مقالات آموزشی, سگ

مشخصات سگ قدرجونی اصیل ( تکنیک های تربیت و غذای آن )

سگ قدرجونی

سگ قدرجونی که به سگ قهدریجانی نیز معروف است. یکی از سگ‌های بزرگ جثه و شجاع است که به عنوان سگ نگهبان و محافظ شناخته می‌شود؛ ما در این مقاله تصمیم داریم که به صورت کامل در مورد این سگ صحبت کنیم پس اگر دوست دارید با خصوصیات این سگ آشنا شوید تا آخر مقاله همراه ما باشید.

 

معرفی سگ قدرجونی اصیل

یکی از نژادهای سگ اصیل ایرانی سگ قدرجون است که در شهر قهدریجان واقع در استان اصفهان پرورش داده می‌شود؛ سگ قدرجونی اصیل دارای هوش بسیار بالا، روحیه جنگاوری و قدرت بدنی بسیار بالا است و به همین خاطر گزینه بسیار مناسبی برای حفاظت از گله یا نگهبانی از خانه و ویلا است.

این سگ جزو سگ‌های غول پیکر و بزرگ جثه است افراد حتی با دیدن آن از فاصله دور احساس ترس و وحشت می‌کنند و جرات نزدیک شدن به آن را ندارند. این سگ به دلیل داشتن روحیات جنگاوری با سایر حیوانات سازگاری چندانی ندارد؛ بنابراین بهتر است از آن به عنوان حیوان خانگی استفاده نکنید و تنها جهت نگهبانی و حفاظت از خانه و گله آن را خریداری کنید.

 

مشخصات سگ قدرجون

 

سگ قدرجون

 

  • قد سگ قدرجونی

طبق اطلاعات گفته شده، قد سگ نر به 80 سانتی‌متر و قد ماده آن به 70 سانتی‌متر می‌رسد؛ البته گفته می‌شود که قد سگ‌های قدرجونی اصیل ممکن است به 93 سانتی‌متر هم برسد. توجه داشته باشید که مشخصات توله سگ قدرجونی متفاوت است.

 

  • وزن سگ قدرجونی

وزن این سگ به جنسیت و تغذیه‌ای که دارد بستگی دارد؛ به طور کلی می‌توان گفت که وزن ماده آن حدودا 60 کیلوگرم و وزن سگ قدرجونی نر بیشتر از 70 کیلوگرم است.

 

  • پوشش بدن سگ قدرجونی

سگ های قدرجونی دارای پوشش بسیار متراکمی است که به همین دلیل در برابر آب و هوای سرد زمستان تحمل بسیار بالایی دارد؛ حتی دم سگ قدرجون برخلاف برخی نژادها بسیار پرپشت است و به سمت عقب برگشته است.

 

  • رنگ سگ قدرجونی

این نوع سگ در رنگ‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

سیاه و سفید: به شکلی که پا، دور گردن، دست و سینه به رنگ سفید و مابقی بدن به رنگ سیاه است.

سیاه و سفید ابلق: در این صورت تمامی بدن سگ به رنگ سفید است و لکه‌های بزرگ سیاه رنگی در آن دیده می‌شود.

خاکستری: در منطقه قهدریجان به این رنگ سبز گفته می‌شود.

سفید و خاکستری: این رنگ از سگ قدرجونی ترکیبی است و برخی قسمت‌های بدن سگ به رنگ سفید و برخی قسمت‌ها خاکستری است.

سیاه: در این شکل تمامی قسمت‌های بدن آن به صورت یکدست به رنگ مشکی است و بسیاری می‌گویند که این رنگ نشان دهنده این است که اصیل نیست.

در صورتی که می‌خواهید با استفاده قطره چشم برای سگ چشم‌های سگ‌تان را تمیز و ضدعفونی کنید این محصول بهترین گزینه برای شماست تا هر گونه آلودگی‌، گرد و خاک در چشم سگ را پاک کنید.

 

 

خصوصیات خلق و خو سگ قدرجونی

 

سگ قدرجونی اصیل

 

سگ‌های قدرجون خشن و بسیار شجاع هستند و به همین خاطر می‌توان گفت که این سگ‌ها از هیچ چیزی ترس ندارند؛ سگ‌های قدرجونی با اینکه قدرتمند و مهاجم هستند اما برای صاحب خود مطیع و وفادارند و به حرف آن گوش می‌دهند.

این سگ با هوشیاری بسیار بالایی که دارد حتی در تاریکی شب هم می‌تواند حضور افراد غریبه، گرگ و… را حس کند و به وجود آن‌ها واکنش نشان دهد. سگ‌های قدرجون با این خصوصیاتی که دارند بهترین گزینه برای نگهبانی و محافظت از خانه و گله هستند.

 

 

غذای سگ قدرجونی چیه؟

بسیاری از افراد برای تغذیه سگ قدرجونی تنها از استخوان استفاده می‌کنند و با این کار به سلامتی سگ آسیب می‌رسانند؛ افرادی که قصد خرید این سگ را دارند یا در حال حاضر این نژاد سگ را دارند باید اطلاعات کافی در مورد غذای آن داشته باشند تا مواد مغذی لازم را بدن آن برسانند. غذای سگ قدرجونی باید دارای مواد مغذی و معدنی زیر باشد:

 

توله سگ قدرجونی

 

  • کربوهیدرات

در تغذیه سگ قدرجون باید مواد غذایی مانند برنج و نان قرار بگیرد زیرا در برنج و نان کربوهیدرات وجود دارد؛ شاید دادن برنج به سگ کمی عجیب و کار سختی باشد پس می‌توانید برای تامین کربوهیدرات تنها از نان استفاده کنید.

 

  • پروتئین

از مهم‌ترین مواد مغذی که وجود آن در غذای سگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است می‌توان به پروتئین اشاره کرد؛ وجود پروتئین در غذای سگ قدرجونی باعث می‌شود که سگ هنگام طی مسافت‌های طولانی دچار آسیب نشود و برای دویدن و راه رفتن انرژی کافی داشته باشد.

پروتئین را می‌توان در مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و ماهی پیدا کرد؛ بنابراین حتما در برنامه غذایی سگ خود مرغ، ماهی و گوشت قرار دهید تا مشکلی برای سلامتی آن به وجود نیاید.

 

حتما بخوانید: اسم سگ نر ژرمن

 

  • کلسیم

برای اینکه استخوان‌های سگ مقاوم و محکم باشد و به آسانی آسیب نبیند باید از مواد غذایی که دارای کلسیم هستند برای تغذیه آن استفاده کنید؛ می‌توانید از استخوان و شیر کم‌چرب برای تامین کلسیم موردنیاز بدن سگ استفاده کنید.

 

  • ویتامین

اگر می‌خواهید بدن سگتان از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد باید به آن غذاهایی که دارای ویتامین هستند بدهید؛ برای تامین ویتامین بدن سگ می‌توانید از سبزیخات پخته شده استفاده کنید.

شاید با خواندن مواردی که در بالا گفته شد تصور کنید که تغذیه سگ قدرجونی سخت و پر هزینه است و از داشتن آن منصرف شوید، اما خوب است بدانید می‌توانید به جای دادن گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات و… برای تغذیه سگ قدرجونی از غذاهای آماده‌ای که مخصوص این سگ هستند و تمامی مواد مغذی که در بالا گفته شد را دارند استفاده کنید. با خرید غذای سگ قدرجون، هزینه کمتری را صرف تغذیه آن می‌کنید.

 

 

تکنیک های تربیت سگ قدرجونی

 

تربیت سگ قدرجونی

 

برای اینکه سگ خصوصیات خشن و جنگی خود را از دست ندهد باید نکاتی که در ادامه گفته می‌شود را در تربیت آن رعایت کنید.

  • زمانی که یک سگ خریداری می‌شود باید از همان روز اول فقط یک نفر یعنی صاحبش به آن غذا بدهد و به غیر از صاحبش شخصی دیگر به آن غذا ندهد حتی اگر صاحبش در آنجا حضور نداشت؛ با انجام این کار سگ متوجه می‌شود که صاحب آن فقط یک نفر است و بقیه افراد غریبه هستند.
  • صاحب سگ قدرجونی نباید به هیچ شخصی اجازه دهد که سگش را نوازش کند و به آن محبت کند؛ فقط صاحب سگ حق دارد که به سگ محبت کند تا بتواند با محبت و حرف‌هایش سگ را مهار کند یا دستور حمله دهد.
  • توجه داشته باشید که کوچک‌ترین اشتباه در تربیت سگ قدرجونی، ممکن است باعث آرام و دستی شدن سگ شود یا ممکن است باعث شود که دیگر صاحب سگ نتواند سگ را مهار کند و باعث آسیب رساندن به دیگران شود.

 

حتما بخوانید: غذای بچه گربه چیست ؟

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم که شما را با سگ قدرجون آشنا کنیم تا در هنگام خرید بتوانید سگ قدرجونی اصیل را تشخیص دهید و اگر می‌خواهید آن را به خوبی تربیت کنید، پیشنهاد می‌شود که هنگام خرید یک توله سگ قدرجونی را انتخاب کنید تا از همان اول فقط با روش خود آن را تربیت کنید.

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *