مقالات آموزشی, سگ

هر آنچه نیاز است درباره نژاد سگ هاسکی بدانید!

سگ هاسکی

سگ هاسکی یا سیبرین هاسکی، به عنوان یکی از نژاد های سگ های امروزی شناخته می‌شود که دارای خصوصیات بارزی هستند. این نژاد از سگ ها دارای چشم هایی زیبا هستند و بدن آن ها نیز از یک پوشش موی ضخیم تشکیل شده است. موی بدن سگ نژاد هاسکی دارای خط و خطوط مختلفی است که همین امر باعث زیبایی قابل توجه آن شده است. چشم های این سگ، آبی رنگ است و حالت چهره آن به گونه ای است که انگار به صورت خود ماسک زده است. در ادامه به برخی خصوصیات این نژاد سگ می‌پردازیم، اگر هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد سگ بولداگ هستید این مقاله را بخوانید.

 

معرفی سگ هاسکی

سگ هاسکی سیبرین دارای اندازه ای متوسط با پوشش موی بسیار متراکم است. وزن حیوان نر نژاد سگ های هاسکی چیزی در حدود 20 الی 27 کیلو گرم است. ماده ها نیز وزنی در حدود 16 الی 23 کیلو گرم دارند. قد نر این نوع سگ از 52 تا 60 سانتی می‌باشد؛ در حالی که ماده ها در حدود 51 الی 56 سانتی متر هستند. این نژاد سگ را نوعی سگ کار به حساب می آورند که آن ها را از شرق سیبری آورده اند و به نوعی دنباله ی سگ اشپیتز به حساب می‌آیند.

 

تاریخچه سگ هاسکی سیبرین

 

نژاد سگ هاسکی

 

سگ های هاسکی سیبرین را از لحاظ منشا پیدایش به شرق سیبری مربوط می‌دانند که در سال 1909 برای اولین بار به آلاسکا برده می‌شوند. البته نکته جالب توجه در مورد نام این نژاد از سگ ها این است که هاسکی را یک اسم کلی در نظر می گیرند که شامل تعداد زیادی از نژاد ها می شود. این نژاد ها را قبلا به عنوان سگ سورتمه ای به شمار می‌آورند.

پیدایش نام هاسکی در اصل توسط اروپایی ها بود که آن را از کلمه ESKIE گرفته اند. دلیل این نامگذاری نیز آن بوده که اولین بار اسکیمو ها از این سگ ها برای جابجایی سورتمه های خود استفاده می کردند. از همان زمان بود که به آن ها سگ سورتمه کش می گفتند.

زادگاه اصلی نژاد سگ هاسکی به منطقه چوچکی در شرق سیبری بر می‌گردد. زمانی که تب و تاب یافتن طلا در مناطق مختلف آلاسکا بالا گرفت، این سگ ها را به این منطقه بردند و از آن ها جهت یافتن طلا استفاده می کردند. از آن جا نیز به ایالات متحده و سپس به کانادا برده شدند.

در این زمان، سگ نژاد هاسکی به عنوان تنها نژاد از سگ های سورتمه کش شناخته می شد که از آن ها استفاده های بیشتری صورت گرفت. با کمک این سگ ها، ساکنین آن مناطق برای نقل مکان، انتقال بار و حتی رد و بدل کردن نامه را به راحتی انجام می‌دادند.

در دهه 1930 میلادی و در ارتش آمریکا، از سگ های هاسکی سیبرین در عملیات های مختلفی استفاده شد. از این سگ ها در مناطق سردسیر و به منظور تجسس استفاده های زیادی صورت گرفت و امروزه نیز به صورت تربیت شده آن ها را آموزش می‌دهند.

 

حتما بخوانید: آشنایی با سگ پیت بول

خصوصیات سگ هاسکی

 

هاسکی سیبری

 

  • خصوصیات ظاهری

سگ های هاسکی یکی از قدرتمند ترین نژاد از سگ های امروزی هستند که در رنگ های مختلف نیز دیده می‌شوند. طوسی، سفید و سیاه و سفید به عنوان خصوصیات سگ هاسکی از لحاظ رنگ می‌باشد. البته رنگ های نادر و کمیاب دیگری مانند نارنجی و طلایی نیز در گونه های آن ها دیده می‌شود که عمومیت ندارد.

بیشترین جذابیت سگ هاسکی سیبرین به دلیل چشم های آبی آن می‌باشد. به همین دلیل سگ های هاسکی ای که دارای چشم آبی روشن هستند نیز دارای قیمت بالاتری هستند. چشم هایی با رنگ قهوه ای و تیره نیز در آن ها دیده می‌شود که کمتر مورد استقبال است.

از دیگر خصوصیات سگ هاسکی این است که زیر بدن اکثر آن ها سفید است و گوش های آن ها نیز نوک تیز و همیشه برافراشته است. در بین پنجه های این حیوان مو وجود دارد که این موضوع باعث می‌شود تا حیوان به راحتی در مناطق سردسیر و بر روی یخ و برف راه برود.

دو لایه درونی و بیرونی از مو، کل بدن سگ هاسکی را فرا گرفته است که لایه زیرین زبر و ضخیم است؛ در حالی که لایه ی بیرونی نرم و صاف است که باعث گرم ماندن بدن سگ می‌شود. این خصوصیات باعث می‌شود تا هاسکی بتواند به راحتی در دمای منفی 60 درجه زندگی کند.

 

  • رفتار شناسی

سگ های هاسکی را به آرام و باوقار بودن می‌شناسند و مانند دیگر سگ ها واق واق نمی‌کنند؛ به جای آن، زوزه می‌کشند. وفاداری به خانواده ای که در آن رشد می‌کنند از خصوصیات اصلی این سگ ها است و همین امر باعث علاقه ی بسیاری از افراد به نگهداری از آن ها شده است.

این نژاد از سگ ها بسیار باهوش، اجتماعی و با محبت هستند و کاملا مطیع صاحب خود هستند. این سگ ها دارای انرژی بالایی هستند و به همین دلیل باید همواره برنامه تحرک مناسبی برای آن ها وجود داشته باشد تا سالم بمانند. در صورت عدم تحرک، سگ هاسکی ممکن است رفتار های غیر عادی و مخربی را از خود نشان دهد. انواع دیگر باهوش ترین سگ جهان را در مقالات دیگر بخوانید.

 

جهت اطلاع از قیمت غذای خشک سگ مونلو و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

انواع سگ هاسکی

سگ های هاسکی انواع مختلفی دارند ما در این مطلب به بررسی چند مورد از آن می پردازیم.

 

  • سگ هاسکی آلاسکا

 

سگ هاسکی آلاسکا

 

یکی از نژاد های سگ هاسکی می‌توان به نژاد هاسکی آلاسکا اشاره کرد طول عمر این نژاد سگ هاسکی به‌طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ سال است. وزن سگ نر هاسکی آلاسکا ۱۸–۲۷ کیلوگرم و وزن سگ مادهٔ آلاسکا ۱۶–۲۵ کیلوگرم می باشد.

این گونه از سگ هاسکی آلاسکا را بیشتر به عنوان سگ کاری میشناسند و اغلب سورتمه کش است. تشخیص سگ هاسکی سیبرین از هاسکی آلاسکا کار آسانی نیست، در ادامه به برخی از ویژگی های سگ هاسکی الاسکایی می پردازیم: رنگ سرش به طور کامل سفید است در حالی که هاسکی سیبرین بین چشمهایش طرح ها و خطوط زیبایی دیده می‌شود که این خطوط، علامت سگ هاسکی اصیل است و در قیمت آن هم تاثیرگذار است.

از دیگر ویژگی های سگ هاسکی ارتفاع کمر هاسکی سیبرین از یک مقدار از هاسکی آلاسکا کوتاه تر است. سگ آلاسکا اغلب رنگ چشمشان تیره است ولی سیبرین اکثرا آبی و یا تلفیقی از آبی و قهوه‌ای است.

 

  • هاسکی مینیاتوری

 

سگ مینی هاسکی

 

یکی دیگر از انواع نژاد سگ هاسکی که با اصلاح نژادی به وجود آمدند سگ هاسکی مینیاتوری است. این سگ ها همان هاسک سیبرین است با این تفاوت که هاسکی مینیاتوری جثه و وزن کمتری نسبت به سیبرین ها دارد. هاسکی مینیاتوری را به اسم مینی هاسکی‌ هم می‌شناسند.

قد او کوتاه است در حدود 40 سانتی‌متر و وزنی بین 6 تا 15 کیلوگرم دارند. مینی هاسکی‌ها سگ سورتمه کش نیستند درسته که از نظر ظاهری، شبیه هاسکی‌ها هستند اما از نظر مقاومت بدنی با هاسکی های اصیل قابل قیاس نیستند.

 

حتما بخوانید: سگ سرابی اصیل

 

ویژگی های سگ هاسکی

همانطور که قبلا اشاره کردیم سگ هاسکی بسیار پر انرژی، با استعداد و کاری است از ویژگی های بارز او هوش بالا و بازیگوشی می‌باشد. سگ هاسکی بسیار مهربان، اجتماعی و خوش اخلاق است همین خلقیات باعث شده که بتواند با کودکان به خوبی ارتباط برقرار کند حتی اگر در سنین تولگی او را اجتماعی کنید می‌تواند با حیوانات خانگی دیگر نیز به راحتی ارتباط بگیرد.

سگ های هاسکی بسیار پر جنب و جوش هستند توصیه می‌کنیم آنها را در حیاط منزل نگهداری کنید تا راحت بتوانند بدوند و بازی کنند تا انرژی خود را تخلیه کنند. آنها را به مدت طولانی در خانه تنها نگذارید به دلیل اینکه تنهایی را دوست ندارد، به سرعت حوصله اش سر می‌رود و منجر به خرابکاری او می‌شود پس هر زمان که بیرون می‌روید او را هم با خود ببرید.

از دیگر دلایل خرابکاری هایش می‌تواند این باشد که انرژی‌ اش تخلیه نشده پس سعی کنید حتما روزی دو ساعت به بیرون از خانه ببرید تا خانه تان را ویران نکند. اگر وقت کافی ندارید سگ هاسکی به عنوان یک سگ آپارتمانی گزینه مناسبی نیست.

 

مهمترین نکات تربیت توله سگ هاسکی

 

خصوصیات سگ هاسکی

 

اگر می‌خواهید سگ هاسکی را مطابق با اهداف خود تربیت کنید، بهتر است اقدام به نگهداری و بزرگ کردن توله آن کنید. توله ها به مرور زمان به رفتار هایی که مد نظر دارید عادت می‌کنند و با آن ها خو می‌گیرند. نکته مهم در تربیت آنها، ثبات در انجام حرکات و رفتار ها است؛ زیرا هاسکی ها بعضی اوقات منظور شما را از انجام کار هایی که به طور نامنظم انجام می‌دهید، نمی‌فهمند.

جلوگیری از خروج توله سگ هنگام باز بودن در یکی از مهم ترین نکات در تربیت آن می‌باشد؛ زیرا برخی از سگ های هاسکی با باز بودن در، به طور غریزی به سمت خروج از آن می‌روند. همچنین نحوه جویدن درست و به موقع را به آن نشان دهید. در این مورد، سگ های هاسکی در مواقع استرس معمولا عادت دارند که هر چیزی نزدیکشان باشد را بجوند. از دیگر نکات در تربیت توله نژاد سگ هاسکی می توان به این موارد اشاره کرد: جلوگیری از حفر زمین در جاهای مختلف و جلوگیری از لیس زدن اشیاء. در زمان تربیت سگ خود گاهی اوقات لازم است که از غذای تشویقی سگ استفاده نمایید برای تهیه کلیک کنید.

 

 

طول عمر سگ های هاسکی چقدر است؟

هاسکی ها دارای طول عمر متفاوتی هستند اما در صورتی که مراقبت های درست و اصولی را مورد توجه قرار دهید، تا حدود 20 سال عمر می‌کنند. به طور متوسط، طول عمر سگ هاسکی در حدود 13 الی 14 سال می‌باشد.

 

نتیجه گیری

سگ هاسکی یکی از نژاد های زیبا از سگ های امروزی است که به دلیل خصوصیات ظاهری و رفتاری، دارای محبوبیت زیادی هستند. این سگ ها برای شکار یا نگهبانی مناسب نیستند و در صورت انجام آموزش برای چنین مواردی، دچار استرس یا رفتار های پرخاشگرانه می‌شوند.

در صورتی که قصد دارید سگ هاسکی سیبرین را نگهداری کنید، باید ابتدا با خصوصیات رفتاری و شرایط فیزیولوژیک مناسب آن آشنایی داشته باشید در غیر این صورت ممکن است رفتاری های تهاجمی را از هاسکی ببینید. علاوه بر این، در طول عمر سگ هاسکی نیز تاثیر گذار خواهد بود. در حالت کلی، می‌توانید توله سگ هاسکی را خریداری کنید و به طور مداوم، رفتار های تربیتی مناسب را به آن آموزش دهید.

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *