مقالات آموزشی, سگ

همه چیز درباره سگ سرابی | تربیت، نحوه نگهداری و تغذیه سگ سرابی

خصوصیات سگ سرابی

سگ سرابی یکی از اصیل ترین و قدرتمند های سگ های ایرانی محسوب می شود. نژاد این سگ به دوره هخامنشیان باز می‌گردد و زادگاه اصلی آن آذربایجان، شهرستان سراب است. اهالی محلی منطقه سراب از این سگ به عنوان محافظ و نگهبان گله و چوپان استفاده می‌کردند.

چون این نژاد به خوبی از پس حیوانات درنده ای همچون خرس و گرگ بر می‌‌آید. از مهمترین ویژگی این سگ می توان به قدرتمند بودن، کنترل شده و مستقل، تنومند و بزرگ، قدرت عضلانی بالا و… اشاره کرد. این ویژگی ها سبب شده تا کشورهای پیشرفته ای همچون امریکا و انگلیس علاقه وافری به این نسل نشان دهند، همچنین انگلیش بولداگ هم به عنوان یکی از محبوب ترین سگ‌ها می‌باشد که با کلیک بروی لینک می‌توانید اطلاعات کامل‌تری را بخوانید .

 

تاریخچه سگ سرابی اصیل

قبل از معرفی سگ سرابی بهتر است با تاریخچه ی کهن این سگ آشنا شویم. سگ سرابی یکی از نژادهای اصلی ایرانی است که در بیشتر کشورهای شناخته شده مانند آمریکا و انگلیس شهرت زیادی دارد. تاریخچه این سگ به آذربایجان و شهرستان سراب باز می‌گردد. تاریخچه طولانی مدت این سگ ها نشان از اصالت آنها دارد.

به طوری که در جنگ های باستانی دوره آشوریان این سگ ها وجود داشته‌اند. این سگ به نام های دیگری از قبیل «Iranian Mastiff» و «Persian Shepherd»، سگ چوپان ایرانی، پرشین ماستیف و… شناخته شده است. کلمه ماستیف به معنی سگ بزرگ با گوش ها و پوزهای آویخته است.

در کتیبه های به جا مانده از زمان های قدیم در مناطق باستانی آذربایجان تصاویری از این سگ مشاهده شده است. در قوای نظامی گذشته از این سگ به عنوان محافظ استفاده می‌شد چون هم گردن کلفتی داشت و هم اینکه جثه‌ی غول پیکری داشت. این تنومندی باعث برتری این سگ نسبت به نژادهای دیگر شده است.

در گذشته و حتی امروزه هم از سگ نژاد سرابی به منظور محافظت در برابر گله گوسفندان، گرگ ها، شغال ها و خرس ها استفاده می‌شود. بعد از جنگ های اسکندر مقدونی از سگ نژاد سرابی با عنوان نژاد جنگجو قدرتمند یاد می‌شود و این معروفیت به نینوا و بابل هم کشیده شد.

در آثار باستانی تخت جمشید هم نشانه های از این سگ دیده می‌شود. نژاد این سگ شباهت زیادی به نژادهای کانگال و پشدر دارد و ممکن است کسی که شناختی در مورد نژادها نداشته باشد آنها را اشتباه بگیرد. قدمت طولانی مدت این سگ به گونه ای است که در زمان آشوریان به عنوان نگهبان دقیق و شکارچی بزرگ و قدرتمند استفاده می‌شد. اما امروزه تا حدودی به دلیل میکس نژاد پرشین ماستیف با نژادهای دیگر خطر انقراض این نژاد وجود دارد.

 

در صورتی نیاز به تهیه وسایل سگ را دارید توصیه می‌کنیم به فروشگاه چیوو مراجعه کرده و خرید کنید.

سگ سرابی اصیل

 

خصوصیات سگ سرابی

سگ سرابی همانطور که گفته شد از لحاظ ظاهری مشابه نژاد پشدر و کانگال است اما یک سری خصوصیات منحصر به فرد دارد که با شناخت آنها به راحتی می توان آن را تشخیص داد.

این سگ غول پیکر استخوان بندی درشتی دارد. قد متوسط و روبه بلند و با وزن سنگین دارد. بدن این حیوان سفت و عضله ای است. گردن کلفت، بدن استوار و سر پهنی دارد.
ارتفاع این سگ بین 70 تا 90 سانتی متر است. وزن سگ ماستیف بین 50 تا 70 کیلوگرم است اما سگ نر تا وزن 100 کیلوگرم هم مشاهده شده است.
پوست این حیوان به قدری ضخیم است که گرگ و خرس نمی‌توانند آن را گاز بگیرند و زخم کنند. حتی ضخیمی پوست باعث تنظیم دمای بدن در فصول سرد و گرم می‌شود تا بتواند به راحتی با شرایط آب و هوایی مختلف کنار بیاید.

سگ سرابی به طور میانگین 12 تا 15 سال عمر می‌کند و با هر بار زایمان 6 الی 8 توله به دنیا می‌آورد. صورت این نژاد سیاه است و گوش های آن سیاه یا سایه مانند هستند. پوزه‌ی این سگ برخلاف جثه اش کوچک و ظریف است اما لب های آن بزرگ و آویزان هستند.
اندازه کلی سگ سرابی اصیل بزرگ است. استخوان بندی عالی و ماهیچه های مقاوم و سر مقاومی دارد. گردن این سگ کمی قوس دارد اما در عین حال قدرتمند است و اندازه ی متوسطی دارد. این سگ در دو نمونه کم مو و پر مو وجود دارد. مقدار مو در ناحیه گردن بیشتر از سایر نواحی بدن است.

در معرفی سگ سرابی باید بدانید سر سگ اصیل بزرگ و ترسناک است. شکل ظاهری دم ضخیم و بلند است و یک پیچ ساده دارد. این سگ ها توانایی تحمل شرایط سخت زندگی، کمبود تغذیه و شرایط آب و هوای نامناسب را دارند. تربیت سگ سرابی اگر به درستی انجام نشود باعث می‌شود تا میانه خوبی با صاحب خود و حتی بچه ها نداشته باشد.

از دیگر خصوصیات این سگ می‌توان به شکل ظاهری چشم ها اشاره کرد. سایز چشم های سگ سرابی اصیل متوسط و بادامی هستند و رنگ آنها بین قهوه ای تیره تا کهربایی روشن است. فک این نژاد محکم با دندان های تیز است.

بیشتر نمونه های این سگ ایرانی تیره رنگ هستند. اما نمونه های سفید و سیاه، حنایی کمرنگ، خاکستری، برنز و مشکی هم وجود دارند حدود 80 درصد از سگ های این نژآد رنگ زرد یا قرمز با صورت سیاه دارند. درصد چربی بدن سگ سرابی بسیار کم است و بیشتر وزن بدن این سگ را پاهای سنگین و عضلات تنومند تشکیل می‌دهد.

سگ های سرابی برای افرادی که هیچ گونه آشنایی با نگهداری و پرورش سگ ندارند گزینه مناسبی نیست. پس اگر شرایط خانه و زندگی شما برای نگهداری این نژاد مناسب نیست سراغ پرشین ماستیف نروید. یکی دیگر از خصوصیات این سگ ها این است که اگر آموزش ببینند می توانند شنا کنند.

 

حتما بخوانید: خصوصیات سگ هاسکی

 

قدرت فک سگ سرابی

سگ سرابی ظاهری عضلانی نسبت به سایر نژادها دارد و پوزه و آرواره های قدرتمندی دارد که دندان دو فک آن به طور مرتبط روی یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ این نژاد و نژاد کانگال از نظر قدرت بدنی و قدرت فک، شباهت زیادی به یکدیگر دارند و هر دو جزء دسته بندی سگ های قدرتمند هستند.

 

تربیت سگ سرابی چگونه است؟

سگ سرابی

اگر تصمیم به نگهداری سگ نژاد سرابی دارید بهتر است با اصول کامل تربیت سگ سرابی آشنا شوید. تربیت اصولی باید از زمان تولد به بعد شروع شود. هر چه سن سگ بیشتر شود و بلوغ آن نزدیک تر شود تربیت و آموزش هم سخت تر می‌شود.

این نژاد به عنوان نگهبان تربیت می‌شوند و باید به نوعی تربیت شوند که از خانواده و مکان محافظت کامل کنند. آموزش اصولی باید دنباله دار باشد و هر روز به مدت 15 دقیقه انجام شود. تربیت درست به نتیجه درست هم منجر می‌شود. رعایت نکردن نکات ریز و اصولی باعث می‌شود تا سگ تربیت شده در مقابل مهاجمان ضعیف باشد و نتواند فرمان های صاحب خود را اجرا کند.

 

دوران طلایی تربیت سگ سرابی زیر هشت ماهگی است. بهترین سن برای شروع تربیت 2 الی 4 ماهگی است.

 

حتما بخوانید: خصوصیات سگ روتوایلر

 

در نگهداری و تربیت سگ سرابی اصیل باید قبل از شروع اطلاعات دقیقی در مورد این سگ و وضعیت نگهداری آن کسب کنید. باید از همان شروع تربیت سعی کنید شجاعت و با وقار بودن را در سگ تقویت کنید. این شیوه تربیتی سبب می‌شود تا در بزرگسالی و رسیدن به سن بلوغ، رفتار درست و مناسبی داشته باشد. حتی به خوبی می‌تواند افراد خانواده را از غریبه تشخیص دهد.

سگ نژاد سرابی ترسی از صداهای تند و بلند، افراد غریبه و مهاجم، تنهایی، حیوانات وحشی مانند گرگ و خرس، سایر سگ ها و دامپزشک ندارد.

به کار بردن نکات تربیتی در همان ابتدای تولد باعث خوش اخلاق بودن سگ و افزایش به اعتماد به نفس او می‌شود. وجود این دو مشخصه در هر سگی باعث می‌شود تا کنار امدن با او و زندگی کردن با سگ راحتر شود. وجود این دو ویژگی در سگ سرابی حیاتی هستند چون در نبرد بسیار کاربردی هستند.

حتی در مقابله با افراد جدید اخلاق خوبی دارد و پارس یا غرش نمی‌کند. این سگ های تربیت شده تنها در مواقعی که احساس خطر کنند غرش می‌کنند. اما در نهایت با دستور صاحب خود ساکت می‌شوند. نداشتن اعتماد به نفس و اخلاق خوب در سگ باعث می‌شود تا سگ از انجام وظایف سرباز زند و هیچ کاری را به نحو احسن انجام ندهد.

یکی از حیاتی ترین تمرین ها در تربیت سگ سرابی آموزش دادن رفتار درست با غریبه ها است. هوشیار بودن در موقعیت های مختلف تمرین دیگری است که باید در تمرین تربیتی پرشین ماستیف قرار داده شود با این ویژگی می‌تواند رفتاری صحیح و عاقلانه از خود نشان دهد. هر چه نژاد سگ اصیل تر باشد تربیت او هم راحت تر خواهد بود.

نکته اخری که باید در تربیت سگ سرابی اصیل باید بدانید این است که نباید با خشونت با سگ رفتار کنید و یا به نا حق او را تنبیه کنید. با کارهای ساده شروع کنید و به جای از بین بردن حس تهاجمی سگ تلاش کنید تا این حس را تقویت کنید.

 

 

جهت خرید غذای سگ هپی داگ و مشاهده محصولات کلیک کنید.

 

نحوه نگهداری از پرشین ماستیف

شرایط نگهداری از پرشین ماستیف یا سگ سرابی خاص است. جثه بزرگ و تنومند این سگ نیاز به محیط نگهداری بزرگ دارد. به هیچ وجه آپارتمان مکان مناسبی برای نگهداری این نژاد نیست. خانه های کوچک بدون حیاط هم شرایط نگهداری و تربیت را سخت می‌کنند. پس اگر دارای ویلا بزرگ یا خانه حیاط دار بزرگی هستید به فکر نگهداری و تربیت سگ های این نژاد باشید. چون نقش نگهبانی شجاع را برایتان ایفا می‌کنند.

سگ سرابی باید تحرک بالا داشته باشد در نتیجه پیاده روی و ورزش منظم باید در برنامه او قرار داده شود. عدم تحرک در این نژاد باعث چاقی و بروز بیماری های مختلف می‌شود.

مرتب نگه داشتن ناخن ها و کوتاه کردن دوره ای آنها باعث می‌شود تا سگ راه رفتن راحتی داشته باشد و ناخن های بلند او را اذیت نکند. شکستن ناخن های سگ باعث درد و عفونت می‌شود پس کوتاه کردن دوره ای از این مشکلات جلوگیری می‌کند. برای تهیه ناخن گیر سگ می‌توانید از این لینک اقدام به تهیه آن بفرمایید.

 

 

تغذیه سگ سرابی

خصوصیات سگ سرابی

سگ سرابی بر خلاف جثه ی بزرگی که دارد از نظر میزان تغذیه، با حداقل ها راضی است. این نژاد اصلا نژاد پرخوری نیست. اما کیفیت مواد غذایی برای رشد عضلات و استخوان ها اهمیت زیادی دارد. تا 2 سالگی تغذیه این سگ عادی است. توله سگ های این نژاد بهتر است با شیر مادر تغذیه شوند. دادن شیر گاوه به توله ها ممکن است سلامت آن ها را به خطر بیندازد. اگر مادر شیر کافی برای توله ها کافی نبود می‌‎توان تغذیه را با شیر خشک مخصوص سگ ادامه داد.

به طور کلی سبک زندگی سگ سرابی تاثیر زیادی روی نوع تغذیه دارد. این سگ اگر تحرک کافی نداشته باشد اضافه وزن می‌گیرد. پس لازم است بدانید که با توجه به میزان فعالیت تغذیه او را تعیین کنید.

به طور عمده بایستی در برنامه غذایی این سگ گوشت‌های خام با کیفیت و تازه (مانند گوشت گاو، مرغ و ماهی)، برنج قهوه ای، سبزیجات و میوه‌ها (منبع اصلی دریافت ویتامین‌های ضروری)، غذاهای خشک تجاری بدون رنگ‌ مصنوعی و مواد حاوی اسیدهای چرب ضروری (مانند روغن ماهی و آفتابگردان) وجود داشته باشد. روند بالغ شدن این سگ بسیار آهسته است در نتیجه در این سن داشتن رژیم غذایی پرکالری بسیار مهم است.

 

 

جهت خرید غذای خشک سگ و مشاهده مدل های مختلف، کلیک کنید.

 

در رژیم غذایی این سگ باید نسبت کلسیم و فسفر مساوی باشد. اما در کنار نوع مواد غذایی لازم است بدانید که مقدار تغذیه هم بسیار مهم است. به طور کلی باید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن حدود 25 گرم غذا به این حیوان برسد. به طور مثال اگر سگ 80 کیلوگرم وزن داشته باشد باید حدود 2 کیلوگرم غذای خشک باید در هر وعده مصرف کند.

برای غذاهای غیر خشک و پروتئین دار می‌توان مقدار غذا را کاهش داد. سگ های سرابی مسن و عقیم شده نیاز کمتری به مواد غذایی پروتئین دار دارند.

سگ های بالغ سرابی باید روزانه دو وعده غذای مقوی مصرف کنند اما سگ های جوان تر به 3 وعده غذا نیاز دارند. باید اجازه دهید که سگ غذای خود را به آرامی بخورد تا روند رشد او سریع نشود و همچنین از مشکلات گوارشی هم جلوگیری شود.

نکته: در غذای سگ سرابی باید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا، گوشت های کهنه و فاسد شده، مواد غذایی دارای نگهدارنده، گندم و سویا، ذرت و… خودداری کنید.

 

حدود قیمت سگ سرابی چقدر است؟

سگ سرابی نسبت به سن و جنسی که دارد قیمت متفاوتی دارد. این رقم بین 10 میلیون تا 18 میلیون متفاوت است. اگر برای نگهبانی بخواهید سگ را خریداری کنید باید زمانی که توله است این کار را انجام دهید. خرید توله ها معمولا با قیمت کمتر انجام می‌شود چون فرد مسئولیت آموزش و نگهداری آن را بر عهده می‌گیرد.

سگ های سرابی که با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسند نژاد اصیل نیستند و تنها یک رگ سرابی دارند. سگ های سرابی اصیل معمولا قیمت بالایی دارند.

 

 

نتیجه گیری

در مقاله بالا معرفی سگ سرابی را به صورت کامل انجام دادیم. این نژاد برتر ایرانی با جثه ای زیبا و تنومند یکی از برترین و قدرتمندترین نژادهای سگ به حساب می‌آید. این سگ بومی مناطق شمالی کشور بخصوص شهرستان سراب است. سگ عظیم الجثه سراب باید در محیط های روباز و بزرگ نگهداری شود و اگر به صورت اصولی تربیت شود بسیار مطیع و مهربان خواهد بود.

درباره امیر ساجدی

سلام من امیر ساجدی هستم ، صنایع غذایی خوندم ، چند سالی هست که در زمینه پت فعالیت دارم و در همین راستا تولید محتوا میکنم به حیوانات مخصوصا گربه ها علاقه زیادی دارم ، گربه خودم نینا الان یک سال و نیم سن داره ، همیشه سعی کردم اطلاعات خودم رو به روز نگهدارم تا بتونم به بهترین شکل ازش مراقبت کنم. در کنار دوستانم چیوو رو به وجود آوردیم تا بتونیم روی بهتر کردن زندگیشون کنار ما آدم ها نقش مفیدی داشته باشیم و تلاش میکنیم با مقالاتی که می نویسیم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *