مقالات آموزشی

معرفی نژاد گربه سیامی

گربه سیامی

گربه سیامی اجتماعی، مهربان و باهوش هستند که آن ها را به گربه ای دوست داشتنی و وفادار تبدیل می کند.

ظاهر گربه‌ سیامی

ظاهری لاغر و دراز با بدنی باریک اما عضلانی دارند و این نژاد به دلیل ژنتیکی چشم‌های آبی زیبایی دارند که به ظاهر چشمگیر و ظریف آن‌ها می‌افزاید.

 

گربه ی سیامی در 4 ترکیب بندی رنگ وجود دارند:

1.حنایی ( بدنه کرم با لکه های قهوه ای )

2.شکلاتی ( بدنه خاکستری با لکه های قهوه ای تیره)

3.آبی (بدنه‌ی نقره‌ای روشن با لکه های آبی مایل به خاکستری)

4.یاسی (کرم روشن با لکه های خاکستری مایل به صورتی)

جهت آشنایی با عوارض بعد از واکسیناسیون گربه مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

 رفتار و شخصیت گربه سیامی

شخصیت گربه سیامی دوستانه، مهربان و اجتماعی می باشد. این نژاد زیبا همچنین یکی از باهوش ترین نژادهاست و انسان ها را دوست دارد و به آنها اعتماد می کند.او بسیار حساس است و هر حرف تند را حتی از صاحبش به دل می گیرد و  همچنین مانند هر گربه خانگی دیگری قابل آموزش می باشد.

عشقش به صاحب خود آنقدر شدید است که آنها را از اتاقی به اتاق دیگر تعقیب می‌کند. از آنجایی که صاحب خود را بسیار دوست دارد عاشق رفتن در آغوش اوست و به طور کلی می توان گفت همیشه آویزان شماست. گربه‌های سیامی به عنوان هم صحبتی شهرت دارند و با صدای بلند برای صاحب خود صحبت می‌کنند. اما تنها 25 درصد از گربه های سیامی با میو کردن بلند خود هم صحبت می شوند و بقیه گربه های سیامی اصلا پر حرف نیستند.

گربه های سیامی  مخصوصا بچه گربه ها انرژی شگفت انگیزی دارند و به طور کلی می توان گفت گربه ای نیستند که در طول روز روی کاناپه دراز بکشند یا بخوابند.

به دلیل هوش فوق العاده ای که دارند باید به آن ها زیاد محبت کنید تا دچار کمبود محبت نشوند.گربه های سیامی از این نظر که عاشق بازی کردن با صاحب خود هستند خیلی شبیه به سگ ها می باشند.آن ها برای صاحبانشان یک همراه و یار همیشگی در طول روز می باشند.گربه سیامی به سرما حساس هستند و اگر شما در آب و هوای سرد زندگی می کنید باید محیطی گرم و حتی ژاکت برای آن ها تهیه کنید.آن ها با کودکان ، غریبه ها و حیوانات دیگر ارتباط خیلی خوبی برقرار می کنند و مانند یک انسان روابط اجتماعی قوی دارد.

گربه سیامی

 

جهت آشنایی با روش های درمان خانگی اسهال گربه ، مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

مراقبت و بهداشت

به طور کلی تمیز کردن منظم گوش ها و کوتاه کردن ناخن هایشان یک امر ضروری است.

با وجود این که موهای  کوتاه و بدون ریزشی دارند ولی برای درخشندگی موهایش هر هفته آن ها را شانه بزنید و همچنین به دلیل موی کوتاهشان می تواند حیوان خانگی خوبی برای مبتلایان به آلرژی باشد.

سیامی ها به طور کلی دندان های خوب و سالمی دارند و می توانید با مسواک زدن حداقل دو بار در هفته دندان هایشان را سالم نگه دارید و گوش های او را هر هفته از نظر وجود موم، زباله یا علائم های عفونت احتمالی چک کنید و در صورت لزوم با دستمال تمیز کنید.

گربه ی سیامی در حالی که وقت زیادی برای نظافتش از شما نمی گیرد ولی باید وقت زیادی را برای بازی کردن با او صرف کنید. او به بازی های زیادی در طول روز نیاز دارد که میل طبیعی او به شکار کردن را برطرف کند. ذهن و بدن گربه سیامی خود را فعال نگه دارید و گرنه ممکن است دچار مشکلات رفتاری شود.

به طور کلی مراقبت و بهداشت، رژیم غذایی خاص و با کیفیت متناسب با سنش و بازی کردن با دلبندتان را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا سیامی دوست داشتنی شما طول عمر بیشتری نیز داشته باشد و همچنین سالم تر و شادتر زندگی کند.

 

حتما بخوانید: گربه dsh چیست

 

به تمام رفتارهای گربه سیامی خود مانند کودک خردسالتان نظارت کنید مثل :

  • درهای خانه خود را بسته نگه دارید تا او را از دردسر دور نگه دارید.
  • آن ها را از سطوح نامناسب برای پریدن دور کنید.
  • از جسم های کوچکی که امکان دارد در دهانش بگذارد و دچار خفگی شود را دور از دسترسش قرار دهید.

 گربه های سیامی به دلیل هوش زیادی که دارند به راحتی تربیت می شوند ولی به این معنا نیست که همه ی کارها را درست و بی نقص  انجام دهند آن ها فقط می خواهند شما را راضی نگه دارند و ترجیح می دهند کارهایشان را طبق روش و سلیقه خود انجام دهند.

آن ها معمولا مستعد چاقی هستند به همین دلیل برای انتخاب غذای آن ها دقت کنید که مبتلا به اضافه وزن نشوند و همچنین شما می توانید در سایت چیوو بهترین غذای با کیفیت را با قیمت مناسب تهیه کنید.

سلامت و طول عمر گربه سیامیگربه های سیامی معمولا گربه های سالمی هستند و عمر بین 15 تا 20 سال دارند. 

بیماری هایی که سلامتی گربه سیامی را به خطر میندازد شامل:

  • بیماری کبد
  • آسم
  • بیماری های دندانی
  • انواع مختلفی از سرطان

می باشد.

هنگام خرید گربه سیامی پرورش دهندگان و دامپزشک مشکلات سلامتی بچه گربه را بررسی و چک می کنند، اما توجه داشته باشید که به طور منظم تا بزرگسالی به دامپزشک مراجعه کنید تا از هر گونه بیماری درامان بمانند و همچنین ممکن است برخی از مشکلاتسلامتیتا

اواخر زندگی گربه شما شناسایی نشود. با برنامه ریزی کردن برای مراجعه به دامپزشک سلامت و تندرستی گربه سیامی خود را تضمین کنید.

جهت اطلاع از قیمت ناخن گیر گربه و یا مشاهده محصولات، کلیک کنید.

 

تاریخچه گربه سیامی

گربه‌های سیامی یکی از قدیمی‌ترین نژادهای گربه آسیایی هستند. آنها در تایلند سرچشمه گرفتند و توسط خانواده سلطنتی بسیار ارزشمند بودند.آنها در اواخر قرن 19 به انگلستان وارد و در کاتالوگ ها دیده شدند و مورد استقبال و علاقه بسیاری از ثروتمندان قرار گرفتند.

سیامی ها از آن زمان تا امروز به رشد محبوبیت خود ادامه داده و به عنوان یکی از محبوب ترین نژادهای گربه در آمریکا شناخته می شود و گربه سیامی یک نژاد محبوب در آمریکای شمالی است و آنها گربه ای مهربان، باهوش ، فوق العاده زیبا و دلپذیر هستند.

گربه سیامی

 

حتما بخوانید: علائم قهر گربه

 

10 حقیقتی که طرفداران گربه سیامی باید بدانند:

1.گربه های سیامی نژاد تاریخی دارند.

(گربه های سیامی یکی از قدیمی ترین گربه های اهلی در جهان هستند)

زمانی که گربه‌های سیامی توسط خانواده های سلطنتی و ثروتمند در آسیا مورد توجه قرار گرفتند با اقامت در کاخ سفید در دهه 1800 به مشهور بودن خود ادامه دادند و همچنین اولین گربه سیامی که وارد آمریکا شد در سال 1879 به بانوی اول لوسی هیز هدیه داده شد.

2.گربه های سیامی ظاهر چشمگیری دارند.

گربه‌های سیامی به‌ بدن بالرین‌ معروف هستند و آن‌ها چشم‌های آبی نافذ، گوش‌های درشت و موهایی دارند که به چهار رنگ مختلف هستند.قسمت بیشتری از موهایشان حالت سایه روشن‌ دارد و در اطراف صورت، گوش‌ها، پاها و دم تیره تر می باشد.

3.گربه های سیامی دوست های فوق العاده اجتماعی هستند.

آیا شما به دنبال یک گربه برای در آغوش گرفتن هستید؟ این گربه ها ناامیدتان نمی کنند. گربه های سیامی یک نژاد انسان دوست و بسیار احساسی هستند. از ویژگی های بارز این نژاد این است که صاحب خود را در خانه دنبال می کنند و به آنها علاقه زیادی دارند. آن ها از همراهی با گربه های دیگر، کودکان و حتی غریبه ها لذت می برند. خلق و خوی فوق العاده محبت آمیز ،آنها را به گربه ای شیرین تبدیل کرده است. گربه سیامی تمایل زیادی به بازی کردن تعاملی با صاحب خود دارند.

4. گربه های سیامی کنجکاو و بسیار باهوش هستند.

شما می توانید به دلیل هوش زیادی که گربه های سیامی دارند بازی های دشوار را آموزش و سپس با او تجربه کنید.مثلا می توانید از او بخواهید در کارهایتان کمک حال شما باشند و همچنین رفتارش را طبق سلیقه خودتان کنترل کنید.

گربه های سیامی با رفتارهای بامزه مثل گشتن در کابینت ها و باز کردن شیرآلات ها نظر شما را به خود جلب می کنند و با اطمینان می توانیم به شما بگوییم که این گربه های سیامی نژاد کسل کننده ای نیستند.

5.گربه های پر حرف و توقعی هستند.

اگر گربه سیامی چیزی بخواهد خجالت نمی کشد و با سر و صدای زیاد و جسورانه نیازهای خود را بیان می کند.

6.رنگ پوست گربه های سیامی طبق دما تغییر می کند. 

بچه گربه های سیامی کاملا سفید متولد می شوند که تا حدود چهار هفتگی رنگ پوستشان طبق دما تغییر نمی کند ولی بعد از 4 هفتگی در هوای گرم رنگ پوستشان روشن و در هوای سرد رنگ تیره تری به خود می گیرند.

گربه سیامی

جهت مشاهده لیست محصولات ظرف غذای گربه و دریافت با بهترین قیمت، کلیک کنید.

 

7.گربه های سیامی گربه های افسانه ای هستند.

در افسانه ها معتقد بودند که گربه سیامی وظیفه محافظت از گلدان ارزشمند را بر عهده دارد و دم خود را در دور گلدان می پیچید و ساعت‌ها به گلدان خیره می شد و از آن مراقبت می کرد.

 8. چشم های زیبای گربه سیامی در شب مشکل دیدن دارد. 

بر خلاف اکثر گربه های دیگر، گربه های سیامی در تشخیص جزئیات در تاریکی مشکل دارند رنگدانه های چشم آبی آنها نیز عامل ضعف بینایی آنهاست این نژاد لایه ای از بافت در چشم هایشان وجود ندارد که نور را از طریق شبکیه منعکس کند.

9. در زمان های قدیم با گربه های سیامی مثل یکی از اعضای خانواده سلطنتی رفتار می شد. 

هنگامی که یکی از اعضای خانواده سلطنتی در می گذشت خانواده آن مرحوم اعتقاد داشتند که روحش در جسم گربه سیامی می رود سپس گربه سیامی بقیه روزهای خود را در معبد با راهبان دلسوز به خوش گذرانی می پرداخت.

10.این گربه ها همیشه مورد استقبال قرار نگرفتند.

گربه سیامی در نمایش گربه ها به سبک مدرن که در سال 1871 در لندن برگزار شد مورد استقبال قرار نگرفت. یک روزنامه نگار این نژاد را گربه ی غیرطبیعی و کابوس آور توصیف کرد. توصیفی که امروزه به سرعت توسط خواهان این گربه زیبا رد شده است.

توجه داشته باشید که گربه سیامی  نباید مدت طولانی در خانه تنها بماند چون دچار استرس و اضطراب می شود و امکان دارد گلدان هارو بشکند و به وسیله های منزل آسیب وارد کند.

همچنین اگر قصد نگهداری از گربه سیامی را دارید توجه داشته باشید که شخصیت فوق العاده دوست داشتنی آن ها ممکن است کمی نگران کننده باشد زیرا آن ها بیش از حد وابسته به صاحبان خود هستند و زمانی که تنها می مانند وضعیت خوبی ندارند.

 

 

برای رفع کمی از وابستگی گربه سیامی چند راه را برایتان شرح می دهیم:

–  باید مطمئن شوید که گربه شما به اندازه کافی سرگرمی هایی مانند اسباب بازی را داشته باشد.

–  اگر می توانید قبل رفتن از خانه با آنها بازی کنید تا آنها را خسته کنید و در زمانی که نیستید به چرت زدن بپردازند.

–  اگر گربه سیامی شما برای مدت طولانی تنها در خانه هستند فعالیت هایی را برای آنها فراهم کنید.

–  شما می توانید به جای یک گربه، دو گربه سیامی را به سرپرستی بگیرید.

– اجتماعی شدن را به آنها آموزش دهید و وابستگی زیادش به شما را با یکی دیگر از اعضای خانواده تقسیم کنید.

گربه سیامی

گربه های سیامی مستعد استرس و اضطراب جدایی از صاحبشان هستند اگر تنها ماندن آن ها تکرار شود و از صاحب خود دور باشند ممکن است غم و اندوه و اضطراب زیادی را تجربه کنند. به طور کلی آن هت خیلی راحت افسرده و غمگین می شود و در هر فرصتی قصد

فرار کردن دارد و تبدیل به یک گربه وحشی می شود که به گاز گرفتن هم متوسل می شود.

در ادامه به چند علائم که نشان افسردگی گربه سیامی می باشد اشاره می کنیم :

  • گاز گرفتن صاحبش
  • سر و صدا از قبیل زاری یا ناله بی وقفه
  • غذا خوردن سریع
  • مدفوع کردن خارج از توالت خود
  • خاراندن بیش از حد خود
  • تلاش برای فرار کردن
  • خراشیدن مبلمان
  • لیس زدن بیش از حد
  • ادرار غیر قابل کنترل
  • جویدن وسیله ها
  • پنهان کردن مداوم خود
  • امتناع از غذا خوردن
  • کشیدن پنجه های خود روی وسیله ها
  • خواب زیاد

درمان افسردگی گربه سیامی به شرح زیر است:

1.تهیه اسباب بازی محرک ذهنی مانند پازل ( برای مشاهده انواع اسباب بازی گربه به فروشگاه چیوو سر بزنید )

2.تهیه تشویقی و غذاهایی که بوهای دلچسب دارد (برای خرید غذای گربه در انواع و طعم های مختلف به فروشگاه چیوو مراجعه کنید)

3.عصر ها گربه خود را به بیرون ببرید.

4.زمان بیشتری را با گربه سیامی خود بگذرانید.

5.او را کنار پنجره ای که منظره زیبایی دارد قرار دهید.

گربه سیامی

کلام آخر:

اگر شما وقت کافی برای سرگرم کردن گربه سیامی خود ندارید و مدت بیشتری در روز را بیرون از منزل خود هستید و همچنین با سر و صدای زیاد گربه مخالف هستید و انتظار بی تحرکی و خوابیدن زیاد را از او دارید گربه سیامی گزینه مناسبی برای نگهداری نیستند.

برای مشاهده و تهیه انواع غذای خشک گربه ، غذای تر گربه از بهترین برندها و  با بهترین قیمت بازار به فروشگاه چیوو مراجعه کنید.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *