مقالات آموزشی, سگ

لیس زدن سگ نشانه چیست؟ راهکار‌های جلوگیری از لیس زدن بیش از حد سگ

لیس زدن سگ

علت لیس زدن سگ چیست؟ چرا سگ‌ها علاقه‌مند به لیس زدن انسان‌ها، خود و چیزهای دیگر هستند؟ لیس زدن توسط این حیوان یک رفتار طبیعی و ضروری به حساب می‌آید به ویژه برای سگ‌های که با هم‌نوعان خود در یک جا زندگی می‌کنند.

سگ‌ها از روی محبت یکدیگر را لیس می زنند برخی از این حیوانات برای این که به دیگر هم‌نوعان خود نشان دهند که قصد تهدید آن‌ها را ندارند، صورت خود را لیس می زنند. گاهی اوقات اگر چیزی سگ را آزار داده او شروع به لیسیدن انسان‌ها و چیز‌های دیگر می‌کند. برای این که با علت لیس زدن سگ به انسان آشنا شوید، توصیه می‌شود این مقاله را تا پایان با دقت مطالعه کنید.

 

لیس زدن سگ نشانه چیست؟

 

لیس زدن سگ نشانه چیست

 

حیوانات به جهت این که نمی‌توانند، سخن بگویند به راه‌های دیگر متوسل می‌شوند تا نیازها و احساسات خود را بروز کنند. اما لیس زدن سگ نشانه چیست؟ سگ برای بیان گرسنگی، ترس، شادی، ناراحتی، هیجان و غیره شما را لیس می‌زند یا پارس می‌کند.

لیس‌زدن توسط سگ‌ها یک رفتار طبیعی است. این حیوانات وفادار برای بیان احساسات و محبت خود این کار را انجام می‌دهند. لیس زدن سگ همیشه به معنای محبت و ابراز احساسات نیست و دلایل دیگری دارد که از دلایل و علت لیس زدن سگ می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

  • نظافت

سگ‌ها همانند گربه‌ها برای تمیز کردن، بهداشت و نظافت، خود را لیس می‌زنند؛ بنابرین مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت لیسیدن سگ، نظافت است. در این رابطه لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که اگر سگ ناحیه مقعد خود را بیش از حد لیس می‌زند، نشان دهنده‌ای این است که کیسه مقعدی سگ پر شده و باید سریع سگ خود را پیش دامپزشک ببرید.

  • پوست خشک

آب و هوای سرد زمستان و کمبود اسید‌های چرب باعث خشک شدن پوست سگ می‌شوند. اگر پوست سگ خشک است سگ شروع به خراشیدن و لیسیدن پوست خود می‌کند تا به شما بفهماند که پوست او خشک شده است. در واقع لیسیدن پوست موجب خنکی پوست می شود.

  • وجود انگل و حشرات

وجود کک، کنه، انگل و حشرات روی بدن سگ می‌تواند باعث لیس زدن سگ شود در صورتی که روی بدن سگ کک و کنه مشاهده نموده‌اید باید او را به دامپزشک نشان دهید.

  • آلرژی

برخورد سگ با حشرات، آفت‌کش‌ها و موادشوینده موجب شده این حیوان دچار آلرژی پوستی شود؛ لذا تحریک پوست سبب می‌شود سگ بدن خود را لیس بزند.

  • لیسیدن زخم

بزاق دهان این حیوان وفادار خاصیت ضدمیکروبی دارد به همین دلیل از روی سطح پوست، بافت‌های مرده و باکتری‌ها را از بین می برد و لیسیدن زخم باعث از بین رفتن باکتری‌های روی آن می‌شود؛ ولی لیسیدن بیش از حد زخم باعث باز شدن دوباره زخم خواهد شد.

  • درد بدن

اگر سگ‌ها در قسمتی از بدن خود مانند دست و پاها احساس درد کنند، شروع به لیس زدن آن‌ها می‌کنند در نتیجه اگر مشاهده نموده‌اید که سگ شما بیش از حد دست و پای خود را لیس می‌زند باید او را نزد دامپزشک ببرید.

  • مشکلات دهان و دندان

اگر در دهان و دندان سگ مشکلی وجود داشته باشد، باعث لیس زدن سگ می‌شود.

در کنار رعایت همه مسائل بهداشتی برای پت خانگی بهتر است از برس سگ برای شانه کردن موهای سگ استفاده کنید، با استفاده از این وسیله می‌توانید موهای سست شده سگ را قبل از ریختن بروی فرش، مبل و… جمع کنید.

 

آیا لیس زدن سگ برای انسان ضرر دارد؟

 

علت لیس زدن سگ به صاحبش

 

سگ برای این که محبت خود را به صاحبش ابراز کند، شروع به لیس کردن او می‌کند؛ ولی این عمل باعث آسیب دیدن سلامت صاحب حیوان می‌شود. دهان سگ مملو از قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها است.

بزاق دهان سگ به جهت پروتئین‌های که دارد موجب بهبود زخم‌های بدن او می‌شود؛ ولی بدن انسان نمی‌تواند باکتری‌‌هایی که در بزاق و دهان سگ وجود دارند را تحمل کند در واقع این باکتری‌ها باعث بیماری زئونوز می‌شوند.

آلرژی تنفسی، مشکلات پوستی، بیماری لایم و قارچ ناشی از لیس زدن سگ است. با توجه به این که پوست نمی‌تواند، بزاق دهان سگ را جذب کند، کمتر مشکلات بالا برای انسان پیش می‌آید ولی هیچ‌گاه نباید اجاره دهید سگ چشم‌ها، دهان و بینی شما را لیس بزند؛ چون سریع از طریق آن‌ها بزاق دهان سگ جذب بدن می‌شود.

جهت خرید کفش سگ و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

حتما بخوانید: آشنایی با سگ قدرجونی

 

علت بیش از حد لیس زدن سگ چیست؟

سگ‌ها آدم‌ها، خودشان و اشیاء را به دلایل مختلفی لیس می‌زنند. لیس زدن بیش از حد سگ‌ها می‌تواند به دلیل عفونت، گزش حشرات، آلرژی پوستی، خارش و درد اتفاق بیفتد.

اگر سگ اشیای مختلف یا آدم‌ها را لیس می‌زند نشانه این است که دلایل جسمی در کار نیست و علت لیس زدن سگ به علت وسواس، اضطراب، بی حوصلگی، ترس و عصبی شدن است. معمولا مشکلات عصبی باعث می‌شود سگ فرش و دیگر سطوح را لیس بزند. بنابرین علت لیس زدن سگ به صاحبش هم دلیل جسمی هم دلیل روحی دارد.

 

حتما بخوانید: انتخاب بهترین اسم سگ!

راهکار‌های جلوگیری از لیس زدن بیش از حد سگ

 

علت لیس زدن سگ به انسان

 

سگ‌ها برای نشان دادن احساسات و برقراری ارتباط با انسان‌ها شروع به لیس زدن آن‌ها می کنند. همچنین این حیوان وفادار برای نشان دادن ارزش و احترام خود به صاحبش شروع به لیس زدن او می کند. در نتیجه علت لیس زدن سگ به صاحبش نشانه احترام قائل شدن به او است.

گاهی لیس زدن بیش از حد سگ آزاد دهنده هست به طوری که امکان تحمل آن سخت می شود برای جلوگیری از این عمل راهکار‌های مختلفی وجود دارد که در این قسمت از مقاله قصد داریم آن‌ها را شرح دهیم:

  • نادیده گرفتن لیس زدن‌های سگ: اگر سگ شما برای نشان دادن محبت و جلب توجه شروع به لیس زدن شما می‌کند به او هیچ توجه‌ای نکنید و سریع او را ترک کنید و خود را مشغول به کاری نمایید در این حالت سگ متوجه بیهوده بودن عمل خود می‌شود و دیگر این کار را انجام نمی‌دهد.

 

  • استفاده از فرومون‌های مخصوص سگ: فرومون‌های سگ DAP نوعی آرام بخش هستند که باعث از بین رفتن ترس، استرس و اضطراب سگ می‌شوند.

 

  • استفاده از لوسیون‌ و صابون بدون عطر: گاهی سگ از بو عطر صابون و لوسیون شما لذت می‌برد به همین دلیل شروع به لیسیدن شما می‌کند.

 

  • استفاده از محصولات بهداشتی با بوی مرکبات: معمولا بیشتر سگ‌ها از بوی مرکبات خوششان نمی‌آید به همین دلیل استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست که بوی مرکبات می‌دهند، مانع از لیسیدن سگ می‌شود.

 

  • اسباب بازی سرگرم کننده برای سگ خود خرید نمایید: برای این که سگ‌ شما خسته نشود و نتواند، اقدام به لیس زدن شما کند باید برای او اسباب بازی‌های جذاب و سرگرم کننده خریداری نمایید؛ اسباب بازی برای سگ می‌تواند سرگرمی خوبی باشد.

 

  • رفتارهای دیگر سگ را تقویت کنید و به او پاداش بدهید: هنگامی که سگ شما شروع به لیس زدن می کند برای فراموشی این عمل کافی است اسباب بازی یا استخوان او را به جایی پرتاب کنید و از او بخواهید، برود و آن‌ها را بیاورد این کار می تواند به کاهش استرس سگ هم کمک کند، استفاده از غذای تشویقی سگ نیز می‌توانند به شما کمک کند. پوچ سگ هم یکی از انواع تشویقی سگ محسوب می‌شود.

 

  • به دامپزشک مراجعه کنید: برای این که سگ لیس زدن را فراموش کند از دامپزشک بخواهید داروهای آرام‌بخش برای او تجویز نماید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله شما آموخته‌اید که علت لیس زدن سگ به صاحبش چیست؟ علت لیس زدن سگ به انسان و دیگر اشیاء به دلیل جسمی و مشکلات عصبی و روحی است. اگر لیس زدن سگ بیش از حد هست باید حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.

 

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *