلیسی یا انگلیش Bulldog در چندین موارد ویژه حائز اهمیت می‌باشد. همانگونه که قبلا اشاره شد بهترین محل برای نگهداری سگ بولداگ به دلیل تنبلی خانه است و برای نگهبانی توصیه نمی‌گردد. پس توجه به سیستم سرمایشی، گرمایشی و تهویه مناسب از نکات مهم در نگهداری این نوع نژاد می‌باشد. زیرا گرمازدگی در نژاد Bulldog رایج است.

همچنین آموزش پذیری این نژاد همانند سایر نژادها در سنین پایین بیشتر بوده و باید به کمک مربی صورت گیرد. توله های این نژاد از سر بزرگی برخوردار هستند و از سوی دیگر لگن های کوچکی دارند که پزشکان از این عارضه به نام ناهنجاری های باسن یاد می کنند. بنابراین زایمان طبیعی در سگ های نژاد بولداگ دشوار بوده و باید عمل سزارین انجام گیرد. توصیه می‌کنیم در کنار نگهداری و تربیت سگ‌تان از تشویقی سگ ارزان هم استفاده کنید.

 

انگلیش بولداگ

 

نکات مهم درباره غذای بولداگ

سگ بولداگ تا حدودی تنبل بوده و سوخت ساز یا متابولیسم بدن آن پایین می باشد. پس اگر توجه به تغذیه این نژاد در اولویت قرار نگیرد، اضافه وزن حیوان را به دنبال دارد. همچنین به بیماری هایی همچون فشار به نخاع، ستون مهره ها و … دچار می‌شود. پس تعداد و میزان وعده های غذایی سگ نژاد Bulldog را بایستی به صورت مداوم زیر نظر گرفت.

بنابراین در چنین شرایطی خرید یک غذای خشک با برند تجاری معتبر می تواند گزینه مناسبی برای تنظیم اندام سگ نژاد بولداگ باشد. زیرا در غذاهای خشک معتبر، بالانس مواد مغذی و رژیم غذایی رعایت شده و از اضافه وزن، نفخ شکم و سوء تغذیه پیشگیری می‌کند. البته در سنین پایین حیوان باید در طول روز تعداد وعده های غذایی را بیشتر کرد و مقدار آن بسته به شرایط جسمانی سگ تعیین می‌شود.

 

 

جهت اطلاع از قیمت غذای سگ و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

 

 

انگلیش بولداگ

 

قیمت سگ بولداگ

بازار خرید و فروش حیوانات خانگی مکانی مناسب جهت اطلاع از قیمت انواع سگ های نژاد بولداگ است. همچنین قیمتی تقریبی این نژادها در بازار حیوانات خانگی 8-10 میلیون تومان می‌باشد. البته بیشتر یا کمتر بودن این قیمت به محل و نحوه پرورش سگ های نژاد بولداگ بستگی دارد. برای مثال بولداگ‌های وارداتی که توسط پرورش دهندگان داخلی به بازار عرضه می‌شوند از قیمت بالاتری برخوردار هستند. ناگفته نماند میزان خلوص نژاد به صورت مستقیم بر قیمت نهایی حیوان تاثیر می گذارد.

 

نتیجه گیری

سگ های بولداگ ها جزء محبوب‌ترین و معروف‌ترین سگ ها در سطح جهان هستند که امروزه با نام انگلیش بولداگ شناخته می‌شوند. این حیوان بسیار وفادار، هوشیار، مهربان، باهوش، خونگرم و صلح جو بوده و به همین دلیل از محبوبیت بالایی در بین انسان ها به ویژه کودکان برخوردار می باشد.

نژادهای اصیل این سگ شامل Bulldog انگلیسی، Bulldog اسپانیایی، Bulldog آمریکایی، Bulldog برزیلی و Bulldog فرانسوی است. همچنین خصوصیات ظاهری و رفتاری این نژاد از سگ بسیار متنوع بوده و بسته به انواع آنها می تواند متغیر باشد. نحوه نگهداری سگ نژاد بولداگ چندان مشکل نبوده و تنها باید به رژیم غذایی آنها توجه کرد تا با اضافه وزن مواجه نشود.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *