مقالات آموزشی

هر چیزی که باید درباره همستر خانگی بدانید! ( نحوه نگهداری + قیمت)

نگهداری از حیوانات خانگی این روزها با توجه به زندگی آپارتمان‌نشینی و معضلاتی که در پی دارد، تقریبا در اغلب موارد سخت و حتی غیرقابل تصور است. در اغلب مجتمع‌های مسکونی هم یکی از اولین شروط زندگی نداشتن حیوانات خانگی است. با این حال روانشناسان در کنار وجود گیاهان طبیعی در هر خانه‌ای توصیه می‌کنند که از حیوانات خانگی کوچک که نگهداری از آنها چندان دشوار نیست در خانه‌های آپارتمانی و کم‌جمعیت نگهداری کنیم ، از این رو یکسری از افراد همستر را انتخاب می‌کنند.ولی قبل از انتخاب این موجودات بازیگوش و کوچولو بهتره بدانید به چه وسایلی نیاز دارید و همچنین چگونه به حیوان خانگی جدید خود غذا دهید و از او مراقبت کنید.

همسترها جزو پستانداران بامزه و پشمالو با گونه بزرگ و دم کوتاه هستند. این جوندگان کوچک در طبیعت زندگی می‌کنند و بعضی از آن ها به عنوان حیوانات خانگی محبوب هستند. حدود 20 نوع همستر در بیابان ها و دشت ها و همچنین تپه های شنی و مزارع کشاورزی در اروپا، آسیا و شمال آفریقا زندگی می‌کنند که در ادامه به 3 نوع از آن ها که معروف هستند را نیز معرفی می‌کنیم.

 

انواع نژاد همستر خانگی

 

همستر خانگی

 

 نژاد سوری : رایج ترین گونه همستر که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود 15سانتی متری می‌باشد که با نام هایی مثل همستر طلایی، همستر پاندا و همستر خرسی هم معروف است. نژاد سوری این حیوان منزوی است که باید تنها نگهداری شود زیرا اگر کنار هم بمانند با هم می‌جنگند. همسترهای سوری بسیار بزرگتر از همستر های کوتوله و چینی هستند.

نژاد کوتوله : انواع مختلفی از این نوع نژاد در دنیا وجود دارد که به اسم های همستر روسی و همستر روبوروفسکی هم شناخته می‌شوند. این نوع نژاد خیلی به نژادهای چینی شباهت دارند. همستر روبوروفسکی تنها 7_5 سانتیمتر طول دارند. همستر کوتوله برخلاف همستر سوری حیوانی اجتماعی تر سریع تر و چابک تر هستند. این نوع همستر درکنار یک دیگر قرار می‌گیرند ولی باید به این موضوع توجه کرد که همستر نر و ماده به سرعت جفتگیری می‌کنند و بچه های زیادی به دنیا می‌ارند.

نژاد چینی : این نوع نژاد به اندازه سایر همسترها رایج نیستند.اندازه آنها 10سانتی متر است ولی اغلب آنها را با همستر های کوتوله به اشتباه می‌‌گیرند.

جهت مشاهده لیست محصولات ظرف آب و غذا سگ کلیک کنید.

 

همسترها در طبیعت موجودات شب هستند

از آنجایی که طعمه بسیاری از حیوانات هستند جای تعجب نیست که اکثر همسترها شبگرد باشند. آنها روزها برای دوری از مارها، عقاب ها، روباه ها و دیگر حیوانات در لانه خود می‌مانند. همسترها در طبیعت لانه هایشان را برای محافظت از خود هنگام خواب با عمق های زیاد و با ورودی های متعددی حفر می‌کنند. به طور کلی همسترها حیوانات تنهایی هستند و بیشتر وقت خود را در لانه های خود به تنهایی می‌گذرانند.

جهت خرید شامپو سگ در انواع مختلف کلیک کنید.

 

طول عمر همسترها:

 

نگهداری همستر

 

انواع مختلف این حیوان خانگی طول عمر متفاوتی دارد ، با این حال، به نظر می‌رسد همه گونه ها تقریباً 2 سال عمر می‌کنند.
همستر سوری :  2 تا 3 سال
همسترهای چینی: 2.5 تا 3 سال
همستر کوتوله : 1.5 تا 2 سال

 

قفس:

قفسی انتخاب کنید که امکان تمیز کردن آن به راحتی فراهم باشد. (توصیه نمی‌شود کودکان بدون نظارت بزرگ تر ها اقدام به تمیز نمودن قفس کنند.) به این منظور قفسی با کف پلاستیکی و سقف و دیواره های میله ای مناسب می‌باشد ام باید توجه کرد که میله‌های قفس بدون رنگ یا رنگ کوره ای داشته باشن و کنده نشن، در غیر این صورت همسترتون میله هارو می‌جود و خوردن این رنگ ها می‌تواند باعث بیماری و عفونت در همستر بشود. مهمترین موادی که برای بسترتوصیه می‌شود، تکه های کاغذ سفید (بدون هیچگونه جوهر و رنگ) می‌باشد. استفاده از تراشه های چوب کاج یا سرو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

همچنین موادی چون پنبه و الیاف، براده های تیز چوب و کاه نیز مناسب نمی‌باشند. قفس همستر باید دارای بخشهای مختلفی از جمله محلی برای مخفی شدن، خوابیدن، غذا خوردن و دفع ادرار و مدفوع و تیوب هایی جهت حرکت باشد. قفس همستر هفته ای یکبار با مواد ضد عفونی کننده بی خطر برای حیوانات شسته شود اما روزانه محل دفع فضولات تمیز گردد. از آنجایی که همسترها گوش های حساسی دارند قفس آنها را دور از بلندگو و تلوزیون قرار دهید.

جهت مشاهده محصولات غذای گربه مونلو و خرید آنها با بهترین قیمت، کلیک کنید.

 

جیره غذایی همستر:

 

غذای همستر

 

اکثر مردم تصور می‌کنند که کیسه تخمه همستر خریداری شده در فروشگاه بهترین گزینه است اما این حیوانات، در واقع به انواع پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات برای سالم و شاد نگه داشتن نیاز دارند از این رو افزودن سبزیجاتی مانند هویج، کاهو، بروکلی، اسفناچ، خیار یا سایر سبزیجات نیز در سبد غذایی همستر توصیه می‌شود. همستر دستگاه گوارش حساسی دارد که نمی‌تواند مواد با قند بالا مانند میوه ها را تحمل کند. قبل از استفاده از سبزیجات آنها را به خوبی بشویید. بهترین زمان قرار دادن غذا در غروب می‌باشد که فعالیت حیوان آغاز می‌شود. می‌توان از غذای تشویقی نیز بهره برد و آن را در گوشه های مختلف قفس گذاشت تا همستر آن را بیابد. این کار باعث جلوگیری از بی حوصلگی، تشویق فعالیت و سرحال شدن همستر می‌شود.

همسترها از لپ های خود برای نگهداری از غذاها استفاده می‌کنند آن‌ها در طبیعت هنگامی که منبع غذایی فراوانی (میوه، دانه، غذا و …) پیدا کنند دهان خود را پر می‌کنند و در لانه‌های خود پنهان می‌کنند حتی آن ها در طبیعت جایی را برای نگهداری از این غذاها در نظر گرفته اند.

 

آب:

برای تأمین آب ، توصیه می‌شود بطری های قطره چکان متصل به دیواره قفس و یا کاسه آب مورد استفاده قرار گیرد. بطری های آب هر روز باید از آب تازه پر شود و از نظر چکه کردن و گرفتگی با رسوبات و مو کنترل شود. ظرف و بطری آب هفته ای یکبار با آب و مایع ظرفشویی شسته و ضد عفونی شود و رسوبات از بخش قطره چکان بطری زدوده شود.

جهت اطلاع از قیمت برس گربه در انواع مختلف، کلیک کنید.

 

اسباب بازی ها مناسب برای همستر خانگی:

همستر ها حیواناتی بسیار فعال و پر جنب و جوش هستند و برای حفظ سلامتی و سرحال بودن نیاز به فعالیت و بازی کردن دارند.چرخ و فلک مخصوص همستر یکی از واجب ترین اسباب بازی های است که باید برای همستر خود تهیه کنید.جالبه بدانید دندان های همستر همیشه درحال رشد است ، که با جویدن و سابیدن اونها رو به طور طبیعی کوتاه نگه می‌دارند. اسباب بازی های جویدنی مثل تکیه های چوب کمک زیادی به کوتاه نگه داشتن دندان های همستر می‌کند.

حتما بخوانید: خصوصیات سگ افغان

 

روش گرفتن همستر:

بهترین روش برای گرفتن این است که او را در کف دست قرار داده و دست دیگر را به آرامی روی پشت آن قرار دهید تا از پریدن به بیرون و آسیب احتمالی جلوگیری کنید. در ابتدا بهتر است حیوان را بالای یک سطح نرم نگهداشته تا در صورت پرش یا سقوط آسیب نبیند. به او اجازه دهید تا از یک دست به دست دیگر خزیده تا به‌تدریج در دستتان احساس راحتی کند.

 

مراقبت های بهداشتی همستر خانگی :

 

مراقبت های بهداشتی همستر خانگی

 

مانند سایر حیوانات، همستر ها نیز مبتلا به مشکلات و بیمار یهایی می‌شوند که در صورت مشاهده هر گونه حالت غیر عادی یا کسالت می‌بایست با دامپزشک مشورت شود. همچنین بعد از خریداری این حیوان خانگی جهت اخذ اطلاعات لازم به دامپزشک مراجعه نمایید چونکه از میان تمامی جوندگان حساس ترین، به شرایط نامساعد نگهداری هستند.معاینه هر 3 ماه یکبار جهت اطلاع از شرایط عمومی حیوان و وزن کردن مداوم توصیه می‌شود. همچنین امکان شناسایی زود علایم بیماری در معاینات روتین وجود دارد، به طور کلی رفتار طبیعی همستر (بازی و فعالیت) را در غروب چک کنید. طرز راه رفتن و وجود لنگش یا نشانه هایی از درد احتمالی را کنترل نمایید.

 

دهان و بینی:

بینی باید خشک و تمیز باشد. عطسه و آب ریزش بینی می‌تواند نشانه ای از سرماخوردگی باشد. دندان های حیوان خود را چک کنید که بیش از حد رشد نکرده باشند و یا دچار شکستگی یا انحراف نباشند. به منظور سایش دندان و جلوگیری از رشد آن استفاده از سنگ جویدنی توصیه می‌شود.

 

چشم:

چشمها باید تمیز و شفاف باشند.خیس بودن و آب ریزش چشمها می‌تواند از علایم آلرژی یا حساسیت باشد.

 

صورت:

وجود تورم در ناحیه گونه ها می‌تواند نشانه آبسه یا انباشتگی غذا باشد و حتما نیاز دارد با دکتر دامپزشک مشورت شود.

 

پوشش بدن:

حتما حیوان خانگی خودتون رو از نظر موریزی چک بنمایید زیرا که وجود خارش نیز می‌تواند نشانه ای از بیماری انگلی یا قارچی باشد.

 

ناخن:

مانند دندان ها، ناخن های نژاد سوری مرتب رشد می‌کند. بازی با وسایل بازی چوبی باعث کوتاه شدن آن می‌شود اما مرتب باید کنترل شوند که زیاد از حد رشد نکنند که در این صورت دامپزشک می‌تواند با ناخن گیر مخصوص اقدام به کوتاه نمودن آن نماید.

 

قیمت همستر خانگی

 

قیمت همستر

 

قیمت انواع همستر با توجه به نژاد، سن و وضعیت جسمانی و سلامتی آن ها متفاوت است. قیمت خرید و فروش همسترها به نرخ بازار بستگی دارد. برای خرید یک همستر پشمالو می‌توانید از طریق فروشگاه های معتبر و یا سایت های اینترنتی معتبر اقدام فرمایید.

 

جمع بندی

در این مقاله پرداختیم به موارد بسیار مهم در رابطه با نگهداری از همستر خانگی که دونستن این موارد به شما کمک خواهد کرد تا با چشمی باز اقدام به خرید همستر کنید چرا که اگه با این موارد آشنا نباشید خرید همستر می‌تواند باعث پشیمانی شما شود.

اگه از سگ یا گربه نگهداری می‌کنید فروشگاه چیوو ارائه دهنده انواع غذای سگ ، غذای گربه ، غذای خشک گربه ، غذای خشک سگ ، تشویقی گربه ، تشویقی سگ و انواع لوازم و اکسسوری سگ و گربه است.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *