مقالات آموزشی, سگ

علت ریزش مو سگ ( برای جلوگیری از ریزش مو سگ چه باید کرد؟ )

ریزش مو سگ

سگ‌ها نیز دچار ریزش مو می‌شوند و این ریزش مو تا حدودی می‌تواند طبیعی باشد؛ اما اگر پس از گذشت مدتی این ریزش مو قطع نشود و بیشتر شود، دیگر طبیعی نیست و باید به فکر درمان بود. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با علت ریزش موی سگ و نحوه جلوگیری از آن آشنا کنیم؛ بنابراین تا آخر این مقاله همراه ما بمانید.

علت ریزش مو سگ چیست؟

سگ‌ها به دلایل مختلفی ریزش مو پیدا می‌کنند؛ ما در این قسمت از مقاله قصد داریم که شما را با دلایل ریزش مو سگ آشنا کنیم.

 

علت ریزش مو سگ

 

  • ریزش مو فصلی سگ

سگ‌ها با تغییر فصل و آب و هوا دچار ریزش مو می‌شوند که این موضوع کاملا طبیعی است و احتیاج به درمان و پیگیری ندارد. در فصل زمستان، سگ‌ها پوشش موی بیشتری دارند تا در برابر سرما از خود محافظت کنند و سپس با گرم شدن هوا و آمدن فصل تابستان، سگ‌ها به طور کاملا طبیعی دچار ریزش مو می‌شوند تا در هوای گرم راحت‌تر زندگی کنند و سبک شوند.

  • تغییرات هورمونی سگ

یکی دیگر از دلایل ریزش موی سگ، تغییرات هورمونی است؛ سگ‌های ماده ممکن است در فرایند تولید مثل و شیردهی که تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود، دچار ریزش مو شوند. توجه داشته باشید که پس از زایمان سگ مادر، باید این ریزش مو کمتر شود و پس از پایان شیردهی به کم‌ترین میزان برسد و پس از مدتی ریزش مو کاملا قطع شود؛ در غیر این صورت برای درمان ریزش موی سگ باید به دامپزشک مراجعه کنید.

جهت خرید لباس سگ در انواع مختلف کلیک کنید.

  • آلرژی

طبق تحقیقات انجام شده دامپزشکان، ثابت شده است که ۷۰ درصد مواقع دلیل ریزش موی سگ، آلرژی و حساسیت پوستی است. نیش حشراتی مانند کک، آلرژی غذایی و آلرژی محیطی باعث به وجود آمدن آلرژی و حساسیت در سگ می‌شود.

خارش پوستی، خارش شدید گوش، اسهال و ریزش موهای تازه رشد کرده نشان‌دهنده آلرژی است؛ در صورتی که سگ شما هر کدام از این نشانه‌ها را داشت، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به دامپزشک مراجعه کنید تا از ریزش موی شدید سگ و سایر بیماری‌ها جلوگیری شود.

  • وجود انگل در سگ

وجود انگل نیز می‌تواند علت ریزش مو سگ باشد؛ کک، کنه، شپش و… نمونه‌هایی از انگل هستند.

کک و کنه موجودات بسیار کوچکی هستند که به آسانی به چشم دیده نمی‌شوند؛ این موجودات هنگامی که به بدن سگ می‌رسند، شروع به مکش خون می‌کنند و باعث ایجاد احساس خارش شدید می‌شوند تا حدی که سگ آن قسمت از بدن خود را زخمی می‌کند.

شپش نیز مانند کک و کنه بسیار ریز است و تا زمانی که تعداد آن‌ زیاد نباشد به آسانی دیده نمی‌شود؛ این انگل‌ها هر دو باعث ایجاد خارش شدید و ریزش مو سگ می‌شوند. خوب است بدانید که این انگل‌ها مسری هستند و به راحتی حتی به انسان انتقال داده می‌شوند. در صورتی که متوجه شده‌اید علت ریزش مو سگ شما وجود انگل است، باید در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید.

 

حتما بخوانید: بریدن گوش سگ

 

روش های جلوگیری از ریزش مو سگ

اگر برای شما سوال است که برای جلوگیری از ریزش مو سگ چه باید کرد؟ این قسمت از مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.

 

برای جلوگیری از ریزش مو سگ چه باید کرد

 

  • حمام دادن سگ به طور مرتب

برای جلوگیری از ریزش مو سگ باید به طور مرتب او را به حمام ببرید؛ مخصوصاً در فصل‌هایی که هوا گرم است، چون در این زمان سگ‌ها بیشتر از هر موقعی به انگل دچار می‌شوند. در فصل‌هایی مانند تابستان بهتر است در هفته دو تا سه بار سگ خود را حمام دهید تا انگل‌ها و گرد و غبارها ازبین بروند و باعث ریزش مو نشوند.

 

حتما بخوانید: علت لیس زدن سگ چیست؟

 

  • استفاده از شامپو

بهتر است برای شستشوی سگ خود، از شامپوی مخصوص پوست و موی آن استفاده کنید؛ با این کار تعداد زیادی از مشکلات پوستی سگ برطرف می‌شود و آلودگی‌ها و انگل‌ها نیز راحت‌تر از بین می‌روند. جهت اینکه بدانید کدام شامپو سگ مناسب پوست سگ شما است، باید از یک دامپزشک مشورت بگیرید؛ در غیر این صورت با مصرف شامپوی نامناسب برای سگ خود، ممکن است سگ به بیماری‌های پوستی مانند خشکی پوست، چربی بیش از حد پوست، ریزش مو و… دچار شود.

  • شانه زدن موی سگ به طور مرتب

برای اینکه از ریزش مو سگ خود جلوگیری کنید و همیشه تمیز باشد، بهتر است یک روز در میان موهای سگ خود را بادقت شانه کنید؛ اگر به طور مرتب موهای سگ خود را شانه کنید، عوامل آلرژیکی که درون موهای آن گیر کرده است و باعث ریزش مو شدید می‌شوند از بین می‌روند.

خوب است بدانید که شانه زدن موهای سگ علاوه بر اینکه باعث جلوگیری ریزش مو سگ می‌شود، باعث نرمی موها نیز می‌شود. برای خرید برس سگ و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

حتما بخوانید: علائم بارداری سگ چیست ؟

 

درمان ریزش مو سگ چگونه است؟

در قسمت بالا متوجه شدیم که چگونه از ریزش موی سگ جلوگیری کنیم؛ حال در این قسمت می‌خواهیم بدانیم در صورتی سگ به دلایلی که طبیعی نیست به ریزش مو دچار شد چگونه آن را درمان کنیم. قبل از هر چیزی پیشنهاد می‌شود تا جایی که امکان دارد برای درمان ریزش موی سگ به یک دامپزشک مراجعه کنید.

در اولین مرحله درمان ریزش مو سگ، باید یک برنامه غذایی سالم برای او در نظر بگیرید؛ بهتر است از غذاهای که غنی از پروتئین هستند زیاد استفاده کنید، زیرا پروتئین برای سلامت و رشد موها بسیار مفید است.

اگر متوجه شدید که سگ شما به دلیل انگل‌هایی مانند شپش، کک و کنه دچار ریزش مو شده است، در طول روز به مدت سه بار به پوست سگ خود روغن زیتون بمالید؛ با این کار از ایجاد خارش و زخمی شدن سگ خود جلوگیری می‌کنید و انگل‌ها را از بین می‌برید.

اگر دلیل ریزش موی سگ، وجود عفونت یا آلرژی باشد، می‌توانید از سرکه سیب برای درمان استفاده کنید؛ تنها کافی است به مقدار مساوی آب و سرکه سیب باهم مخلوط کنید و سپس این مخلوط را روی پوست سگ خود اسپری کنید و این کار را در طول روز دوبار انجام دهید. همچنین می‌توانید از مولتی ویتامین سگ برای تقویت سیستم بدنی او نیز استفاده کنید برای قیمت مولتی ویتامین سگ کلیک کنید.

 

کدام سگ ریزش مو ندارد؟

 

چگونه از ریزش موی سگ جلوگیری کنیم

 

نژادهایی مانند پودل، پامرانین، شیتزو، مالتیز نسبت به سایر نژادهای سگ، ریزش موی کمتری دارند. البته توجه داشته باشید که ریزش موی سگ اگر به دلایلی مانند وجود انگل، تغییرات هورمونی و بیماری‌های عفونتی پوستی باشد، فرقی ندارد که نژاد سگ کدام باشد؛ بنابراین مقدار ریزش مو سگ در این مواقع، تنها بستگی به میزان پیشرفت بیماری دارد.

در صورتی که بخواهیم ریزش موی طبیعی فصلی سگ را در نظر بگیریم، باید گفته شود که نوع نژاد سگ تاثیر بسیار زیادی دارد؛ برخی از نژادهای سگ‌ با تغییر فصل خیلی کم دچار ریزش مو می‌شوند که این مقدار اصلا به چشم نمی‌آید.

 

حتما بخوانید: ویژگی های سگ هاسکی

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که علت‌های ریزش موی سگ و راه‌های جلوگیری ریزش مو سگ را توضیح دهیم تا افرادی که از این حیوان نازنین نگهداری می‌کنند بدانند که برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد. در آخر پیشنهاد می‌شود که برای فهمیدن علت ریزش موی سگ و درمان آن حتما از دامپزشک کمک بگیرید تا سریع‌تر به نتیجه برسید و به خاطر نداشتن آگاهی گرفتار مشکلات بیشتر نشوید.

 

 

 

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *