مقالات آموزشی

معرفی نژاد سگ ژرمن شپرد

همانطور که میدانید سگ ژرمن شپرد از محبوب ترین نزاد های سگ در کل دنیاست.
از دلایل این محبوبیت هم میتوان به هوش بالا در انجام دادن هرکاری و فداکاری و شجاعتشان اشاره کرد که واقعا بی همتا و شگفت انگیز است که سگ زرمن شپرد را از دیگر نژادها متمایز میکند.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع گونه های ژرمن شپرد ، نحوه نگهداری از سگ ژرمن شپرد و همچنین بیماری های رایج ژرمن شپرد ،تاریخچه نژاد زرمن شپرد و غذای سگ ژرمن شپرد آشنا کنیم و اطلاعات خوبی در مورد این نژاد با شما به اشتراک بذاریم پس در ادامه با ما همراه باشید.

         قبل از اینکه بریم سراغ شروع مطالب باید بدونید که سرویس آنلاین پت چیوو ارائه دهنده انواع غذای خشک و تر سگ از بهترین برندها می باشد، شما می توانید به منظور اطلاع از قیمت فروش غذای سگ و یا خرید غذای خشک سگ به فروشگاه چیوو مراجعه کنید.

 

تاریخچه نژاد سگ ژرمن شپرد:

سگ چوپان آلمانی یا سگ ژرمن شپرد یکی از نژادهای اصیل آلمانی است که برای اولین بار در سال 1889 میلادی ثبت گردید که بعدها جزء محبوب ترین نژاد سگ در ایالات متحد آمریکا ویکی از شناخته ترین نژادهای سگ در جهان شد.
همانطور که اشاره شد باید عرض کنیم که ژرمن یک نژاد نسبتا جدید است که حضور خود را مدیون یک افسر آلمانی به نام کاپیتان ماکس فون استفانیتز هستند که هدف این افسر سواره نظام آلمانی ایجاد سگ گله دار بینظیر از نژادهای آلمانی بود.
کاپیتان فون اولین کلوپ جهانی که به ژرمن ها اختصاص داده بود را تاسیس کرد و 35سال از عمر خود را صرف تبلیغ و اصلاح این نژاد کرد.
در اصل این نژاد برای گوسفندان و گله داری ایجاد شده بود اما به قدری در انجام کارها موفق بود و توانایی داشت که این موضوع کامل فراموش شده بود.
از سگ ژرمن شپرد میتوان به عنوان بهترین سگ نگهبان یاد کرد که در کل دنیا از آنها به عنوان سگ پلیس استفاده میکنند و برای تمامی کشورها نسبت به نژادهای دیگر ارجعیت بیشتری دارد.
ژرمن ها به راحتی می توانند نقش یک قهرمان ملی را ایفا کنند چون در امر جست و جو و نجات بی نظیرهستند و بارها شاهد نجات انسان ها توسط این نژاد بودیم.
در کشور خودمان ایران هم بارها جان هموطنانمان را نجات داده است ، اگر به خاطر داشته باشید در حادثه ساختمان پلاسکو تهران یا ساختمان متروپل آبادان کمک های ویژه ای به نیروهای عزیز هلال احمر کرده اند.
حتی اگر بخواهیم یک مثال جهانی از شهامت و شجاعت زرمن ها بزنیم درحادثه 11سپتامبر پس از حملات تروریستی ژرمن ها در میان خرابه ها و ویرانه های مرکزتجارت جهانی به دنبال بازماندگان حادثه و آسایش کارگران و خانواده ها بودند.

هرچه از رشادت های این نژاد صحبت کنیم کم گفتیم.

ژرمن ها دارای توانایی های دیگری هم هستند از جمله ردیابی و کشف مواد مخدر و مجروحان،خدمت در ارتش و پلیس،کمک به مریضان و همراهی نابینایان . همچنین تطابق پذیری ،فرمانبرداری،تهد به کار،تمرین پذیری بالا و وفاداری بی حدومرز آنها را به نژادی فوق العاده تبدیل کرده.

سگ ژرمن شپرد با نام های مختلفی شناخته می شود برخی از این نام ها عبارتند از:

1.جرمن شپرد  2.جرمن شفرد 3.ژرمن شفرد 4.شپرد آلمانی 5.شینلو

شپردها دارای انواع وگونه های مختلفی هستند که درادامه به معرفی هرکدام می پردازیم.

جهت آشنایی با سگ نژاد پودل عروسکی کلیک کنید.

انواع گونه های سگ ژرمن شپرد:

در این مقاله قصد داریم19 سگ از نژاد ژرمن شپرد و خصوصیات بارز و ویژگی های شخصیتی آنها را به اختصار بیان کنیم.

1. نژاد وست ژرمن شولاین یا نمایشی

این نژاد یکی از انواع گونه های ژرمن سپرد است که بیشترین شباهت به نژاد استاندارد را دارد و از محبوبیت بالایی در آلمان برخوردار است.
شرکت در نمایش ها و مسابقات زیبایی هدف اصلی از به وجود آمدن این نژاد بود چون که آنها به خوش قیافه و خوش اندام بودن معروف هستند.

2. نژاد ژرمن ورکینک لاینز

برخلاف وست ژرمن شولاین ها ظاهر خوبی ندارند و برای نمایش دادن چندان مناسب نیستند و به عنوان سگ ورزشی و خدماتی پرورش داده می شوند
به عنوان مثال: سگ های پلیس ،تجسسی،کشف بمب و دارو و …
اگر به دنبال سگ ورزشکار و همراه هستید این نژاد به عنوان انتخاب اول شما مناسب است.نژاد ژرمن ورکینک لاینز

3. ایست ژرمن لاینز

نکته جالب در مورد این نژاد این است که برخلاف 19نژاد دیگر ارتباطی با آلمان شرقی ندارد
از نکات مثبت این نژاد می توان به خلق و خوی بسیار خوبی که دارند اشاره کرد و از گونه های بی عیب و نقص به شمار میروند که پرورش دهندگان انها بیشتر تمایل دارند آنها را به صورت خالص پرورش دهند
همچنین دارای جثه بزرگ ،استخوان بندی محکم وسر بزرگی هستند.

غذای خشک رویال کنین

4.  نژاد زچ لاینز

این نژاد از نمونه نژاد های کاری هستند که در کشور اسلواکی به این عنوان پرورش داده میشوند و از گونه های دی دی ار به شمار می روند.
DDR ژرمن های خط کاری محسوب میشوند که از کشور آلمان شرقی سرچشمه میگیرند و میتوانند تا 10کیلوگرم وزن را حمل کنند.این نژاد نیز همانند پوست ژرمن ها جزء سگ های نمایشی هستند و در دسته سگ های کاری محسوب نمیشوند و خلق و خوی خوبی نیز دارند و سگ های مناسبی برای نگهداری در آپارتمان میباشند البته باید به این نکته توجه شود که در روز حتما باید برای تخلیه انرژی وپیاده روی به بیرون برده شوند.
نکته خیلی جالب این نژاد اینکه از نظر تعداد در آمریکا بیشترین و غالبترین هستند.

نژاد زچ لاینز

6. نژد اولد آمریکن شو

این نژاد پس از پیدایش گونه های سگ نمایشی آمریکایی جدید کم کم از نظر ها ناپدید شدند و به عنوان سگ نمایشی امریکایی قدیم شناخته میشوند.

7. نژاد بیریتیش لاینز

پس از جنگ جهانی این نژاد را از آلمان به انگلستان برد و پرورش دادند.
از ویژگی های ظاهری هم میتوان به استخوان بندی محکم و گوش های زیبا و بدن کشیده اشاره کرد از آنها به عنوان سگ های پلیس می توان استفاده کرد.

نژاد بیریتیش لاینز

8. نژاد سوییس شپرد

این نژاد سگ خوبی به عنوان راهنما و کمک به نابینایان است.
خیلی از پرورش دهندگان سعی دارند آنها را به عنوان نژادی جداگانه در نظر بگیرند ولی در آمریکای شمالی به عنوان ژرمن ها در نظر گرفته میشوند.
ژن رنگ غالب این نژاد سفید است که در اکثر پرورش دهندگان به عنوان نقص یاد میشود یاد میشود.

نژاد سوییس شپرد

9. نژاد پاندا شپرد

وجود لکه های سفید بر روی بدن انها علت این نام گذاری بوده است که دلیل ان جهش ژنی بوده و با آزمایش DNA تایید شده است
نکته ای که باید توجه داشته باشیم این است که سگ هایی که دارای رنگ های عجیب هستند به عنوان گونه های استاندارد در نظر گرفته نمیشوند.

نژاد پاندا شپرد

سگ ها باید طبق یک برنامه زمانی خاص واکسن های مورد نیاز خود را تزریق کنند برای اطلاعات بیشتر در رابطه با واکسن سگ این مطلب را بخوانید.

10. نژاد لانگ هیر

یک نژاد با موهای بلند است که این ژن پوشش بلند در همه ی نژاد های ژرمن وجود دارد به همین دلیل خیلی از پرورشدهندگان به عنوان نژاد مستقل آن را در نظر نمیگیرند.
بطور کلی سگ های با نژاد پوشش بلند مناسب نمایش نیستند و به عنوان نقص در نظر گرفته می شود.

نژاد لانگ هیر

11. نژاد شیلو شپرد

این نژاد سگ ژرمن شپرد توسط موز سگ ای کی سی مورد تایید نمی باشد ولی توسط ارزیابی زنتیکی ISSR تایید شده و تمامی رنگ ها و نزاد های این رنگ قبول است.
این نژاد جثه بسیار بزرگی دارد و ارتفاع بدن آن در ناحیه شانه تا 70سانتیمتر است،خلق و خوی آنها متغییر است ولی در کل سگ باهوشی است و تا حدودی می توان به عنوان سگ خانگی استفاده کرد ولی در کل این را بدانید که خلق و خوی آنها شبیه به گرگ ها است و علاقه زیادی به درگیری دارند.

نژاد شیلو شپرد

12. نژاد سارلوس ولفهاند

این نژاد حاصل گرگ اروپایی و ژرمن می باشد که دلیل این کار پرورش دهندگان بزرگتر کردن جثه سگ بوده ولی این باعث شده که سگ شخصیت منزوی و خجالتی داشته باشد پس درنتیجه این نژاد مناسب کار نیست.
در اروپا به دلیل پایین بودن جمیعت گرگ ها این نژاد جزء نژادهای محبوب به شمار می آید و بلعکس در آمریکای شمالی چون تعداد گرگ های وحشی بالاست این سگ های گرگی طرفداران خیلی زیادی ندارند.

نژاد سارلوس ولفهاند

13. نژاد آمریکن تاندرا شپرد

این سگ های دورگه حاصل گرگ های شمال آمریکا و ژرمن ها هستند و جزء سگ های گرگی محسوب میشوند همچنین از جسه بزرگی برخوردارند که می توان به عنوان سگ های خدماتی از آنها استفاده کرد ولی این نژاد توسط موزه سگ AKC به ثبت نرسیده و مورد تایید نمیباشد.
به دلیل ارتفاع زیادناحیه پشتی انها حرکت به سمت چپ و راست تاب می خورد.

نژاد آمریکن تاندرا شپرد

14. نژاد بژین شپرد

سگ های این نژاد نسبت به دیگر سگ های ژرمن کوچکتر سبک تر و ورزیده تر هستند به همین دلیل عنوان سگ های پلیس و ورزشکار کاربرد دارند.

       

حتما بخوانید: خصوصیات سگ هاسکی

 

   15. نژاد داج شپرد

از نظر ظاهری شباهت زیادی به مالینویز ها هستند و در اصل زرمن شپردها و مالینویزها نیز می باشند.

16. نژاد الداج ها تهوند

جز سگ های گله محصوب می شوند ودر گله داری تخصص دارند و به طور مستقیم جزء ژرمن ها محسوب نمی شوند ولی نیاکان و اجداد آنها ژرمن هستند.

17. نژاد یوتانگان

پرورش دهندگان برای به وجود آوردن سگی با ظاهر گرگ ها ولی بدون داشتن ویژگی های اخلاقی و رفتار گرگ ها این نژاد را ایجاد کرده اند.
همچنین توانایی بالایی در یادگیری دارند و خلق وخوی آنها نیز تا حدی مناسب می باشد.

18. نژاد کینک شپرد

پرورش دهندگان امریکایی به منظور افزایش جثه و اندازه ژرمن ها را با آکیتا و مالا التقاط کردند و حاصل این دورگه گیری کینک شپرد با جثه بزرگ و پوشش بلند می باشد.

نژاد کینک شپرد

19. نژاد اولد استایل

هدف از ایجاد آن رسیده به نژاد های خوب و قدیمی بوده است.
آنها پوشش بلند خلق و خوی بسیار ملایم و پایین تنه بلندی دارند که همگی برای یک ژرمن شپرد استاندارد نا مطلوب به شمار می آید.

ما سعی کردیم در این مقاله انواع گونه های ژرمن شپرد را خدمت شما مخاطبان عزیز معرفی کنیم شما هم اگر در مورد این نژاد ها نکته ای می دانید با ما اشتراک بگذارید.

نگهداری از سگ ژرمن شپرد:

در توضیحات بالا انواع گونه های ژرمن شپرد را معرفی کردیم شباهت ها و تفاوت های هر کدام هم ذکر کردیم که اگر میخواهید یک سگ از نژاد ژرمن را به فرزندی قبول کنید و به نگهداری از سگ ژرمن شپرد بپردازید این را بدانید بسته به پرورش دهندگان آن اخلاق و رفتار آهنا کمی متفاوت است.
به طور مثال پرورش دهندگان امریکایی اغلب به دنبال پرورش سگ های نمایشی و قهرمان هستند و بیشتر آنها را برای ظاهر متمایز پرورش میدهند تا استعداد های دیگر ژرمن ها که این موضوع باعث شده از همتایان آلمانی خود کمی آرامتر باشند و برخی استعداد های ذاتی خود را از دست داده اند.
پرورش دهندگان آلمانی ملاک پرورش ژرمن ها را بر اساس توانایی کاری عنوان میکنند به همین خاطر سگ ژرمن شپرد آلمانی دارای شخصیت پر انگیزه و پر انرژی هستند.
با این حال به گفته ی کارشناسان چیوو تنها راه برای تضمین نوع سگی که قرار است به فرزندی قبول کنید این است که وقت بگذارید و تحقیق کنید ببینید کدام نژاد از ژرمن ها برای شما مناسب تر است بعد برای خرید آن اقدام کنید و بهترین دوست جدید خود را به خانه بیاورید.

جهت خرید ناخن گیر سگ با بهترین قیمت، کلیک کنید.

نکات مهم قبل از خرید سگ ژرمن شپرد

توجه داشته باشید که اگر مکررا برای مدت طولانی از خانه دور هستید ژرمن ها برای شما مناسب نیستند زیرا آنها وقتی تنها می مانند مضطرب و یا بی حوصله می شوند و احتمالا نگرانی های خود را به روش هایی که شما دوست ندارید نشان دهند.
مثل پارس کردن،جویدن و حفاری کردن…
ژرمن شپرد ها باهوش ترین سگ های جهان و بسیار فعال هستند آنها باید همیشه مشغول بازی کردند و یادگیری باشند مثل ورزش های روزانه چه از لحاظ فیزیکی (مانند دویدن) و چه از لحاظ ذهنی (مانند جلسات تمرینی)
ژرمن شپرد ها به صورت ذاتی نسبت به غریبه ها گوشه گیر و مشکوک هستند.
برای پرورش یک سگ اجتماعی و خوش رفتار باید انها را از تولگی در معرض افراد ،مکان ها و تجربیات قرار دهید.
ژرمن ها به یک نگهبان بزرگ شهرت دارند اما آنها هرگز نباید فقط برای نگهبانی استفاده شوند و یا به زنجیر کشیده شوند چون منجر به پرخاشگری و نا امیدی میشوند.
ژرمن ها از زندگی در خانه و کنار خانواده بسیار خوشحال می شوند و اگر خانه شما به یک حیاط بزرگ و حصار کشیده شده دسترسی داشته باشد جایی که بتوانند بخشی از انرژی طبیعی خود را بسوزانند قطعا خوشحال تر و خوشبخت تر خواهند بود.

سلامتی سگ ژرمن شپرد

سگ ژرمن شپرد عموما سالم است و مشکل خاصی از نظر سلامتی ندارد اما مانند همه نژاد ها مستعد ابتلا به برخی بیماری ها است.
معمولا ژرمن ها به این بیماری ها به راحتی مبتلا نمی شوند ولی شما باید از آنها اگاه باشید.

بیماری های رایج سگ ژرمن شپرد 

دیسپلازی هیپ : این بیماری از بیماری های رایج ژرمن شپرد است که به صورت ارثی است و در آن استخوان ران به خوبی در حفره لگن مفصل ران قرار نمی گیرد.
که می تواند علائم داشته باشد و هم میتواند بدون علائم بالینی وجود داشته باشد و با افزایش سن سگ ایجاد شود.
غربالگری با اشعه ایکس برای درمان این بیماری توسط ارتوپد حیوانات می تواند سبب بهبود شود.
سگ های مبتلا به دیسپلای هیپ نباید پروش یابند.

دیسپلای آرنج: این هم یک بیماری ارثی در سگ ژرمن شپرد است که در سگ های نژاد بزرگ رایج است.
تصور می شود این بیماری به دلیل رشد متفاوت سه استخوان تشکیل دهنده آذنج سپ می باشد که باعث شل شدن مفاصل می شود.
و همچنین می تواند باعث لنگ زدن دردناک شود که دامپزشک در این موارد معمولا جراحی را برای اصلاح این مشکل توصیه می کند.

میلوپاتی دژنراتیو : یک بیماری پیش رونده نخاع است ، سگ های مبتلا به این بیماری طوری رفتار میکنند که انگار نمیدانند پاهای عقب خود کجاست و نمی توانند آنها را به درستی حرکت دهند این بیماری تا جایی پیش میرود که سگ نمی تواند راه برود و بیشتر اوقات هیچ درمانی وجود ندارد.
این وضعیت به کمبود ویتامین b12 و ویتامین E مربوط می شود.

نارسایی برون ریز پانکراس : یک بیماری ژنتیکی پانکراس است که در آن سلول های تولید کننده آنزیم گوارش از بین میروند در نتیجه سگ دیگر نمیتواند غذا را هضم و جذب کند.
از علائم این بیماری میتوان به کاهش اشتها ، کاهش وزن و تغییر در مدفوع اشاره کرد.
درمان این بیماری ساده است و فقط با اضافه کردن آنزیم های پانکراس به غذاس سگ بیشتر سگ ها بهبود میابند.

نفخ یا اتساع معده : این هم یکی از بیماری های رایج سگ ژرمن شپرد و دیگر سگ های بزرگ مثل گلدن رتریور است.
و یک وضعیت تهدید کننده به شمار می رود زیرا سگ ها مانند انسان ها قادر به آروغ زدن برای خارج شدن هوای اضافی از معده نیستند و بازگشت طبیعی خون به قلب می تواند دچار مشکل کند.
از علائم این بیماری میتوان به بی قراری ، بی حالی و ضربان قلب بالا اشاره کرد.
مهم است که سگ خود را در اسرع وقت نزد دامپزشک ببرید.

آلرژی : برخی از ژرمن ها از انواع آلرژی ها رنج میبرند از حساسیت های تماسی گرفته تا آلرژی غذایی اگر سگ ژرمن شپرد شما پنجه های خود را می لیسد یا صورت خود را به شدت می مالد مشکوک شوید که آلرژی دارد و دامپزشک باید آن را معاینه کند.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *